Jedním ze stěžejních úkolů Řídícího orgánu Rámce podpory Společenství, který řídí a koordinuje největší skupinu programů pro fondy EU, je pravidelné sledování a vyhodnocování aktuálního stavu realizace jednotlivých programů. Následující údaje reflektují situaci k 30. říjnu 2004.
Říjnový postup implementace navazoval na první kolo výzev konečným příjemcům. Přestože probíhaly některé výzvy k předkládání projektů, celkově se v říjnu počet registrovaných žádostí výrazně nezvýšil - žádosti přijaté do 30. září tvoří 92 % všech žádostí registrovaných k 31. říjnu a finanční nároky v nich obsažené zhruba 86 %. Přibylo jen zhruba 8 % nových žádostí reprezentujících 14 % dosud vznesených finančních nároků. Z hlediska procedurálního je zřejmé, že řídící orgány v říjnu zpracovávaly již přijaté žádosti, aby mohly být následně vybrány a realizovány projekty. Další výzvy se plánují na přelom roku, resp. první polovinu roku 2005.
Nerovnoměrnost v absorpční kapacitě
V případech Společného regionálního operačního programu (SROP) a OP Průmysl a podnikání (OPPP) probíhala příprava smluv s konečnými příjemci, po jejichž podpisu budou projekty zahájeny. U programů podpory opatření 2.1. v OPPP Start a Kredit byly již uzavřeny smlouvy pokrývající 52 %, resp. 92 % alokace pro rok 2004. V případě OP Infrastruktura (OPI) a OP Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství řídící (OP RVMZ) orgány vydávaly rozhodnutí o podmínkách financování projektů a příspěvku ze strukturálních fondů (u OPI se týkalo 74 žádostí, u OP RVMZ 186 žádostí). Žadatelé tyto podmínky v průběhu října a listopadu přebírali, čímž se pro ně staly závaznými.
Problémem zůstává nerovnoměrnost v absorpční kapacitě jednotlivých opatření. Nasvědčují tomu jak počty podaných žádostí, tak finanční nároky obsažené v těchto žádostech. Zatímco u některých opatření je jejich povahou dáno, že o pomoc se uchází malé množství velkých projektů a je tím naplněn specifický cíl těchto opatření, u jiných se nerovnoměrnost projevila extrémně velkým zájmem o jeden druh pomoci (např. program Rozvoj v rámci OPPP či podopatření investice do zemědělského majetku v rámci OP RVMZ). Přitom relativně malý zájem provází některá další opatření. Do dalších fází projektového cyklu postupují zatím převážně projekty, které nejsou příliš náročné. Komplexnější projekty vzhledem k složitosti jejich přípravy a administrace vyžadují delší období, což také vysvětluje dosud malý počet žádostí u některých opatření.
Jednotlivé programy
SROP: V říjnu bylo vyhlášeno již 2. kolo výzvy k předkládání projektů, týkající se čtyř opatření. Toto kolo bylo uzavřeno 30. listopadu, počet podaných žádostí dosáhl 236. Zároveň se uskutečnilo hodnocení předložených grantových schémat a jejich schvalování. V říjnu a listopadu 2004 probíhala také příprava smluv s konečnými příjemci u těch opatření, kde byly již vybrány projekty k realizaci v rámci předchozí výzvy. Předpokládaným termínem uzavírání prvních smluv s žadateli byl prosinec 2004.
OP Průmysl a podnikání: Pro OPPP trvá kontinuální výzva k předkládání projektů (s výjimkou programu podpory Rozvoj, kde byl příjem žádostí pozastaven). Schvalování projektů probíhá průběžně od srpna, u některých programů podpory byly projekty schvalovány v říjnu. Pomaleji nabíhá čerpání projektů, které jsou zaměřené na snižování energetické náročnosti nebo na rozvoj infrastruktury pro rozvoj lidských zdrojů. V případě úvěrových programů podpory (Start, Kredit) již byly uzavírány smlouvy s žadateli a uskutečnily se první platby konečným příjemcům.
OP Infrastruktura: Další kola jsou plánována na přelom roků 2004/2005, s výjimkou opatření 3.2. Zlepšování infrastruktury ve vodním hospodářství (výzva je plánovaná na druhou polovinu roku 2005). Státní fond životního prostředí podané žádosti v rámci Priority 3 během září odborně posoudil z formálního i obsahového hlediska a již v polovině října řídící orgán rozhodl o poskytnutí finanční podpory. Schválení žádostí podaných v rámci Priority 1 a 2 se předpokládalo v prosinci 2004.
OP Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství: Řídící orgán již vydal rozhodnutí o financování 186 žádostí v podopatření 1.1.1. investiční záměr e) zemědělská technika, což představovalo zhruba 171 mil. Kč z prostředků EU. Žadatelé přebírali v říjnu a listopadu podmínky, v nichž jsou podrobně specifikovány požadavky na výstupy projektu. První platby z OP Zemědělství proběhly v prosinci 2004.
OP Rozvoj lidských zdrojů: Výzvy k předkládání grantových schémat byly do konce října vyhlášeny pro opatření 1.1., 1.2., část opatření 2.1., dále 2.2., 3.1., 3.2., 3.3. a 4.1. Dvě z těchto schémat jsou administrována prostřednictvím ministerstva školství, které je zprostředkujícím subjektem, směrem k tomuto subjektu také již proběhly předfinancující platby. Výzva pro systémové projekty v opatření 3.1. byla vyhlášena bez časového omezení, jde o specifický druh projektů (projekty mezi sebou nesoutěží a neprobíhá ani jednání výběrové komise).
Grantové schéma pro opatření 2.1. bylo schváleno 29. 10. 2004, které předložil jeho konečný příjemce, odbor sociálních služeb Ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV).
Grantové schéma pro opatření 4.2. - Síť environmentálních informačních a poradenských center - bylo schváleno 11. 10. 2004, které předložil konečný příjemce, tj. Ministerstvo životního prostředí (MŽP). Výzva k předkládání grantových projektů pro toto grantové schéma byla následně vyhlášena 26. 11. 2004.
Podrobné informace naleznete na adrese www.strukturalni-fondy.cz, či na webových stránkách příslušných ministerstev.
Stav realizace programů v oblastech Cíle 1 (RPS)
Připravil Odbor Rámce podpory Společenství Ministerstva pro místní rozvoj ČR