Dopravní podnik města Brna, a. s., (DPMB) porovnával v roce 2006 spotřebu městských autobusů poháněných zemním plynem a naftou. Testování probíhalo asi čtyři měsíce ve vozovně Medlánky. Na získané poznatky jsme se zeptali asistenta provozního ředitele DPMB Ing. Petra Chabičovského.Překvapily vás v...
Dopravní podnik města Brna, a. s., (DPMB) porovnával v roce 2006 spotřebu městských autobusů poháněných zemním plynem a naftou. Testování probíhalo asi čtyři měsíce ve vozovně Medlánky. Na získané poznatky jsme se zeptali asistenta provozního ředitele DPMB Ing. Petra Chabičovského.
Překvapily vás v něčem výsledky testu?
Ukázalo se, že moderní autobusy jsou v současné době na vysoké technické úrovni a změnou druhu pohonu z nafty na plyn jejich užitné vlastnosti neklesají. Omezení představoval pouze dojezd zkoušených vozů, protože na některých linkách nestačil plyn v zásobnících autobusu na plánovaný celodenní výkon. Naftové autobusy tento problém nemají. Potvrdila se ekonomická výhodnost tohoto druhu paliva, ovšem ta je podmíněna poměrně vysokými počátečními investicemi.
Jaký konkrétní přínos mělo testování pro DPMB?
Testováním CNG autobusů různých značek jsme vyzkoušeli praktické možnosti nasazení tohoto typu vozidla na našich linkách z hlediska kapacity, průjezdnosti tratí, dojezdu na jedno naplnění a také rychlosti doplnění stlačeného plynu. Také jsme provedli ekonomické vyhodnocení provozu vozidel poháněných stlačeným zemním plynem ve srovnání se standardními naftovými nízkopodlažními autobusy (viz rámeček).
Budou v Brně ještě letos nebo v příštím období jezdit autobusy využívající stlačený zemní plyn CNG? Pokud se o tom neuvažuje, co tomu brání?
O zavedení autobusů poháněných CNG zatím není rozhodnuto. Jsme akciová společnost ve 100% vlastnictví města Brna a toto strategické rozhodnutí musí učinit náš vlastník - tedy město Brno.
Podmínkou pro úspěšné provozování plynových autobusů je výstavba plnicí stanice ve vozovně s dostatečnou kapacitou a rychlostí plnění (denně se ve vozovně Medlánky po jízdě tankuje přibližně 90 autobusů a prodloužení doby plnění jednoho vozu jen o jednu minutu znamená výrazné prodloužení celkového technologického času při odstavování vozidel). Dále je nutné mít k dispozici v dosahu náhradní plnicí stanici pro případ výpadku plničky ve vozovně. Rovněž by bylo zapotřebí upravit dílenské prostory tak, aby v nich bylo možno opravovat autobusy poháněné CNG.
/sk/
Vyhodnocení testu
Porovnání spotřeby autobusů poháněných zemním plynem a naftou v Brně se uskutečnilo od 19. 4. do 16. 8. 2006 v Dopravním podniku města Brna, a. s. Testu se zúčastnily autobusy na CNG pěti značek nejvíce zastoupených na českém trhu, které jezdily na stávajících linkách. Získaná data byla denně zaznamenávána a po skončení testu u každého typu autobusu vyhodnocena. Spotřeba CNG byla porovnávána s normou spotřeby naftového nízkopodlažního CityBusu (43 litrů nafty na 100 km). Při tomto porovnávaní u autobusů na CNG představovala úspora 2,97 až 4,29 Kč na 1 km. U autobusu EKOBUS 4,29 Kč/km. Celková úspora nákladů pro jednu vozovnu v Brně za 12 let byla spočítaná na 141 mil. Kč. Při využití vozidel typu EKOBUS by celková úspora dosáhla až 170 mil. Kč (nejnižší spotřeba).
ZDROJ: EKOBUS, a. s.