01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Dali přednost pěším, cyklistům, bezpečnosti, klidu a estetice

Jubilejní 10. ročník soutěže Cesty městy, kterou vyhlašuje Nadace Partnerství, ocenil řadu zajímavých řešení zklidňování dopravy v obcích a městech napříč Českou republikou. Možná by si pozornost zasloužila i podobná opatření z vaší obce. Příležitost přihlásit je do soutěže dostanete příští rok.

Některé z projektů jsme v Moderní obci představili v průběhu léta jako účastníky 10. ročníku soutěže Cesty městy. Nyní si je spolu s dalšími představíme coby vítězné či oceněné. (Přehled na www.cestymesty.cz. Vítězi Ceny Moderní obce - Vyškovu, jsme se věnovali samostatně v říjnovém vydání časopisu - pozn. red.)

PRACHATICKÁ LÁVKA SPOJUJE UŽITEK I ESTETIKU


Vítězství a prémii ve výši 120 tis. korun v kategorii bodová řešení letos vybojovala lávka pro pěší v Prachaticích. Porota ocenila nejen její užitnou funkci, protože umožnila bezbariérové spojení dvou hustě osídlených částí města, ale rovněž provedení. Autorem návrhu lávky je místní rodák Ing. arch. Jakub Nepustil. »Ocenění tedy patří převážně jemu. Chtěl bych poděkovat i celému vedení města a pracovníkům úřadu, vítězství je totiž oceněním týmové práce,« řekl při vyhlašování výsledků Ing. Bc. Robert Zeman, místostarosta Prachatic.

Pro Ing. arch. Nepustila nešlo o první spolupráci s místní samosprávou, v tomto případě byla podle jeho slov i mimořádně vstřícná. »Úvodní návrh jsem po dohodě s investorem vypracoval ve dvou variantách,« přibližuje. »Zvolil jsem organické tvary, které tvarem i trasou korespondují s okolím a navrhl variantu v ocelové konstrukci a variantu v betonu. Variantu v oceli tvořil příhradový vazník, variantu v betonu spojitý monolotický nosník.«

Volba padla na betonovou variantu. Návrh kopíruje průběh sil v nosníku a ve své hmotě zobrazuje statické působení a konstrukční principy. Aby byl tvar co nejčitelnější, potlačilo se působení zábradlí využitím transparentní výplně - skla, která nese madlo bez jiných podpěr. Beton není povrchově upraven, aby materiál vynikl.

Zpočátku nebylo jednoduché návrh obhájit, znamenal totiž vyšší náklady a větší pracnost. Po dokončení však lávka sklízí příznivý ohlas nejen místních. »Potvrdila se dávná pravda, že lidé chtějí žít v hezkém prostředí, a to není zadarmo. A poučením pro samosprávu by mohlo být, že jediným kritériem hodnocení projektů a staveb nemá být nejnižší cena, ale i kulturnost,« uzavírá Ing. arch. Nepustil.

BŘECLAV ZKLIDŇUJE DOPRAVU SÍTÍ CYKLOSTEZEK

V kategorii liniových řešení získalo ocenění a 70tis. odměnu město Břeclav za projekt cyklostezky v ulici Na Řádku v lokalitě na pravém břehu řeky Dyje v centru města. Stezka vede podél jednosměrné komunikace, která se využívá k přístupu do přilehlého sídliště Slovácká. Danou oblast využívali pěší i cyklisté pro každodenní provoz i pro relaxaci, jejich pohyb však nebyl bezpečný. Povrch komunikace tvořil litý, poškozený asfalt, okolí postrádalo estetickou úpravu.

Rekonstrukci za 6,4 mil. korun financovalo město, třetinu dal Státní fond dopravní infrastruktury. Výsledkem je nový povrch vozovky, parkovací stání, kontejnerové boxy a veřejné osvětlení. Komunikace je pro cyklisty obousměrná díky protisměrnému cyklopruhu. Rekonstruován byl chodník a instalovány zpomalovací prahy u přechodů pro chodce. Úsek nově spojil část Stará Břeclav a centrum města, cyklisté se mohou vyhnout frekventované a pro jízdu nevhodné ulici Sovadinova.

Síť cyklostezek řeší město Břeclav Generelem cyklistické dopravy, který visí na webu k veřejnému připomínkování. Dosud se k němu vyjadřovali především architekti či zástupci místních sdružení, kteří se také účastní jednání při pořizování projektových dokumentací cyklotras, informoval Jiří Budovič z oddělení rozvoje města, který měl projekt oceněné cyklostezky na starosti. Rozvoji sítě cyklostezek ve městě se budou věnovat i kulaté stoly pod názvem Společně měníme město v rámci členství Břeclavi v Národní síti Zdravých měst. Cyklisté poptávají hlavně propojení dílčích tras, které je podle Jiřího Budoviče ve fázi projekční přípravy. Kromě výstavby další cyklostezky (ulice Na Zahradách a Stromořadní) se realizují cyklopruhy v jednosměrných ulicích, jimiž dojde k propojení obytných částí v centru města.

