01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Co lze letos očekávat v OPŽP

Případné realokace finančních prostředků mezi prioritními osami Operačního programu Životní prostředí (OPŽP) nejsou na pořadu dne. Uvádí to Analýza stavu čerpání OPŽP, zpracovaná pro loňské listopadové jednání Řídícího výboru fondu.

Tento hlavní závěr analýzy její autoři opírají o zjištění, že absorpční kapacita v rámci všech prioritních os OPŽP je zatím dostatečná k úplnému vyčerpání disponibilních zdrojů.

SITUACE V PRIORITNÍCH OSÁCH

Jak na dotaz Moderní obce uvedla tisková mluvčí Státního fondu životního prostředí (SFŽP) Lenka Brandtová, nepříliš uspokojivá situace je v prioritní ose 2 (Zlepšování kvality ovzduší a snižování emisí), kde se k 18. 10. 2010 (z výsledků k tomuto datu analýza vychází) rozdělilo necelých 10 % zdrojů a čerpání je téměř nulové. Proto SFŽP v poslední době usiloval o zatraktivnění podpory v této ose - mj. byly vyhlášeny průběžné výzvy v celkovém objemu 16 mld. Kč. Pro vyšší míru veřejné podpory a rozšíření škály podporovaných intervencí (například pro autobusy s pohonem na stlačený zemní plyn - CNG) byl k tomu současně zahájen notifikační proces s Evropskopu komisí.

Optimistická je naopak situace v prioritní ose 1 (Zlepšování vodohospodářské infrastruktury a snižování rizika povodní), kde byl k 18. 10. 2010 rozdělen vůbec největší objem prostředků EU (39,5 mld. Kč). »Nicméně zde existuje velký soubor projektů, jejichž nositelé jsou laxní a očekávají, že SFŽP sleví z požadavků na administraci (výběrové řízení, koncesní řízení, finanční modely apod.),« upozornila mluvčí.

Trvalý převis poptávky nad nabídkou podpory se v SFŽP dlouhodobě projevuje v rámci prioritní osy 3 (Udržitelné využívání zdrojů energie) v oblasti podpory zateplování. Tam se ovšem také k 18. 10. 2010 zároveň proplatilo nejvíce prostředků příjemcům podpory (3,7 mld. Kč).

NA ČIŠTĚNÍ VOD PENĚZ NEPŘIBUDE

Analýza prokázala, že největší zájem je o podporu na čištění a likvidaci komunálních odpadních vod, a to jak v obcích nad 2000 ekvivalentních obyvatel, tak menších. Zatím se však s přesunem prostředků do oblasti podpory 1.1 - Snížení znečištění vod, resp. podoblasti podpory 1.1.1. Snížení znečištění z komunálních zdrojů - Projekt nad 2000 EO (ČOV a kanalizace), nepočítá.

»S ohledem na volné alokované prostředky pro prioritní osu 1 není na rok 2011 v plánu výzev zařazena výzva pro oblast podpory 1.1.1.,« podotkla Lenka Brandtová. Připustila však, že letos mohou být ve vazbě na aktuální stav alokace vyhlášeny ad-hoc výzvy. Zásadní změnu totiž podle mluvčí může přinést schvalovací proces velkých projektů Evropskou komisí, zejména vývoj projektu Ústřední ČOV Praha, či případné odstoupení žadatelů od již schválených projektů, neboť SFŽP několik problematických žádostí už identifikoval. K uvolnění alokace výraznou měrou přispívá rovněž úspora na tendrech proti předpokládanému rozpočtu při podání žádosti, přičemž tento trend je stále výraznější.

BIOMASA: PROBLÉM SE ANALYZUJE

Pokud jde o oblast podpory 1.3 (Omezování rizika povodní), SFŽP ve všech regionech pořádá semináře ve snaze šířit mezi obcemi a městy informovanost o možnosti čerpání dotací na opatření zaměřená na protipovodňovou ochranu a dále zajistit poradenství pro přípravu projektů. »Obce průběžně podávají žádosti ve vyhlášených výzvách, zájem mají především o projekty v oblasti podpory 1.3.1 Zlepšení systému povodňové služby. Jen ve XX. výzvě bylo kladně hodnoceno 62 projektů obcí a měst,« uvedla Lenka Brandtová.

Stručnější však byla na dotaz Moderní obce, zda v souvislosti se současnou diskusí nad biomasou nebudou přehodnocovány také formy podpory na udržitelné využívání zdrojů energie (prioritní osa 3). »Tato oblast je nyní analyzována Ministerstvem životního prostředí a konkrétní výstupy budou zapracovány do plánované výzvy,« odpověděla mluvčí.

Vzkazy SFŽP reprezentacím obcí a měst

Máte-li už schválenou žádost o podporu v Operačním programu Životní prostředí (OPŽP), určitě neprodleně pokračujte v další přípravě projektu, neotálejte a nenechte zbytečně utíkat čas. Je zřejmé, že o podporu projektů v OPŽP je velký zájem a blokovat finanční prostředky pro nečinné žadatele není možné. Po vydání Registračního listu má žadatel stanovenou lhůtu 12 měsíců na dodání podkladů nutných pro vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace (zahájení financování) - tato lhůta může být ve zvláště odůvodněných případech prodloužena.

V investiční přípravě doporučujeme věnovat pozornost přípravě zadávací dokumentace, a to jak obchodním podmínkám, tak technické části dokumentace. Je nutné seznámit se s výstupy zpracovatele zadávací dokumentace, protože za zadávací řízení je vždy odpovědný vlastní zadavatel - obec. Kvalitně zpracovaná zadávací dokumentace je základem pro úspěšnou realizaci projektu.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down