01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Do úspor se investuje m é n ě

Do úspor se investuje m é n ě Česká energetická agentura je příspěvkovou organizací Ministerstva průmyslu a obchodu. Připravuje metodiku ke snižování energetické náročnosti a organizuje a řídí úsporné programy v energetice. Podílí se rovněž na propagování a realizaci, případně pomáhá při...

Do úspor se investuje m é n ě

Česká energetická agentura je příspěvkovou organizací Ministerstva průmyslu a obchodu. Připravuje metodiku ke snižování energetické náročnosti a organizuje a řídí úsporné programy v energetice. Podílí se rovněž na propagování a realizaci, případně pomáhá při financování využití obnovitelných zdrojů energie. Jejím novým ředitelem je Ing. Josef Bubeník.

[*] Co všechno má ještě Česká energetická agentura (ČEA) na starosti?

Mezi naše významné aktivity patří i podpora energetických auditů, které byly ve větší míře odstartovány v loňském roce. Jejich význam spočívá v tom, že pomohou zmapovat skutečnou situaci celého energetického hospodářství ČR.

[*] Týkají se tyto audity i měst a obcí?

Týkají se všech, kteří nějakým způsobem chtějí využít dotace na projekty, jež vyhlašuje mimo jiné ČEA. Jde také o města a obce. Programy mají různou formu, jsou to například přímé dotace (ČEA), placení úroků z úvěru (SFŽP). Samozřejmě, že žadatelé musí splnit řadu podmínek.

Než agentura přidělí finanční prostředky takovému projektu nebo programu, musí si být jistá jeho užitečností i přiměřenou návratností vložených prostředků. A nejen to, sledujeme také dopady těchto projektů na životní prostředí.

[*] Některé obce se auditů bojí...

Já jsem podobný signál nezaznamenal. Pokud tato obava existuje, vyplývá spíše z ne zcela správného pochopení zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření s energií. Podle něho jsou audity pro státní organizace závazné, pro ostatní podniky a instituce nutnou podmínkou, pokud chtějí využít dotaci ze státního rozpočtu. Pro obce je tato povinnost také zcela namístě. Sice tu nejde o prostředky státního rozpočtu, ale o veřejné prostředky a jako takové by měly být řádně užívány. Proto by energetický audit měl být i u obcí.

[*] Kolik prostředků věnuje ČEA na tyto projekty?

Tyto částky se pohybují od 100 mil. Kč do 350 mil. Kč ročně. Na první pohled se to může zdát jako veliká částka, ale není. Letošní rok je bohužel z posledních let nejslabší. Vyplývá to z toho, že naše agentura je závislá na kapitole Ministerstva průmyslu a obchodu a ta zase na přerozdělení peněz ze státního rozpočtu. Možnosti státního rozpočtu určují, kolik prostředků dostaneme. Záleží i na kapacitních možnostech. K uspokojení projektů, na které jsou kapacity, by bylo potřeba minimálně 550 miliónů korun.

[*] Můžete uvést konkrétní údaje za loňský rok?

Podle posledních čísel vyhodnocení Státního programu za rok 2000 bylo přijato 1702 přihlášek s požadavkem 755 mil. Kč a vybráno bylo celkem 850 projektů, z toho 476 auditů a 282 realizačních projektů, s celkovou podporou 220 mil. Kč.

[*] Jak velké prostředky dostává ČR ročně na podporu programů úspor energie z Evropské unie?

Bohužel musím konstatovat, že přes složitá a již několik let trvající jednání dosud naše agentura žádné prostředky na programy nedostala. Jinak ale jsou projekty financovány z fondu Phare. Například do rotačního energetického fondu Phare na Ministerstvo průmyslu a obchodu bylo vloženo přibližně 150 mil. Kč.

[*] Co byste obcím poradil, jestliže chtějí získat prostředky na nějaký svůj program?

Aby se spojily s našimi energetickými a konzultačními středisky (EKIS), kterých máme několik desítek. Mohou využít i bezplatnou energetickou info-linku 0800 155 211. Pracovník info-linky bude kontaktovat nejbližšího poradce sítě České energetické agentury, který zájemce navštíví a seznámí ho s možnostmi, jak problém řešit.

