01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Czech POINT a možnost snižovat správní poplatky

Po zavedení vydávání ověřených výstupů z informačních systémů veřejné správy na kontaktních místech Czech POINT, kterými jsou i mnohé obce, se poměrně často řeší nejen zpoplatňování těchto výstupů, ale i možnost snížení stanovených správních poplatků. Jde o to, zda obec může správní poplatky za...

Po zavedení vydávání ověřených výstupů z informačních systémů veřejné správy na kontaktních místech Czech POINT, kterými jsou i mnohé obce, se poměrně často řeší nejen zpoplatňování těchto výstupů, ale i možnost snížení stanovených správních poplatků. Jde o to, zda obec může správní poplatky za vydání ověřeného výstupu snižovat a kdo je oprávněn o tom rozhodnout?

Vydávání ověřených výstupů z informačních systémů upravuje zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o ISVS).

Podle § 8a zákona o ISVS ověřené výstupy z informačních systémů vydávají kontaktní místa veřejné správy, kterými jsou mimo jiné matriční úřady a obecní úřady, úřady městských částí nebo městských obvodů územně členěných statutárních měst a úřady městských částí hlavního města Prahy, jejichž seznam přináší prováděcí právní předpis. Zákon o ISVS stanoví, že působnost kontaktního místa veřejné správy na obcích je výkonem přenesené působnosti obecních úřadů.

ZPOPLATNĚNÍ PODLE SAZEBNÍKU

Podle § 9d zákona o informačních systémech veřejné správy je možné vydání ověřeného výstupu zpoplatnit. Poplatky za ověřené výstupy stanovuje zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, respektive jeho příloha, která obsahuje sazebník poplatků.

Zákon o správních poplatcích upravuje správní poplatky (dále též jen poplatky) a výkon jejich správy, zejména jejich vyměřování a vybírání, prováděné orgány moci výkonné a dále orgány územních samosprávných celků a orgány právnických osob, pokud vykonávají působnost v oblasti státní správy (dále jen správní úřad). Poplatky vyměřuje, vybírá a vymáhá správní úřad příslušný k provedení úkonu, nestanoví-li sazebník jinak (viz § 5 odst. 1 zákona o správních poplatcích).

Podle části I. Sazebníku správních poplatků, položky 3 písm. d) je vydání ověřených výstupů zpoplatněno takto: 100 Kč za první stránku, 50 Kč za každou další i započatou stránku (započatou stránkou se pro účely tohoto zákona rozumí vydaná stránka formátu A4 a menší). Přitom platí, že správní úřad může snížit poplatek za vydání ověřeného výstupu až o 90 % ze stanovené částky.

Vydání výpisu z Rejstříku trestů je upraveno speciálně v položce 10 sazebníku a zpoplatněno částkou 50 Kč. Tento poplatek snížit nelze.

KDO O SNÍŽENÍ POPLATKU ROZHODUJE

Ověřené výstupy vydávají obecní úřady podle zákona o ISVS v přenesené působnosti. V souladu s výše uvedenými zákony obecní úřady vybírají poplatky za vydání ověřených výstupů. Podle zákona o správních poplatcích poplatky vyměřuje ten správní úřad, který uskutečnil zpoplatňovaný úkon.

Orgánem, který v souladu se zákonem o správních poplatcích může rozhodnout o snížení poplatku, je proto podle našeho právního názoru obecní úřad, který ověřený výstup vydal, a je tak příslušný k vybrání poplatku. S ohledem na zásadu předvídatelnosti správního rozhodování by měl obecní úřad při snižování poplatku postupovat ve všech věcně obdobných případech jednotně. Tohoto cíle lze dosáhnout nejlépe stanovením podmínek, při jejichž splnění bude poplatek snížen včetně uvedení rozsahu snížení (zákon o správních poplatcích umožňuje snížit zákonnou sazbu až o 90 %; poplatek za výpis z Rejstříku trestů snížit nelze).

Stanovení těchto podmínek je zcela v působnosti obecního úřadu. Takové podmínky je vhodné stanovit například vnitřním předpisem, který by byl závazný pro celý úřad. Rovněž doporučujeme zveřejnit tyto podmínky pro občany například na úřední desce, webových stránkách, na příslušných kontaktních místech apod.

Osobou oprávněnou k vydání vnitřního předpisu je podle našeho názoru tajemník obecního úřadu, a to s ohledem na ustanovení § 110 odst. 4 zákona o obcích, podle kterého tajemník obecního úřadu mimo jiné zajišťuje výkon přenesené působnosti vykonávané obecním úřadem a vydává spisový řád, skartační řád a pracovní řád obecního úřadu a další vnitřní směrnice obecního úřadu, nevydává-li je rada obce. Radě obce je přitom (viz § 102 odst. 2 zákona o obcích) vyhrazeno pouze schvalování organizačního řádu obecního úřadu a stanovení pravidel pro vyřizování petic a stížností.

Připomínáme, že pokud v obci není funkce tajemníka obecního úřadu zřízena, nebo není-li tajemník obecního úřadu ustanoven, plní (viz § 110 odst. 3 zákona o obcích) jeho úkoly starosta.

Na druhou stranu nelze opomíjet skutečnost, že i poplatky za vydání ověřených výstupů z informačních systémů veřejné správy na kontaktních místech Czech POINT jsou příjmem rozpočtu dané obce a také to, že rada obce stanoví rozdělení pravomocí v obecním úřadu a schvaluje organizační řád obecního úřadu.

Je nutné rovněž upozornit na to, že případné snížení poplatku nemá vliv na výši poplatků odváděných správcům informačních systémů, ze kterých jsou ověřené výstupy poskytovány (například Českému úřadu zeměměřickému a katastrálnímu). V případě snížení poplatků by se tak mohlo stát, že by obce na vydání ověřených výstupů "doplácely".

Pokud obecní úřad chce snižovat poplatky, měl by o tomto postupu podle našeho právního názoru informovat radu obce, která tuto skutečnost zohlední při přípravě návrhu rozpočtu obce, případně při přípravě návrhu jeho změny. Současně by měla kompetenci tajemníka obecního úřadu stanovit podmínky pro snížení poplatku (respektive jeho oprávnění vydat vnitřní předpis toto upravující) zapracovat do organizačního řádu obecního úřadu.

DOPORUČENÍ

Po posouzení předmětné problematiky jsme toho právního názoru, že ke snižování správních poplatků za vydávání ověřených výstupů z informačních systémů veřejné správy by mělo na obcích docházet na základě předem stanovených obecných podmínek. Ke stanovení těchto podmínek je příslušný tajemník obecního úřadu; v obcích, kde není funkce tajemníka obecního úřadu zřízena, nebo není-li tajemník obecního úřadu ustanoven, pak starosta.

Nejčastější dotazy a odpovědi k fungování Czech POINT a mimo jiné i k otázce správních poplatků jsou zveřejněny na internetových stránkách Ministerstva vnitra ČR www.mvcr.cz.

PAVLA SAMKOVÁ

MIROSLAV BÝMA

právníci, Ostrava

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down