Ačkoli má obec na samosprávu ústavní právo, tato pravomoc není neomezená. Jde o samostatnou správu místních záležitostí obce a jejích občanů. To, že některá záležitost spadá do samostatné působnosti obce, ještě neznamená, že obec v ní může ukládat povinnosti. Musí mít výslovné zákonné zmocnění k...
Ačkoli má obec na samosprávu ústavní právo, tato pravomoc není neomezená. Jde o samostatnou správu místních záležitostí obce a jejích občanů. To, že některá záležitost spadá do samostatné působnosti obce, ještě neznamená, že obec v ní může ukládat povinnosti. Musí mít výslovné zákonné zmocnění k tomu, aby v samostatné působnosti na základě zákona něco zakázala či přikázala, a to formou obecně závazné vyhlášky. Do samostatné působnosti spadá správa určité záležitosti v případě, že tak stanoví zákon o obcích nebo zvláštní zákon.
Samostatná působnost podle zákona o obcích
Jde o rozhodování orgánů obce, tj. zastupitelstva, rady, obecního úřadu, starosty, příspěvkové organizace obce. Zastupitelstvo se usnáší nadpoloviční většinou všech členů zvolených občany obce v komunálních volbách, rada se usnáší nadpoloviční většinou členů rady zvolených zastupitelstvem obce. Pokud o něčem rozhoduje zastupitelstvo obce, činí tak na veřejném zasedání, když tak činí rada obce, je to na neveřejné schůzi. Jestliže rada obce rozhoduje podle správního řádu o pokutě podle § 58 zákona o obcích, zásada neveřejnosti řízení pro ni platí jak ze správního řádu, tak ze zákona o obcích. O odvolání proti takové pokutě vydané v samostatné působnosti ve správním řízení rozhoduje sice krajský úřad, ale nikoliv jako orgán instančně nadřízený radě obce. Proto krajský úřad nemůže rozhodnutí obce změnit, ale pouze zrušit nebo zrušit a vrátit k novému projednání.
Zastupitelstvo obce: Rozhoduje v záležitostech stanovených zákonem o obcích (o schválení rozpočtu, převodu nemovitostí, převodu bytů a nebytových prostor z majetku obce, vydání obecně závazné vyhlášky a dalších). Záležitosti vyhrazené zákonem zastupitelstvu obce nemůže zastupitelstvo přenést na radu obce ani na jiný orgán obce nebo na právnickou či fyzickou osobu. Zastupitelstvo si navíc může vyhradit rozhodování o dalších záležitostech v samostatné působnosti obce, které nejsou zákonem vyhrazeny ani zastupitelstvu, ani radě. Například je vhodné si vyhradit rozhodování o výjimkách z obecně závazných vyhlášek nebo o určitých podmínkách prodeje nemovitosti.
Rada obce: Rozhoduje o záležitostech vyhrazených jí zákonem (např. o uzavírání nájemních smluv, stanoví pravidla pro vyřizování stížností či petic, rozhoduje o ukládání pokut v samostatné působnosti obce podle § 58 zákona o obcích, o vydání nařízení) a dále o tom, co radě svěří zvláštní zákon. O záležitostech svěřených radě zákonem nemůže rozhodovat ani zastupitelstvo obce, ani jiný orgán obce. Výjimky jsou dvě. O uzavíraní nájemních smluv a smluv o výpůjčce může rozhodovat obecní úřad nebo příspěvková organizace obce a o ukládání pokut podle § 58 zákona o obcích může rozhodovat obecní úřad, pokud jim to rada svěří ze své vyhrazené působnosti. Rada také rozhoduje o všech dalších záležitostech v samostatné působnosti obce, které nejsou zákonem vyhrazeny ani zastupitelstvu, ani radě. Pokud si to zastupitelstvo nevyhradí, rozhoduje rada obce o výjimkách z vyhlášek schválených zastupitelstvem obce nebo o dalších podmínkách prodeje nemovitosti nebo o vyvěšení záměru na prodej nemovitostí. To patří do působnosti rady obce ze zákona o obcích a rada o tom nerozhoduje pouze v případě, že si zastupitelstvo rozhodování o nich vyhradí. Zastupitelstvo ale neurčuje, že o nich rozhoduje rada, když to vyplývá ze zákona, ani nerozhoduje o tom, že rozhoduje starosta, aniž by tak rozhodla rada.
Obecní úřad: V samostatné působnosti plní úkoly uložené mu zastupitelstvem a radou. Rozhoduje o ukládání pokut podle § 58 zákona o obcích a o uzavírání nájemních smluv a smluv o výpůjčce, pokud mu to svěří rada ze své vyhrazené působnosti. Úřad rozhoduje dále o ostatních záležitostech spadajících do samostatné působnosti obce, které si nevyhradilo zastupitelstvo a které obecnímu úřadu svěřila rada. Jestliže má zastupitelstvo vyhrazenu určitou záležitost, může ukládat v této záležitosti úkoly obecnímu úřadu.
Starosta: V samostatné působnosti rozhoduje v záležitostech, které mu svěří rada obce. Starostovi neukládá úkoly zastupitelstvo obce, ale rada obce. Starosta nemůže proto rozhodovat o záležitostech, které si zastupitelstvo nevyhradilo, bez toho, že by tak rozhodla rada. Zastupitelstvo ale může ukládat úkoly obecnímu úřadu a starosta je v čele úřadu. V obcích bez tajemníka odpovídá starosta za plnění úkolů obecního úřadu zastupitelstvu. V obcích bez rady může zastupitelstvo obce ukládat starostovi úkoly, které spadají do působnosti rady takové obce.
