01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Co si myslí o eStat.cz

MGR. IVANA STRÁSKÁ, STAROSTKA MILEVSKA (ČSSD): Nemám ráda jednoduchá řešení a jednoduché pravdy. Ale souhlasím s tím, že byrokracie narůstá a obce s ní tu více, tu méně úspěšně bojují. Ačkoliv si myslím, že některá navrhovaná řešení v rámci eStat.cz jsou spíše proklamativní, celkově tento projekt...

MGR. IVANA STRÁSKÁ, STAROSTKA MILEVSKA (ČSSD):

Nemám ráda jednoduchá řešení a jednoduché pravdy. Ale souhlasím s tím, že byrokracie narůstá a obce s ní tu více, tu méně úspěšně bojují. Ačkoliv si myslím, že některá navrhovaná řešení v rámci eStat.cz jsou spíše proklamativní, celkově tento projekt přináší přinejmenším inspirující podněty. Je zajímavé podívat se i na vývoj počtu úředníků na krajích - ne vše lze totiž zdůvodnit tvrzením, že stát přenáší stále nové povinnosti na obce. Navíc jsem přesvědčena i o tom, že k samovolnému bujení byrokracie dochází také uvnitř úřadů. Snižovat počty úředníků lze na základě rozboru objemu úkolů, měření efektivity ve srovnatelných parametrech, snímků pracovní doby... Ve veřejné správě obecně jsou zatím málo používány manažerské metody dnes již běžné pro soukromý sektor. Je však třeba si zodpovědět základní otázku: Služby kvalitní, či co nejlevnější? Byla bych i pro to, aby se vedoucí úředníci na radnicích stali doslova manažery veřejné správy. Dál by se posílila jejich nezávislost na politické reprezentaci. A neměla bych problém ani s manažerskou smlouvou, současný zákon o úřednících totiž konzervuje nynější stav. I když si uvědomuji, že právě to má garantovat jistou nezávislost. Souhlasím i s tím, že také každý starosta či primátor se zvolením stává určitým manažerem. Problém však spočívá v tom, že dnes neexistuje žádné povinné vzdělávání volených zastupitelů, a ti někdy nastupují do funkce bez jakékoliv zkušenosti s řízením či s veřejnou správou.

MGR. DANIELA VERNEROVÁ, STAROSTKA BĚLÉ POD BEZDĚZEM (ODS):

Projekt by mohl k tvorbě efektivního státu výrazně přispět, neboť je v tomto směru opravdu skutečně hodně co řešit. Efektivita se ovšem vždy nedá poměřovat podle snižování počtu úředníků. Občanům jsme slibovali přiblížení se k nim a často se děje opak - například u vyřizování agendy kolem cestovních pasů. Jsem zastánkyní navýšení podílu obcí na sdílených daních místo poskytování vybraných účelových dotací. V konečném důsledku by to určitě vedlo i ke snížení stavu úředníků. Pokud by byly uplatněny finanční limity na výkon státní správy, nepochybně by se i radnice ještě mnohem víc zamýšlely nad počty svých úředníků. Pak by však určitě bylo nutné vytvořit a zavést standardy výkonu státní správy a stát by měl rozhodně v plné výši hradit tento výkon bez ohledu na typ obce. Vycházím však ze zkušenosti obce II. typu, kde řada úřednických míst v sobě skrývá kumulaci výkonu samostatné a přenesené působnosti. Dosednutím do křesla starosty se vždy chtě-nechtě stáváte manažerem, ať už dobrým nebo špatným. Podmínky pro manažerskou roli starosty však vytvořeny nejsou, a proto i starosta by měl projít určitým proškolením. U obce velikosti Bělé pod Bezdězem, tedy obce II. typu, však za manažera každopádně považuji tajemníka úřadu. Naše tajemnice takto už opravdu pracuje. Možná ne vše z projektu je hned reálné, ale určitě je dobře, že se o zefektivnění státu takto veřejně hovoří.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down