01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Do lodi teče, musíme ucpat díry

Neprůhlednost a korupce ve veřejných zakázkách jsou velkým problémem po celém světě, Česko není výjimkou. Každodenně slyšíme o nových skandálech, o potřebě změn. Bylo to velké politické téma sněmovních voleb, v komunálních tomu nebude jinak. Do lodi teče a nestačí pouze vylévat vodu, musí se ucpat...

Neprůhlednost a korupce ve veřejných zakázkách jsou velkým problémem po celém světě, Česko není výjimkou. Každodenně slyšíme o nových skandálech, o potřebě změn. Bylo to velké politické téma sněmovních voleb, v komunálních tomu nebude jinak. Do lodi teče a nestačí pouze vylévat vodu, musí se ucpat díry. Pro občany je obtížné přijmout škrty a zároveň být svědky miliardových úniků (zrušení porodného proti ekologické superzakázce).

Vládní prohlášení nového kabinetu toho však o reformě veřejných zakázek moc konkrétního neříká. Najdeme v něm úvahy o potřebě zprůhlednění procesů, nejde však jen o průhlednost. To, že je zakázka zveřejněná na internetu od zadání až po vítěznou nabídku, neznamená, že nemůže být zmanipulovaná a předražená. Musíme mít ambici zásadně změnit systém a zakázky zadávat efektivně, pomocí moderních metod, účelně a kontrolovatelně. Klíčovou roli musí sehrát ministr pro místní rozvoj, předkladatel zákona. Může se proslavit jako reformátor. Doufejme, že se v této roli najde. Jinak hrozí, že se zase pomalu dostaneme do nikam nevedoucího legislativního kolečka: malá novela, velká novela, žádná změna a zase znova.

Veřejné zakázky jsou především ekonomickým procesem. Jde o to, jak a co bude veřejný sektor nakupovat či pořizovat. Zda smysluplně a hospodárně, nebo plýtvavě a neprůhledně. A je-li tento proces právně regulován a popsán. Musí být mnohem větší tlak na hospodárnost a opravdu účinnou kontrolu ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Vláda má na co navázat. Před volbami zpracovala Platforma pro transparentní veřejné zakázky systémové návrhy, jak změnit a zefektivnit systém. Spolupracovaly na tom rozličné zájmové skupiny, zahraniční komory, Svaz průmyslu, ministerstva, politické strany, advokátní kanceláře nebo Transparency International. Všechny se ve většině opatření shodly. Co bude s těmito závěry? Bude s nimi vláda pracovat, nebo zůstanou v šuplíku?

Neměl by zapadnout první trest ÚOHS za kartel stavbařů u zakázky na Ministerstvu obrany. Je to nadějná zpráva, ale potřebujeme je slyšet častěji a u významnějších tendrů. Tím se začne měnit stav, kdy zadavatel jen přihlíží tichým dohodám firem, musí vybrat nejlevnější nabídku za plného vědomí, že by se dalo i na ní výrazně ušetřit. Krize ve stavebnictví spolu s větší otevřeností a omezením užších řízení může kartelizaci začít nabourávat. A nezapomínejme na nutnost kontrolovat projekty PPP, které se mohou lehce zvrhnout v megalomanské představy za veřejné peníze. Starostové mohou hodně věcí udělat sami - zveřejňovat více informací, interně snížit limity, rotovat členy komisí, omezit jednací řízení, zrušit některé nepotřebné projekty a další opatření. Mnohde to dělají (a to je třeba ocenit), jinde to stále nefunguje.

Transparency International odhadla, že se ročně kvůli neefektivitě a korupci v zakázkách ztratí kolem 90 miliard korun. Kdyby se podařilo tuto částku snížit, problém s rozpočtovými deficity se téměř vyřeší. Zakázky nelze oddělit od reformy veřejných financí a jsou v mnohém důležitější než dílčí škrty. A milí starostové či kandidáti, představte si, kolik důležitých projektů byste za tyto peníze mohli uskutečnit.

DAVID ONDRÁČKA
ředitel Transparency International - ČR (TI)

 

To, že je zakázka zveřejněná na internetu od zadání až po vítěznou nabídku, neznamená, že nemůže být zmanipulovaná a předražená. Musíme mít ambici zásadně změnit systém a zakázky zadávat efektivně, pomocí moderních metod, účelně a kontrolovatelně.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down