Dnešní premiérové „ostré“ testování žáků školám zabralo zhruba jednu vyučovací hodinu. Které další první poznatky má Pedagogická komora?

Preventivní neinvazivní antigenní testování na přítomnost antigenu viru SARS-CoV-2, k němuž dnes základní školy poprvé plošně přistoupily u žáků 1. stupně při jejich návratu na prezenční výuku, podle prvních poznatků Pedagogické komory, z. s., zabralo přibližně jednu vyučovací hodinu (45 minut). Testy se musely konat uvnitř škol, ačkoliv Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) uvedlo, že se tak může dít i na prostranstvích před školami. Školám dodané testy však musí být používány při teplotě alespoň 15 stupňů Celsia, což současné snížení venkovních teplot, již několik dnů avizované meteorology, neumožňuje.

Délka testování v jednotlivých školách záležela zejména na velikosti tříd (v jedné třídě ZŠ může být až 34 žáků) a jeho organizaci. Někteří rodiče však pro jistotu otestovali své děti už o víkendu doma – pomocí testů, které si sami zakoupili. Stejně postupovali i mnozí učitelé.

Pedagogická komora dnes rovněž připomněla, že teprve ve středu minulého týdne ředitelé více než osmi tisíc škol prostřednictvím datových schránek obdrželi informace z MŠMT (13 souborů, více než 100 stran textu). Ve čtvrtek si pak jeli vyzvednout testovací sady na příslušné úřady obcí s rozšířenou působností.

Ředitelé škol na Moravě a v Kraji Vysočina po rozbalení zásilky zjistili, že obdrželi testy Singclean, jejichž použití je mnohem náročnější, než v případě testů Lepu Medical, které byly distribuovány na jiné školy. Navíc nebyl u testů dostatečný počet stojánků (ideálně by měl mít každý žák svůj). Pracovníci škol se tak jali vyrábět vlastní stojánky „na koleně“. Někde k tomu využili stavebnici duplo, jinde rozstříhali plata na vajíčka (což není právě hygienické...) nebo si je vytiskli na 3D tiskárně (což není příliš ekonomické, ale materiál lze snadno dezinfikovat).

Až dnes bylo oznámeno, že dodavatel testů Singclean školám další stojánky poskytne dodatečně (na každých 20 testů byl totiž zatím dodáván pouze jeden stojánek s 10 otvory).

Vláda sice podle Pedagogické komory vysoutěžila nejlevnější nabídku testů, ale tyto testy nejsou dostatečně kvalitní. „Aktuální prodejní cena testů Singcelan činí 0,8 dolaru (17,50 Kč). To je o polovinu méně, než kolik stojí testy Lepu Medical. Ovšem vícenáklady spojené s výrobou stojánků ve školách cenu testů výrazně zdražují o materiál a práci zaměstnanců škol. Testy nejsou vhodné pro hromadné testování žáků ve školách. Nezávislé ověření kvality obou těchto testů prokázalo, že nejsou dostatečně kvalitní a dokážou detekovat jen výrazně vysokou virovou nálož (kvalitní antigenní test je až 20x citlivější). A to v laboratoři," konstatovala Pedagogická komora s tím, že neprofesionální odběr vzorku dítětem ve škole procento úspěšné detekce nákazy dále výrazně snižuje. „Procento pozitivně testovaných dětí bude minimální, ale to neznamená, že nejsou nakažení - spíše to znamená, že se používají nekvalitní testy nevhodné pro samotestování žáků...," poznamenala dále Pedagogická komora.

Pedagogická komora také poukázala na několik nepříliš povzbudivých statistických údajů:

* Více než 40 procent zaměstnanců škol marně čeká na 1. termín očkování.

* Z přibližně 330 000 pracovníků škol bylo k 10. 4. 2021 naočkováno: 74 082 - pouze 1. dávka;
52 384 - obě dávky.

* Alespoň jednu dávku tak má jen 126 466  pracovníků škol, přičemž 214 726 pracovníků ve školství se zaregistrovalo k očkování v centrálním rezervačním systému (41 % tudíž stále čeká na první termín očkování).

Na facebookových skupinách Pedagogické komory bylo dnes možné zaznamenat i tyto komentáře k testování žáků 1. stupně:

„Šlo to poměrně rychle, část testů byla vadná - chyběly lepící pásky, někteří rodiče chtěli být přítomni, malé procento dětí zůstalo doma."
„Všichni negativní. Testy pro Moravu zbytečně složité. Byla malá fronta. Děti zvládly bravurně, rodiče v pohodě. Některé testy nevyšly, museli jsme znovu. Nebo nebyla lahvička naplněna roztokem apod."
„U nás jedné holčičce mamka zajela dál, tak trošičku krve..."
„U nás v pohodě. Barevné kostičky jako stojánky na zkumavky slavily úspěch."
„U nás pohoda, děti natěšené na kamarády i na nás, bylo to dojemné..."
„Jedno dítě vyjančil rodič, tak jsem musela testovat sama. Jinak děti bez problému. Větší obavy mají rodiče než děti."
„Ze 70 avizovaných dětí dorazilo 45."
„Ti, kdo protestují, nechali děti doma. Děti většinou říkaly: Jééé, vždyť to nic není a já jsem se bála zbytečně."
„Děti i rodiče v poklidu. Většina děti dopomoc nepotřebovala."
„Testování OK. Opravdu je nutné, aby děti pedagogických pracovníků musely chodit do školky se staršími dětmi, s jinou učitelkou a do jiné třídy? Pro malé děti jsou tyto detaily celkem zásadní, navíc moje dcera si na novou školku musela zvykat od září a až někdy v prosinci chodila opravdu ráda."

Oficiální informace MŠMT, MPSV a MZ ČR k otevření škol naleznete v těchto dvou rozcestnících:

https://www.pedagogicka-komora.cz/2021/04/msmt-oficialni-informace-k-otevreni-skol.html

https://www.pedagogicka-komora.cz/2020/05/aktualni-tema-platna-krizova-opatreni.html

Zde jsou návrhy Pedagogické komory k postupnému otevírání škol:

https://www.pedagogicka-komora.cz/2021/04/bezpecny-efektivni-navrat-deti-do-skol.html

/zr/

Ilustrační foto: V řadě škol, zejména na Moravě, učitelé museli svépomocí vyrábět vlastní stojánky „na koleně“. Někde k tomu využili stavebnici duplo, jinde rozstříhali plata na vajíčka...*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down