DOPRAVNÍ TERMINÁL V ČESKÉ TŘEBOVÉ SKLÍZÍ ŘADU UZNÁNÍ

Multifunkční dopravní terminál v České Třebové vyhrál v kategorii plošných řešení a získal i zvláštní cenu společnosti Škoda Auto. »Přípravy jsme zahájili v roce 2004, v roce 2009 se začalo stavět a vloni v září jsme otvírali,« shrnul průběh projektu za více než 330 mil. korun českotřebovský starosta Jaroslav Zedník. »Projekt byl nezbytně nutný, protože dopravním uzlem denně projde na 12 tisíc, ve špičce až 16 tisíc lidí a staví zde všechny linky na trase Praha-Brno a Praha-Ostrava,« dodal.

Původně tvořila přednádražní prostor místní páteřní komunikace, autobusové nádraží a přeplněné parkovací plochy pro osobní auta. Vzhledem k neuspořádanosti plochy ohrožoval silniční provoz zejména chodce. Řidiči neznalí místních podmínek byli nuceni vyznat se ve střídání jednosměrného a obousměrného provozu a jeho vedením těsně před budovou nádraží ČD.

Výsledné zklidnění dopravy a především přesun parkování do podzemí zásadně změnil neutěšený stav frekventovaného dopravního uzlu a vysloužil si ocenění i v jiných soutěžích (např. Stavba roku).

SPOKOJENOST S FUNGOVÁNÍM PĚŠÍ ZÓNY JEŠTĚ PROVĚŘÍ ANKETA

Východočeské Opočno porota ocenila za přeměnu historické části na pěší zónu (lokalita Trčkova náměstí a Zámecké ulice). Původní nevyhovující a poškozený povrch, parčík s přerostlými plotovými dřevinami, přestárlý trávník, nefunkční kašna, velký provoz, automobily ohrožující i chodce na chodnících a chaotické parkování, jsou už téměř rok minulostí a zrekonstruovaná plocha je celá bezbariérová.

Rekonstrukci předcházela veřejná prezentace a diskuse. Ing. Markéta Fingrálová, vedoucí odboru majetku a rozvoje města, zodpovědná za projekt, k tomu říká: »Prezentace projektů v PowerPointu na jednání zastupitelstva jsou v Opočně běžné. Projekt byl významný tím, že měnil vzhled centra, proto k němu firma Vizualizace s. r. o. zpracovala animaci ve 3D. Šlo o první případ použití vizualizace k prezentaci projektu a byla dostupná i na webu města«.

Největší diskusi vyvolalo řešení zeleně na Trčkově náměstí a ve výsledku byla její plocha i skladba výrazně rozšířena. Opět jsou tam travnaté plochy, s nimiž se původně nepočítalo. A jaké jsou ohlasy na zřízení pěší zóny? »Ty záporné máme především od těch, kteří jsou zvyklí dojet všude autem. Zpočátku se cítili omezeni i obyvatelé pěší zóny, ale nyní jim naopak vyhovuje menší provoz, a sami mají zájem na tom, aby byl pohyb automobilů v zóně kontrolován,« komentuje Ing. Fingrálová. Po ročním fungování změn na jaře 2012 plánuje město spustit anketu spokojenosti občanů.

VLKOŠI POMOHL SOUTĚŽNÍ ARCHIV

Obci Vlkoš (okr. Přerov, asi 730 obyvatel) dokázala opatřeními na místních komunikacích (ulice Ke Mlýnu a Ovesná strana) zamezit průjezdu nákladní dopravy přes klidovou zónu. Za tento počin jí v soutěži udělila zvláštní cenu (radar s indikací rychlosti) společnost 3M.

Původní stav lokality charakterizovalo nepevné štěrkové podloží vozovky, které způsobovalo rozpadání krytu komunikace, hluk a prašnost. Chybějící chodníky nutily chodce vstupovat do vozovky, intenzita veřejného osvětlení nedostačovala, na rovných úsecích byl překračován rychlostní limit v obci. Opatření pro zklidnění dopravy spočívala mj. ve zmenšení plochy a poloměrů zaoblení křižovatek, zúžení jízdních pruhů, zbudování nových chodníků a zpomalovacích prahů a stanovení rychlostního limitu na 30 km/h.

Starosta Vlkoše Miroslav Kroupa při přebírání ceny vysvětlil: »Vždycky se říká, že za všechno může starosta. Takže i ve Vlkoši může za dopravní řešení starosta, ale i Nadace Partnerství a její soutěž. Starostové menších obcí nemají k dispozici tým specialistů a veškerou odbornost získávají sebevzděláváním. Rád bych tedy poděkoval za on-line archiv soutěže Cesty městy, protože jsem si z něj po tři roky vytahoval jednotlivé bezpečnostní dopravní prvky, které jsem předával projektantovi, aby je posoudil a případně zařadil do projektu.«

Lávka pro pěší v Prachaticích přinesla městu hlavní cenu letošních Cest městy.

Oceněná břeclavská cyklostezka v lokalitě Slovácká (na snímcích stav před a po rekonstrukci) usnadnila každodenní provoz mnoha cyklistům i pěším za prací i za relaxací.

Pohled na Trčkovo náměstí v Opočnu, které je součástí oceněné pěší zóny.

Obec Vlkoš (okr. Přerov) získala cenu především za účinné úpravy klidové zóny.

FOTO: ARCHIV

Dopravní terminál v České Třebové má zmodernizovaný přednádražní prostor.

FOTO: MICHAL HORÁK

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down