Svaz měst a obcí po srpnových povodních v roce 2002 zjišťoval v dotazníkové anketě situaci v postižených obcích a jejich největší výhrady ke spolupráci se státní správou.
Shrnutím zkušeností, zejména co se týče zajištění nápravy škod a pomoci ze strany Ministerstva pro místní rozvoj, pověřilo předsednictvo Svazu měst a obcí svého člena a starostu města Písku JUDr. Luboše Průšu.
Největší námitky, které obce vznesly, byly následující:
Pokyny pro povodňovou pomoc vypracovaly Ministerstvo pro místní rozvoj ČR a Státní fond rozvoje bydlení včas, pokyny se však často měnily, takže postižení dlouho nevěděli, na co mají, či nemají nárok. Informace o poskytování finanční pomoci byly ve značném předstihu před skutečnou výplatou prostředků pomoci.
Při uplatňování náhrady nákladů obcemi na záchranu životů a zabránění škodám z počátku ze strany Ministerstva financí ČR a krajských úřadů nebyl sjednocen postup, které náklady mohou být takto obcím propláceny, obce nebyly jednoznačně informovány a tak panoval zmatek a regionální rozdíly. Pro budoucnost je nutné, aby byl v tomto směru vydán sjednocující obecně závazný předpis.
Zejména malé obce kritizovaly fakt, že Ministerstvo pro místní rozvoj, aby získalo finanční prostředky na obnovu po povodních, zrušilo část programu Obnova venkova pro rok 2002. Podle nich se takto uspořila z hlediska povodňových škod minimální částka, která však pro obnovu jejich obcí byla podstatná a se kterou již stoprocentně počítali.
Část obcí (ale jen velmi malá) upozorňovala i na chyby z hlediska správců vodních toků např. na chybnou manipulaci na přehradách, špatnou péči o průtočný profil, nepřesné zprávy o budoucích průtocích.
Předmětem kritiky obcí je i fakt, že programy na odstraňování povodňových škod jsou vyhlašovány bez uvedení celkové částky, která je pro daný účel k dispozici a rozhodování o tom, kdo pomoc například na opravy veřejné infrastruktury obdrží, probíhá neveřejně na ministerstvech bez možnosti se jakkoliv přesvědčit, že tento proces má pravidla, která jsou dodržována.
Obce také poukazují na to, že krizové řízení je negativně ovlivněno zánikem okresních úřadů, a že ani systém krajského řízení a krajské koordinace krizových stavů není optimální.
Těmito problémy i spoustou dalších otázek se bude muset Svaz měst a obcí zabývat a společně s ministerstvy pro místní rozvoj, financí a zemědělství i jednotlivými správci vodních toků hledat řešení, aby vady mohly být nejen odstraněny, ale pro případný příští krizový stav systémově eliminovány. Pokud se podaří společně s ministerstvy pro místní rozvoj a financí nastolit jasná pravidla pro povodňovou pomoc, bude to zřejmě to pravé, na co obce čekají.
- ec -
|