Tajemník: Odpovídá starostovi za plnění úkolů obecního úřadu v samostatné působnosti v obcích, v nichž je funkce tajemníka zřízena, které obecnímu úřadu uložilo zastupitelstvo obce nebo rada obce, nebo které mu uložilo zastupitelstvo, rada nebo starosta.
Příspěvková organizace obce: Může rozhodovat o uzavírání nájemních smluv a smluv o výpůjčce, pokud jí to svěří rada obce.
Samostatná působnost podle zvláštních zákonů
Stanovení místních poplatků, zejména stanovení sazby, úlev a osvobození a stanovení podrobností vybírání patří do samostatné působnosti zastupitelstva obce podle zákona o místních poplatcích. Stanovení systému nakládání s odpady obecně závaznou vyhláškou patří do samostatné působnosti dle zákona o odpadech. Podle zákona o ochraně veřejného zdraví obec nařizuje rovněž obecně závaznou vyhláškou v samostatné působnosti speciální ochrannou deratizaci. Na úseku požární ochrany obec vydává obecně závaznou vyhláškou požární řád obce, zřizuje požární hlídku a vydává vyhlášku, v níž stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob. Na úseku ochrany veřejného zdraví může obec zakázat podávání a prodej alkoholu. Další zákony, které stanoví, co patří do samostatné působnosti obce, se týkají celé veřejné správy na úseku místního rozvoje, školství, veřejného pořádku, zdravotnictví, financí, životního prostředí, dopravy, zemědělství.
Negativní vymezení samostatné působnosti
Do samostatné působnosti obce nepatří záležitosti, které zákon svěřil sice obci, ale výslovně je svěřil do její přenesené působnosti, například vydání nařízení obce či výkon přenesené působnosti na jednotlivých úsecích státní správy podle zvláštních právních předpisů (státní správa přestupků, státní správa lesů, státní veterinární správa, státní ochrana přírody atd.) Dále do samostatné působnosti obce nepatří záležitosti, které zákon nesvěřil obci vůbec, ale svěřil je jako výkon státní správy krajům (například přestupky na úseku kultury) nebo správním úřadům (například báňská správa). Zastupitelstvo obce nemůže obecně závaznými vyhláškami v samostatné působnosti upravovat záležitosti, které upravil Parlament ČR zákonem, například zakázat podávání a prodej alkoholu na sportovních podnicích a podnicích pro mládež a tam, kde je již zakázán zákonem o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi. Co zákon na úseku státní správy nezakázal, je dovoleno. Nepatří do samostatné působnosti obce to zakazovat bez výslovného zákonného zmocnění, např. nelze zakazovat požívání alkoholu. Obec rovněž nemůže nařídit vyhláškou preventivně deratizaci dvakrát ročně, když ze zákona o ochraně veřejného zdraví vyplývá, že deratizaci je každý povinen zajišťovat průběžně podle potřeby.
Přenesená působnost obce
Obec je územní samosprávný celek a samostatná právnická osoba. V přenesené působnosti vykonává působnost pouze ve věcech, které jí svěří zákon jako výkon státní správy. Obec při výkonu státní správy nejedná samostatně za samosprávu, ale za stát.
Zastupitelstvo obce: V obcích s radou je jediným ryze samosprávným orgánem obce, který nevykonává státní správu. V obcích bez rady vydává zastupitelstvo obce nařízení obce v přenesené působnosti.
Obecní úřad: Vykonává státní správu za stát nebo namísto státu pouze v případech, v nichž byl výkon státní správy na obec přenesen ze státu zákonem. Při výkonu přenesené působnosti se obecní úřad řídí zákony a dalšími právními předpisy, usneseními vlády a směrnicemi publikovanými ve Věstníku vlády a kontrolními opatřeními v rámci instanční kontroly, ale nikoliv pokyny zastupitelstva nebo rady obce. Obecní úřad vykonává přenesenou působnost, ale plní též úkoly v samostatné působnosti. Obecní úřad nebo zvláštní orgán obce je vždy orgánem samosprávného celku, ani při výkonu přenesené působnosti není státním orgánem.
Komise: Zřízené starostou pro výkon přenesené působnosti vykonávají státní správu v zákonem stanovených případech, komise zřízená radou obce vykonává přenesenou působnost v případě, že jí to svěří starosta po projednání s ředitelem krajského úřadu.
Rada obce: Je výkonným orgánem samosprávy, ale v případech stanovených zákonem rozhoduje též v oblastech státní správy. Co stát svěří radě obce, o tom se rada usnáší nadpoloviční většinou svých zvolených členů na svých neveřejných schůzích. Zákon o obcích svěřil radě obce do přenesené působnosti výslovně vydávání nařízení obce. Na úseku vydávání právních předpisů obcí je působnost přenesená na obce ze státu ponechána na kolektivním rozhodnutí voleného samosprávného orgánu obce. Proto například na úseku státní veterinární správy o přijetí mimořádných veterinárních opatření na návrh krajské veterinární správy ještě hlasuje rada obce. Rada jako orgán samosprávy hlasuje rovněž o návrzích státní rostlinolékařské správy na přijetí mimořádných rostlinolékařských opatření. Stejně tak rada obce vyhlašuje (po schválení nadpoloviční většinou) nařízením obce stavební uzávěru na schůzi, která ze zákona není veřejná ani pro ty, o jejichž právech se jedná. Když obecní úřad vyhlašuje stavební uzávěru, činí tak rozhodnutím vydaným ve stavebním řízení, k čemuž se účastníci řízení mohou mj. vyjádřit. Když rada vydává nařízení, řídí se pouze platnými zákony a právními předpisy. Mezi právní předpisy patří rovněž obecně závazné vyhlášky zastupitelstva obce a právní předpisy kraje.
právnička