01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Co je a co není střet zájmů?

Troufám si říct, že do střetu zájmů se mohou denně dostat desítky či stovky zastupitelů obcí včetně těch nejmenších. Je totiž běžnou praxí zaměstnávat zastupitele - v rámci obecního úřadu - na dohodu o pracovní...

Troufám si říct, že do střetu zájmů se mohou denně dostat desítky či stovky zastupitelů obcí včetně těch nejmenších. Je totiž běžnou praxí zaměstnávat zastupitele - v rámci obecního úřadu - na dohodu o pracovní činnosti či o provedení práce. O náplni jejich práce a výši odměny rozhoduje pouze starosta. Zejména pak v obcích, kde není zřízena rada.

Domnívám se, že tato praxe není v pořádku. Jde minimálně o střet zájmů. Vždyť zastupitel má rozhodovat o věcech obce nezávisle a nestranně. A jak může být nezávislý a nestranný, když přijímá peníze od obce touto formou a o výši jeho odměny rozhoduje starosta. Přitom volební zákon jasně definuje případ, kdy a za jakých podmínek má být zastupiteli pro výkon jeho funkce poskytnuta odměna.

Pomineme-li uvolněné zastupitele, kteří pobírají za svoji práci mzdu, odměňování neuvolněných zastupitelů dostatečně upravuje zákon o obcích. Například v § 71 odst. 4 se uvádí: "...rozsah doby potřebné k výkonu funkce v konkrétním případě určí obec. Náhradu mzdy uhradí obec zaměstnavateli podle zvláštního předpisu. Neuvolněným členům zastupitelstva obce, kteří nejsou v pracovním nebo jiném obdobném poměru, poskytuje obec ze svých rozpočtových prostředků náhradu výdělku ušlého v souvislosti s výkonem jejich funkce paušální částkou, jejíž výši stanoví zastupitelstvo obce vždy na příslušný kalendářní rok." Rozsah doby potřebné pro výkon funkce tedy určí obec (nikoli starosta) a výši ušlého výdělku nahradí zaměstnavateli nebo určí paušální částkou.

Kompetence rozhodnout výši paušální částky je vyhrazena k rozhodování pouze zastupitelstvu (nikoli starostovi nebo radě). Systém různých dohod uzavíraných mezi zastupiteli a starosty je obcházením tohoto zákona, nebo přinejmenším jednáním proti jeho duchu.

Je-li opravdu zapotřebí práce zastupitele pro obec mimo běžný rozsah jeho povinností, mělo by o tom rozhodnout zastupitelstvo obce (zejména v obcích, kde není zřízena rada). Pokud o dalších pracovních povinnostech a výši odměny rozhoduje starosta bez posvěcení zastupitelstva, nelze o nezávislosti takto zaměstnaného zastupitele vůbec hovořit.

Naskýtá se tak otázka, zda je morální a správné uzavírat takové dohody. Jestliže však nepostačuje ustanovení zákona o obcích, mělo by být nějakým předpisem upraveno zaměstnávání zastupitele v rámci obce, a to tak, aby byla zaručena jeho nezávislost a nestrannost.

Stávající zákon o obcích nehovoří o sankcích za takové jednání starostů. Zastupitelstvo obce má tak v rukou pouze jedinou zbraň - odvolání starosty. To je však nedostačující, protože ne vždy má k tomu opozice dostatek hlasů. Nehledě na fakt, že zastupitelé i jiní pracovníci zavázaní takovou dohodou nebudou ochotni v této věci činit jakékoliv kroky.

Bc. František Prášil, DMS
zastupitel obce Čelechovice na Hané

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

  1. Dobrý den,
    mám dotaz ke střetu zájmu. Moje manželka je starostkou obce. Obecní zaměstnanec je ve výpovědní době dohodou - odchází jinam a obci se přes opakované inzerce a osobní kontakty nedaří sehnat náhradu na uvolněné prac.místo. Je střet zájmu, když se přihlásím ve 2.kole výběrového řízení a Rada obce bude rozhodovat za situace, že budu sám uchazečem a manželka se přirozeně zdrží hlasování? K tomuto mě vede snaha o zvládnutí situace. Mohu pracovat jinde. Obecní zaměstnanec je klíčový pro chod obce a jejích 3 místních částí.
    Děkuji za odpověď

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down