Kdy koupit požární jednotce obce nové vozidlo a ve kterých případech raději sáhnout k rekostrukci či repasi už starší techniky? Pomineme-li finanční stránku věci, zdá se, že volba úpravy už použitého vozidla nemusí být předem zatracena.
Alespoň vyjdeme-li z názoru Ing. Radima Zábranského, ředitele společnosti ZHT Group, s. r. o., v Hranicích-Slavíči na Přerovsku. Ten totiž tvrdí, že pokud byl automobil pro přestavbu nebo vestavbu vybrán s plnou odpovědností, není vlastně už co řešit. »Základem je stanovit si požadavky, které bude tato technika plnit, porovnat je s technickými a legislativními požadavky na ni a po zhodnocení finanční situace se případně pro takový krok rozhodnout,« říká šéf firmy, která se už celé desetiletí zabývá vývojem a výrobou hasičské a záchranářské techniky.
VÝBĚR ZÁKLADNÍHO VOZIDLA NENÍ RADNO PODCENIT
Připojuje ovšem také varování: »Ale už jsme zaregistrovali i problémy, kdy obce podcenily výběr základního automobilu a až po jeho přestavbě a uvedení do provozu zjistily, že plně nevyhovuje jejich požadavkům. Například že celková hmotnost dopravního automobilu pro 9 osob činí pouze 2800 kg místo 3500 kg.«
Nedosti na tom. Ze zkušeností společnosti ZHT Group rovněž vyplývá, že za současného stavu veřejných financí a při snížování dotací pro hasiče, resp. za jejich úplného zastavení, jsou obce a jejich hasiči nuceni řešit svoje problémy levnějším způsobem. Podle ředitele Zábranského se proto nejen objevuje více požadavků na rekonstrukce a další úpravy, ale mnoho obcí se snaží zajistit si úpravy techniky už jen zcela svépomocí.
Zajímavé je, že pokles zájmu o pořízení nové techniky je zřetelný už také u profesionálních hasičů. »I oni stále častěji požadují repase a rekonstrukce. Pravda, tento trend u profesionálních hasičů zatím není tolik markantní jako u dobrovolných hasičů,« konstatuje Ing. Radim Zábranský.
PŮL MILIONU? ZA REKONSTRUKCI JEŠTĚ PŘIJATELNÁ CENA
Jan Klimeš, vedoucí prodeje vozidel, nástaveb a manipulační techniky společnosti KAROSERIA, a. s., uvádí zkušenost této brněnské firmy, která se nyní orientuje výhradně na obce, pro něž provádí rekonstrukce hasičských vozidel. Obce si obvykle samy zajišťují už použitá vozidla a následně vyjednávají s dodavateli už jen o rekonstrukcích.
KAROSERIA dostává poslední dobou nejvíce zakázek na celkové rekonstrukce vozidel Tatra T148 CAS za ceny od 400 tisíc do 600 tisíc korun. »Částky okolo půl milionu na tyto účely obce i dnes, kdy mají značně napjaté rozpočty, považují za ještě přijatelné,« říká Jan Klimeš.
»NA DŘEVO« A NAJEDNOU UŽ SE PLATÍ MÁLOKDY
Doznívající ekonomická recese nutí i výrobce a dodavatele hasičské techniky hledat stále nové způsoby, jak vyjít vstříc zákazníkům. Například společnost KAROSERIA už nezaskočí, požaduje-li po ní obec rekonstrukci hasičského vozidla rozfázovat do více etap. Pak totiž radnice může takto pojaté práce postupně splácet podle toho, jak jí na účet v bance přicházejí peníze. Takový postup brněnská firma bere už jako samozřejmý. KAROSERIA však rovněž spolupracuje s leasingovými společnostmi ČSOB a UniCredit, které nabízejí různé produkty finančního, odbytového a operativního leasingu i splátkového prodeje.
Také ředitel ZHT Group Ing. Radim Zábranský dosvědčuje: »Současná situace nás přímo vede k tomu, abychom klientům, tedy i obcím a městům, nabízeli možnost vyřídit si u nás splátkový prodej, leasing nebo úvěr.«
JAK VYBRAT DOBRÉHO DODAVATELE
Odhlédneme-li od cenové nabídky a různých možností financování, jak si nejlépe ověřit kvalitu výrobce či dodavatele hasičské techniky? Ing. Radim Zábranský doporučuje: »Není nic lepšího než si domluvit návštěvu u firmy, ve které bychom si chtěli nechat vypracovat nabídku na hasičský automobil. Podívat se zároveň na zázemí firmy - to dobré zajisté ráda předvede. Určitě je užitečné popovídat si jak s technickým personálem, tak s obchodníky a vyžádat si nějaké reference přímo od nich. V dalším kroku se vyplatí spojit se podle těchto referencí s majiteli hasičské techniky, kterou daná firma rekonstruovala. Neostýchejme se zkusit jim položit i nějaké nepříjemné otázky - a hlavně sledovat reakce zainteresovaných. Pozor však na ono známé "když ptáčka lapají..." A ještě něco: Cena není pokaždé nejlepším kritériem pro hodnocení.«
Jan Klimeš doplňuje: »Zájemcům, kteří zvažují objednat si u nás rekonstrukci hasičské techniky, se vždy snažíme předvést již uskutečněné vlastní projekty, které lze vidět a doslova si ohmatat. Nad konkrétní technikou je také možné nejlépe konzultovat představy možných zákazníků a konečných uživatelů. A stále platí osvědčené pravidlo, že nejvíce napoví reference už uskutečněných projektů.«
Skříňová nástavba na podvozku Avia z produkce společnosti KAROSERIA.
FOTO: ARCHIV KAROSERIA, A. S.
Dopravní automobil na podvozku Iveco 29L 11D (4x2) z nabídky ZHT Group.
FOTO: ARCHIV ZHT GROUP, S. R. O.