Na odborné konferenci RED, kterou 4. prosince v Praze uspořádalo Sdružení dopravních podniků ČR
(SDP ČR), se diskutovalo o rozvoji, efektivitě a dostupnosti MHD. V diskuzích se prolínaly názory dopravních odborníků, ekonomů, politiků i laické veřejnosti. Konference byla určena odborníkům z oblasti veřejné dopravy, zástupcům státní správy a samosprávy.
„Česká republika vykazuje z hlediska výdajů na veřejnou dopravu vůči HDP nejvyšších hodnot v rámci Evropy, i to je důvod, proč je úroveň MHD u nás tak vysoká. Je potřeba ale motivovat veřejnost, aby si této vysoké úrovně vážila, aby ji měla jako předmět národní hrdosti,“ uvedl Martin Kupka, ministr dopravy.
Jeho slova potvrdil Mojmír Hampl, předseda Národní rozpočtové rady: „Nepopulární kroky, jako je zvyšování cen jízdného nebo snižování výše slevy na jízdném, jsou v nárokové společnosti velmi těžko proveditelné. Občas se objevují návrhy, aby různé nepopulární kroky nemusely dělat samosprávy, ale aby je dělala centrální vláda. Nechme však tuto zodpovědnost zástupcům na komunální úrovni“.
Finanční zátěž v souvislosti s dekarbonizací roste
Předseda Sdružení dopravních podniků ČR, Tomáš Pelikán upozornil na to, že dopravní podniky a potažmo obce a města, která jsou jejich zřizovateli, se ale musí připravit na stále větší finanční zátěž, která souvisí s naplněním nových evropských limitů pro dekarbonizaci. „Náklady na pořízení elektrobusu jsou mnohem vyšší než u autobusu na CNG nebo naftu. Navíc dotace z EU budou do budoucna nižší nebo třeba žádné. Vedení dopravních podniků má oprávněné obavy o to, kdo to všechno zaplatí.“
Podle Martina Kupky musí Česká republika v EU prosazovat hlas zdravého rozumu a snažit se o zrušení sankcí, které by negativně dopadly na evropský automobilový průmysl. „Klademe si otázku, jestli současná společnost je ochotná zaplatit za dekarbonizaci. Pokud budou státy chudnout, jejich schopnost investovat do ekologicky přívětivých technologií výrazně klesne. Cestou je zmírňování limitů s ohledem na to, že často nejsou splnitelné,“ uvedl. V diskusi mluvil také o vizi jednotné jízdenky tzv. oneticket, která by umožnila cestování napříč republikou.
Konference RED ukázala, že městská hromadná doprava v České republice stojí na pevných základech a je připravená čelit výzvám budoucnosti. Spolupráce mezi státem, dopravními podniky a technologickými firmami je klíčem k zajištění rozvinuté, efektivní a dostupné veřejné dopravy.*
Záznam akce je TADY.
/tz/