[*] Celková suma peněz na Státní program na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie pro rok 2001 měla dosáhnout zhruba miliardy korun proti 700 mil. Kč v roce 2000. Jaká je skutečnost?

Finanční prostředky, o kterých mluvíte, byly kumulované pro všechna zainteresovaná ministerstva a byl to pouze návrh, který umožňoval v plné míře realizovat vládou ČR schválené státní programy. Bohužel naše agentura obdržela na rok 2001 jen 102 mil. Kč.

Za státního rozpočtu bylo podle jeho možností uvolněno nepoměrně méně finančních prostředků, a to rozhodlo o tom, že není možné ani v roce 2001 realizovat všechny plánované a vyhlášené programy na úspory a obnovitelné zdroje energie. Tato finanční redukce tedy vedla k omezení realizace řady projektů, které ČEA na rok 2000 a 2001 vyhlásila.

[*] Co státní program obsahuje?

Má čtyři části. První, kterou zabezpečuje Ministerstvo průmyslu a obchodu, je program A. Podporuje například opatření ke zvýšení účinnosti užívání energie, rozvoj kombinované výroby elektrické energie a tepla, projekty financované z úspor energie, vyšší využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie, modernizaci výrobních a rozvodných zařízení energie. Je zajišťován pouze z prostředků státního rozpočtu.

Další program B Ministerstva životního prostředí zajišťuje Státní fond životního prostředí - čili jde tu o veřejné prostředky, nikoliv prostředky státního rozpočtu. Program C má na starosti Ministerstvo zemědělství. Jedná se také o prostředky vázané na státní rozpočet. Možná by bylo vhodné zauvažovat o tom, že bychom mohli pro tento program použít prostředky z Pozemkového fondu.

Program D je v gesci Ministerstva pro místní rozvoj. To je trochu komplikovaná záležitost. Při revitalizaci a modernizaci domů, opravě fasád a prodloužení životnosti jde zároveň o technická řešení, která vedou ke snižování energetických ztrát, resp. o úspory (energetické i finanční). Je to energeticky vědomá rekonstrukce. Zatím se nám s Ministerstvem pro místní rozvoj nepodařilo "rozklíčovat", jaký podíl připadá na vlastní energetické úspory a jaký na modernizaci bytů. Ono to spolu úzce souvisí. Jak již bylo řečeno, když děláte fasádu, která vypadá pěkně a prodloužíte jí životnost a zároveň použijete vhodné tepelně-izolační materiály, jedná se souběžně i o úspory energie.

[*] Problémem také může být, že obec do objektu investuje peníze, ale efekt, které uspořená energie přinese, jde do kapes nájemníků.

Jako nájemník využíváte dva efekty. První spočívá v tom, že někdo cizí projekt financuje a vy z toho máte užitek. Druhý je v tom, že jako nájemník dostanete zcela nový pocit tepelné pohody. K tomuto problému vyhlásila ČEA již v roce 1998 Program podpory projektů EPC, který pomohla iniciovat Hospodářská komora ČR, konkrétně její viceprezident František Holec. Jde v něm o to, že až do doby splatnosti investic vlastně jdou peníze, které vyplynou z úspor, investorovi.

Takže já dobře chápu a vnímám starosti starostů. Mají pravdu v tom, že když obec nějaké finanční prostředky dá, tak by je měla dostat prostřednictvím úspor zpátky.

[*] Nejdou programy úspor, například elektřiny, proti zájmu ČEZ? Na jedné straně je elektřiny dost, takže ji levně exportuje a až "naběhne" Temelín, bude jí ještě více. Proto jí chce ČEZ prodat co nejvíce.

Nemyslím si, že tomu tak je. Naše ekonomika se odrazila od dna a jde nahoru. Pokud máme dnes dostatek elektřiny, za nějaký čas tomu tak být nemusí. Navíc elektřina není rohlík - nedá se skladovat. A pokud budeme potřebovat více elektřiny, novou elektrárnu za rok nebo za dva nepostavíme.

KAREL ŽÍTEK

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down