01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

CO VŠE MŮŽE KULTIVOVAT MĚSTO A JEHO OBYVATELE

Francouzská společnost JCDecaux zaujímá v oboru městského mobiliáře první místo ve světě a ve venkovní reklamě si udržuje postavení evropské jedničky. Obchodní filozofie firmy je přitom jednoduchá a jasná: Ve městech na své náklady obvykle nejen...

Francouzská společnost JCDecaux zaujímá v oboru městského mobiliáře první místo ve světě a ve venkovní reklamě si udržuje postavení evropské jedničky. Obchodní filozofie firmy je přitom jednoduchá a jasná: Ve městech na své náklady obvykle nejen pořizuje, ale také udržuje, opravuje a čistí městský mobiliář a z pronájmu reklamních ploch na něm pak profituje.

Smlouvy tohoto druhu společnost uzavřela s dvanácti stovkami měst nad 10 tisíc obyvatel ve 38 zemích světa. V České republice však zatím pouze s hlavním městem, i když Ing. Libor Šich, technický ředitel české dceřiné společnosti JCDecaux, Městský mobiliář, s. r. o., připouští, že nyní firma vede jednání o podobné spolupráci i s některými dalšími městy u nás.

ZBYTEČNÉ ZPOŽDĚNÍ

Ovšem ani v Praze zatím ještě společnost JCDecaux, Městský mobiliář, s. r. o., nedosahuje zisku. Dosud totiž v české metropoli více do instalování mobiliáře investuje, než z něho těží. Projevuje se tu i určité zpoždění, neboť pětadvacetiletou smlouvu o provozování mobiliáře s městem firma uzavřela až v roce 1994, o dva roky později již začala instalovat první prvky mobiliáře, zatímco komerční prodej reklamy zahájila teprve před čtyřmi roky. Hlavní město Praha sice vypsalo výběrové řízení již v roce 1990, ale zvítězila v něm firma Dambach, která pak svým závazkům vůči metropoli nedostála. Proto hlavní město nakonec vyzvalo druhého v pořadí z výběrového řízení - společnost JCDecaux - ke společnému řešení situace.

Smlouva, kterou uzavřela s hlavním městem, jí ukládá na území Prahy instalovat pevně dané počty jednotlivých prvků městského mobiliáře, přičemž nyní se tyto počty naplňují. Znamená to, že společnost už nebude muset do nových prvků vkládat tolik finančních prostředků a v dalších letech již může ve své bilanci mířit do černých čísel. Přesto Ing. Libor Šich připomíná, že před firmou například ještě zůstává úkol vybavit prvky městského mobiliáře například nově budované stanice metra Kobylisy a Ládví, stejně jako osadit čekárnami, ochranným zábradlím, pouličními hodinami či reklamním sloupem se zabudovaným WC kompletně rekonstruovanou ulici Českomoravská.

STOVKY VARIANT

Mateřská společnost JCDecaux sama vyvíjí a vyrábí jednotlivé prvky městského mobiliáře, ale ty přizpůsobuje konkrétním požadavkům jednotlivých měst. Katalog firmy tak obsahuje stovky různých variant čekáren, laviček, zábradlí, reklamních sloupů, novinových stánků, pouličních hodin apod. Z takové široké nabídky si lze vybrat i prvky, které se tomu kterému městu hodí už samy o sobě, aniž by se musely dále uzpůsobovat jeho specifickým místním podmínkám. Tato praxe může jednotlivé prvky mobiliáře pro město v konečném součtu značně zlevnit.

Nicméně krédem společnosti není cenově se podbízet a nabízet řešení sice levná, ale jen s krátkodobým efektem. Ani méně všímavému obyvateli či návštěvníku Prahy patrně neunikne kontrast mezi špinavými, osprejovanými, cáry ze zbytků nejrůznějších plakátů olepenými čekárnami na okraji města, které často mají i vytlučené prosklení, na straně jedné a vzhlednými, čistými, v noci prosvětlenými a z kvalitních materiálů vyrobenými čekárnami z produkce JCDecaux na straně druhé.

"Naše čekárna je samozřejmě mnohem dražší než plechová budka s okny z drátěného skla. V případě našich čekáren je také nákladnější péče o jejich čistotu, údržbu a opravy do 24 hodin," vysvětluje inženýr Šich. "A i když se vandalové či sprejeři nevyhýbají ani jim, jejich estetičtější vzhled a zjevná nepřetržitá péče o ně přece jen u některých lidí této kategorie vyvolává určité psychické zábrany, aby naše čekárny nebo další prvky mobiliáře s lehkým srdcem demolovali. Koneckonců i na nejširší veřejnost pozitivně působí, může-li takřka denně při čekání na tramvaj či autobus pozorovat naše pracovníky, jak čekárny a lavičky v nich čistí a umývají. Troufám si tvrdit, že kvalitní městský mobiliář v tomto smyslu kultivuje nejen město jako takové, ale i jeho obyvatele."

Inženýr Šich ovšem také dodává, že své sehrává i kvalita používaných materiálů. Například sklo na světelných reklamních panelech v čekárnách společnosti JCDecaux je dvaapůlkrát silnější než sklo pro okna automobilů a prý až sedmkrát odolnější než drátované sklo.

REKLAMA JE PODMÍNKOU

Zmíněná obchodní filozofie vede firmu JCDecaux k tomu, aby hledala optimální vyvážení mezi náklady na výrobu, instalaci, údržbu a opravy městského mobiliáře a příjmy z pronájmu reklamních ploch na něm. V Praze jsou nejatraktivnější reklamní plochy pochopitelně v centru. Ale v historickém jádru metropole zase nelze umisťovat větší reklamní plochy než čtyři metry čtvereční. Ostatně o moc větší plakáty by se ani na jednotlivé prvky městského mobiliáře nevešly. Mezi velkými reklamními panely, které obvykle lemují výpadovky na předměstí, by proto drobná reklama na čekárně postrádala ekonomický efekt. Ale i v těchto místech lze provozovat čekárny, pokud JCDecaux dostane prostor k jejich financování ze svých billboardů.

Část plochy na mobiliáři firma přenechává bezplatné propagaci akcí, na nichž má metropole zájem, ať už jde například o různé výstavy či sportovní akce jako třeba Pražský maraton či veslařské Primátorky. JCDecaux své vitríny poskytuje také pro záchytná parkoviště typu Park and Ride s turistickými a dopravními mapami a dalšími informacemi pro motorizované návštěvníky Prahy.

Tvrdá konkurence na reklamním trhu je důvodem, proč JCDecaux zatím nedošla do některých dalších měst v České republice. Ačkoliv se mnoha radnicím její městský mobiliář zamlouvá, vedení měst mívají svázány ruce dlouhodobými exkluzívními smlouvami s různými reklamními firmami, které neumožňují, aby do takového města JCDecaux se svým mobiliářem vstoupila.

Přesto určité šance na českém trhu tato společnost má. Může totiž těžit ze spolupráce se společností Europlakat, jež je většinovým vlastníkem firmy Rencar, která má své reklamní aktivity nejen v pražské hromadné dopravě, ale provozuje i síť city light vitrín v České republice. Pokud by se ve městech, kde Rencar působí, otevřel určitý reklamní prostor i pro JCDecaux, pak by tam podle inženýra Šicha určitě existovaly také možnosti provozování městského mobiliáře v širším rozsahu.

Ivan Ryšavý

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down