"K Mikulovu patří víno, a tím i vinařská turistika. Vždy to tu bylo, lidé vždy jezdili na jih Moravy za dobrým vínem; nyní se tomu jen dává jakýsi určitější tvar," říká místostarostka Mikulova PhDr. Ilona Žišková.
Je to tedy spíš záležitost tradice, kultury než ekonomiky?
Vše spolu úzce souvisí. Vinařství je tradice, ale když chcete někoho přilákat, musíte nabídnout i kulturu a gastronomii. S tím je spojena ekonomika, protože vše se dělá pro to, aby podnikatelé vydělali a mohli dál investovat a podporovat zase jiné akce, třeba kulturu. Je to určitý koloběh.
Nepřebíjí se vinobraní s Festivalem otevřených sklepů, když se konají tak brzy po sobě?
Vůbec ne. Vinobraní má úplně jiný charakter - je třídenní a nabízíme během něho kulturu na všech místech, kam se dá zajít. Děláme třeba v Dietrichsteinské hrobce divadelní představení, lidé mohou jít na zámek, do galerie, na nespočet vystoupení folklorních i dalších souborů. Po dvou dnech konzumace vína a spousty kultury si mohou všichni spolu se zástupci města vyšlápnout v rámci rekonvalescence na Svatý kopeček. Festival má jiný charakter, je zaměřen na návštěvu sklepů, na poznávání konkrétních vinařů. Takže tyto akce se netlučou, ale naopak vzájemně podporují.
Na Svatý kopeček se chodí na mši? A chodí i místní?
Ne, pouť s Černou madonou, která je symbolem Mikulova, a s ní spojený výstup na Svatý kopeček a mší, je první týden v září. Vinobraní až druhý víkend. Výšlap pro děti i dospělé na kopeček jsme vymysleli proto, že jde o nepominutelnou součást Mikulova. Místní se ho zúčastňují v hojné míře, stejně jako návštěvníci. Když to bylo poprvé, mysleli jsme si se starostou, že tam pošlapeme sami. Přišlo ale obrovské množství lidí, kteří byli nadšeni. Místní říkali, že je to senzační nápad, protože na kopečku už nebyli několik let. Tak už to bývá; člověk vnímá své okolí jako samozřejmost, takže ho nenapadne si na známá místa vyjít.
Dokáže malé město, jako je Mikulov, absorbovat nápor návštěvníků?
To je náš největší problém. Na Mikulov, který má 7500 obyvatel, je 30 tisíc návštěvníků, kteří přijíždějí, opravdu hodně. Všem je nutné poskytnout kvalitní služby, všichni se potřebují najíst, napít, vyspat. Snažíme se o to my, na radnici i všichni podnikatelé. Neutuchající zájem snad svědčí o tom, že prvotní chyby se daří eliminovat. Už se nestává, jako první rok, že v devět večer sice bylo stále co pít, ale jídlo chybělo, protože nikdo takový nápor nečekal.
Pomáhá nějak město podnikatelům? A může jim vůbec nějak pomáhat?
Město organizuje samotné vinobraní. Pokud jde o podnikatele, už třetím rokem je s předstihem dvou tří měsíců svoláváme, abychom si řekli, co je potřebné zlepšit, co můžeme z naší strany udělat. Upřímně řečeno zatím příliš velký zájem z jejich strany nevidíme. Ale možná si zvyknou a čtvrtým rokem to bude lepší.
JIŘINA ONDRÁČKOVÁ
Vinařství je tradice, ale když chcete někoho přilákat, musíte nabídnout i kulturu a gastronomii, uvedla PhDr. Ilona Žišková.