01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Co mají splňovat akreditované vzdělávací programy

Požadavky na akreditaci vzdělávacích programů se množí. Důvodem je zejména souvislost s podmínkou výzev na předkládání dotačních žádostí v rámci operačních programů. Pokud má vzdělávací instituce akreditované vzdělávací programy, znamená to, že prošla procesem schválení těchto programů na vybraném...

Požadavky na akreditaci vzdělávacích programů se množí. Důvodem je zejména souvislost s podmínkou výzev na předkládání dotačních žádostí v rámci operačních programů. Pokud má vzdělávací instituce akreditované vzdělávací programy, znamená to, že prošla procesem schválení těchto programů na vybraném ministerstvu. Ministerstvo přidělením akreditace dává své doporučení, že vybraný program je vhodný pro vzdělávání např. úředníků a vedoucích úředníků územních samosprávných celků. Pro zadavatele je pak výhodné vybrat si program od dodavatele, kterému důvěřuje a zároveň má potvrzeno, že jeho vzdělávacím programům důvěřuje i ministerstvo.


VYVÁŽENÉ UKAZATELE VÝKONNOSTI

Akreditované vzdělávací programy většinou objednává zadavatel jako komplexní vzdělávací program. Vzhledem k šíři akreditovaných programů si zadavatel může vybrat a kombinovat programy tak, aby vyhovovaly potřebám jeho organizace. Ucelený vzdělávací program je pro zadavatele z hlediska efektů vždy mnohem příznivější, než když své zaměstnance pošle do jednotlivých otevřených kurzů, které jsou pořádány bez vazby na jeho záměry.

Vedle komplexnosti je smyslem vzdělávacích programů i aktuálnost jejich témat pro sféru veřejné správy.

Uvedené schéma naznačuje systémový přístup k tématům vzdělávání, v tomto případě podle metody Balanced Scorecard (BSC), která ji pak propojuje s jejich nositeli, lektory, kteří významně ovlivňují výsledek vzdělávacího programu. BSC, česky systém vyvážených ukazatelů výkonnosti podniku, je metoda v managementu, která vytváří vazbu mezi strategií a operativními činnostmi s důrazem na měření výkonu. Vznikla jako reakce na zjištění, že řada strategických záměrů nebyla dotažena do praxe.

STĚŽEJNÍ JSOU LEKTOŘI

Pro realizaci vzdělávacích programů vybírá naše společnost tři typy lektorů (viz schéma). Složení lektorů pozitivně ovlivňuje přípravu a obsah programů. Klademe důraz na sdílení nejlepších zkušeností ze vzdělávacích programů mezi lektory, čímž se udržuje nejen kontinuita u jednoho klienta, ale také dochází ke zlepšování vzdělávání.

Témata vzdělávacích programů jsou různorodá. Mohou to být tzv. tvrdé dovednosti (např. finanční řízení a plánování, strategické plánování a řízení ve veřejné správě), ale i tzv. měkké dovednosti (např. komunikace a prezentace nebo osobnostní rozvoj úředníků).

JAK AKREDITACE PROBÍHÁ?

Za naši společnost mohu napsat, že akreditace je proces náročný na všech ministerstvech (v současnosti máme akreditace na ministerstvech zdravotnictví, vnitra, práce a sociálních věcí). Aby mohl být program akreditován je potřeba připravit žádost, která mj. obsahuje cíle vzdělávacího programu, cílovou skupinu, obsah vzdělávacího programu a jeho členění, lektory a literaturu. Např. na Ministerstvu vnitra je ke každé žádosti nutné připojit nejméně dva odborné posudky od nezávislých posuzovatelů z praxe. Tato zpětná vazba na vzdělávací program je dobrá z pohledu uplatnění poznatků v reálném životě účastníků.

Závěrem dodávám, že ať už je vzdělávací program akreditovaný či nikoliv, důležité je, aby byl nastaven podle cílů organizace, tj. aby jednotlivé vzdělávací moduly nebyly jen planými »výkřiky do tmy« (jako jsou např. některé ad hoc kurzy), ale aby byly poskládány v logice zacílení a tématu.

 

VERONIKA FILIPI
M.C.TRITON

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down