01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Co je za zkratkou CSR? Nesmysl, či šance pro veřejnou správu?

Dosud se pojem »Společenská odpovědnost firem« spojoval jen se soukromým sektorem. Co se však stane, zaměníme-li v tomto konceptu zákazníka či zaměstnance za občana? V soutěži CSR Award se municipální sféře otevírá prostor porovnat si navzájem své fungování vůči veřejnosti a případně i převzít některé osvědčené zkušenosti z »byznysu«.

Společenská odpovědnost firem (Corporate Social Responsibility - CSR) je už i v České republice poměrně známým pojmem. Jde o dobrovolnou integraci etických či kvalitativních postupů do vztahů se zákazníky, zaměstnanci nebo komunitou, v níž společnost působí. Koncept CSR je ve světě již historicky zavedenou součástí firemního chování a v posledních letech jej poměrně úspěšně využívají i firmy u nás. A to nejen nadnárodní koncerny, nýbrž také ryze české firmy - i střední či menší velikosti. Podoby CSR chování u firem jsou velmi různorodé - od důrazně etického chování k zákazníkům přes zlepšování podmínek pro práci vlastních zaměstnanců až po velké nadační projekty, které pomáhají neziskovým organizacím finančně i případným přímým zapojením pracovníků firmy.

V naší zemi existují možnosti jak své koncepty CSR poměřit s ostatními a zjistit, jak úspěšně se firmě daří integrovat společenskou odpovědnost do podstaty svého podnikání, zda zvolená strategie CSR odpovídá strategii firmy, a v neposlední řadě, zda firma umí správně změřit efekt a vynaložené úsilí při rozvíjení svého konceptu CSR.

Tuto možnost nabízí soutěž CSR Award, která byla 1. března pod záštitou Asociace krajů ČR vyhlášena společností M.C.TRITON (uzávěrka příjmu přihlášek je 23. dubna - viz www.csraward.cz), přičemž organizátorem je společnost Fleishman-Hillard, zatímco odbornost a integritu soutěže garantuje Business Leaders Forum.

KDYŽ JE VE STŘEDU ZÁJMU OBČAN

Koncept společenské odpovědnosti se nově objevuje také ve státní a veřejné správě. Jak koncept CSR může vypadat ve veřejné správě, lze doložit na příkladu Městské části Praha 10, která s ním slaví nemalé úspěchy. V loňském ročníku soutěže CSR Award získala za své aktivity zvláštní ocenění poroty.

Co tedy znamená CSR ve veřejné správě? Přeneseme-li tento koncept od zákazníků a zaměstnanců na občany, můžeme zjednodušeně říci, že nám výsledek dá CSR ve veřejné správě. Jak však začít? Desátá pražská městská část si společenskou odpovědnost vytkla už do svého motta: »Praha 10 - příjemné místo pro život«. Konkrétní naplnění je pak souladem tří částí - ekonomické, sociální a environmentální.

TRANSPARENTNÍ VEŘEJNÉ ZAKÁZKY I MODERNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉMY

V ekonomické části jde například o účinnější kontrolní mechanismy pro optimalizaci výnosů ve prospěch obyvatel městské části včetně zvýšení transparentnosti úřadu zapojením občanů do řádných výběrových řízení na veřejné zakázky. Tento krok je co do chování veřejné správy u nás rozhodně velmi inovativní. V sociální oblasti si pod CSR aktivitami můžeme představit silná protikorupční a antidiskriminační opatření. V oblasti environmentální se Městská část Praha 10 snaží prohlubovat péči o životní prostředí a zapojovat do ní veřejnost mimo jiné i projektem »MMS podněty«, který se osvědčuje při udržování a obnově městské zeleně a dětských hřišť.

Navíc kritéria a cíle v oblasti kvality a CSR měří MČ Praha 10 nejen externě - třeba anketami o spokojenosti občanů na svém webu nebo prostřednictvím MMS, nýbrž i interně (s využitím »modelu excelence EFQM«, nástroje vytvořeného Evropskou nadací pro řízení kvality). Přes Skype tam na radnici provozují call centrum 24 hodin denně. Do budoucna plánují otevřít radnici jednu sobotu v měsíci a umožnit občanům objednat se na úřad na konkrétní hodinu. K dalším přednostem patří akce »Pojízdný úřad«, která umožňuje seniorům využít služeb úřadu z pohodlí svého domova (více viz Moderní obec č. 9/2009, str. 15).

PROČ TO NEZKUSIT TAKÉ U VÁS?

Připadá vám to vše příliš ideální? Nebo naopak povědomé? Děláte to také, ale nikdo o tom zatím neví? Přihlašte se do letošního ročníku CSR Award 2010 a ukažte, jak funguje ve vztahu k občanům vaše obec.

Dalšími subjekty, které zatím o sobě - leckde určitě zbytečně - nedávají ve vztahu ke společenské odpovědnosti příliš slyšet, jsou společnosti zakládané obcemi a kraji - technické či komunální služby, místní vodárenské nebo teplárenské firmy apod. Mezi jejich CSR aktivity může například patřit lepší komunikace s občany, dostupnost služeb apod.

Mnoha Pražanům letos při lednové sněhové kalamitě patrně neušlo, že management společnosti Pražské služby včetně generálního ředitele a členů vedení se přidal s lopatami v rukou k odklízečům sněhu v metropoli a soustředil se zejména na odstraňování sněhových bariér, které bránily zaměstnancům firmy v přístupu ke sběrným nádobám. I takové příklady mohou doložit odhodlání firem řešit mimořádně kritické situace.

DOBRÉ PŘÍKLADY PRO OSTATNÍ

Možností, jak začlenit aktivity společensky odpovědného chování do chodu organizací veřejné či státní správy, je opravdu mnoho. Nesmíme zapomenout ani na vzdělávací programy, jež organizace často nabízejí subjektům působícím například v daném kraji a podobně. Další možnosti se třeba právě dějí ve vašem kraji, městě, obci nebo organizaci.

Svou účastí v soutěži tak neprospějete pouze vlastním zájmům, ale zároveň si vytváříte vhodnou šanci ukázat dobrý příklad ostatním. Tím můžete pomoci rozšiřování společensky odpovědného chování, z čehož budeme, jako občané této země, profitovat všichni.

Ve vztahu ke společenské odpovědnosti o sobě zatím - leckde určitě zbytečně - nedávají navenek příliš vědět společnosti typu technických služeb apod., zakládané obcemi a městy.

SOUTĚŽ CSR AWARD 2010

Soutěž vyhlašuje společnost M.C.TRITON (největší česká společnost v oblasti manažerského poradenství a vzdělávání), organizátorem je největší mezinárodní firma v oblasti public relations a public affairs Fleishman-Hillard. Odbornost a integritu soutěže garantuje Business Leaders Forum. Záštitu nad soutěží převzala Asociace krajů ČR.

Soutěž si klade za cíl podporovat rozvoj společenské odpovědnosti firem (CSR - Corporate Social Responsibility). Je otevřena nejen velkým firmám, ale i menším a středním společnostem včetně těch, které byly založeny obcemi a městy. Do soutěže se však mohou přihlásit i města a obce. Například loni zvláštní ocenění poroty zíksla Městská část Praha 10.

Registrační údaje a přihlášku je nutné odeslat pořadateli nejpozději do 23. 4. 2010 pomocí formuláře na webových stránkách soutěže http://www.csraward.cz/, kde jsou vyvěšeny i další podrobnosti o soutěži.

BÁRA KILIESOVÁ
Associate Director Fleishman-Hillard

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down