Otrokovice jsou nejpříjemnější město pro cyklisty. Vyplynulo to ze třetího ročníku pocitové ankety Cyklobarometr měst, ve kterém Nadace Partnerství společně se sdružením Auto-mat oslovila bezmála osmnáct set účastníků kampaně Do práce na kole.
Oproti loňsku Otrokovice v anketě poskočily hned o tři příčky. Na druhé místo se probojovaly Pardubice, vítěz dvou loňských ročníků Hradec Králové tentokrát zůstal bronzový. Cyklisté prostřednictvím 37 otázek hodnotili celkový stav cyklodopravy ve městě, bezpečnost při jízdě na kole, komfort cyklostezek a kvalitu cyklistické infrastruktury.
„Náš cyklobarometr je založen na metodě podobně zaměřeného ,Klimatestu', který pravidelně probíhá v Německu. Jeho cílem je zjistit, jak se vlastně cyklisté ve městech cítí,“ uvedl koordinátor mezinárodních projektů Nadace Partnerství Daniel Mourek, který před třemi lety přišel s nápadem vyzkoušet německý model ankety i u nás. Respondenti hodnotili pětatřicet měst zapojených do kampaně Do práce na kole na stupnici od jedné do šesti. Do celkového hodnocení se dostala jen ta, kde odpovědělo více než pětadvacet lidí, celkem tedy šestnáct měst.
„Naopak v Německu se do podobné ankety zapojuje každé dva roky více než sto tisíc respondentů, kteří hodnotí téměř pět set tamních municipalit. Trendy ve vnímání cyklistiky v jednotlivých městech jsou pro místní politiky důležitou zpětnou vazbou,“ vysvětlil smysl ankety Daniel Mourek.
Vítězné Otrokovice dostaly výslednou známku 2,78, přičemž platí, že čím nižší celkový průměr, tím lepší výsledek. „Otrokovicím k výbornému výsledku pomohlo pozitivní vnímání propagace cyklistiky a udržované bezpečné cyklostezky. Město pořádá již třetím rokem mezinárodní cyklistický závod až do slovenské Dubnice nad Váhom. Letos radnice představila rovněž ambiciózní plán na snížení nehodovosti, to vše se mohlo promítnout do celkového hodnocení,“ okomentoval úspěch Otrokovic Daniel Mourek. K vítězi ankety poputuje na čtvrt roku sčítač cyklistů od Nadace Partnerství v hodnotě 30 000 Kč.
Otrokovice leží na soutoku dvou řek, podél kterých jsou vybudovány páteřní stezky pro chodce a cyklisty. „Naším cílem je propojit síť cyklostezek na území celého města tak, aby se cyklisté cítili bezpečně a mohli se bez problémů přepravit z jednoho konce města na druhý. Tím, že jsou Otrokovice položeny na rovinatém území, využívají obyvatelé Otrokovic, ale i okolních měst, jízdní kolo nejen k turistice, ale také jako běžný způsob dopravy. To má hned několik výhod. Dochází ke snížení emisí ve městě, zabraňuje se tak dopravním zácpám a v neposlední řadě se tím předchází nehodovosti,“ připomněl místostarosta Otrokovic Jiří Veselý.
Favorit loňských ročníků Hradec Králové skončil za Otrokovicemi s odstupem dvou míst a výslednou známkou 2,87. „Hradci Králové mohlo ubrat na popularitě nedávné uzavření svého času v Evropě průkopnické cyklověže, kvůli sporům mezi zastupiteli a investorem,“ poznamenal ke ztrátě loňského i předloňského favorita Daniel Mourek.
Mírný propad zaznamenaly i česká a moravská metropole, kdy v porovnání s loňskem obě města klesla o jednu příčku. „Praha má pouze o setinku lepší výsledek než loni, Brno naopak pět setin tratilo a skončilo třetí od konce,“ prohlásil k dalším výsledkům ankety Daniel Mourek.
Na chvostu žebříčku se nacházejí dvě severočeská města Ústí nad Labem a Liberec. Tam cyklisté nejhorší známkou hodnotili nastavení semaforů pro potřeby cyklistů, zimní údržbu cyklostezek a jejich značení při stavbách a rekonstrukcích. „Podobné mezery mají ovšem prakticky všechny zapojené samosprávy. Vedle toho města dlouhodobě nejvíce pálí krádeže bicyklů a nedostatek vybavení pro uzamčení či uschování kol,“ upozornil Daniel Mourek. Celková průměrná známka je 3,25. To je o tři setiny horší výsledek než v minulém roce.*
Stáhněte si přehlednou infografiku ankety Cyklobarometr 2018
Všechny informace a anketě najdete na www.cyklobarometr.cz
/tz/
Ilustrační foto: www.otrokovice.cz