Parkoviště P+R neboli Park and Ride, česky Zaparkuj a Jeď. Vznikají u velkých měst a jejich smyslem je umožnit motoristům zaparkovat auto na okraji města a dále do centra pokračovat prostřednictvím veřejné dopravy. V některých městech navíc funguje motivační systém, kdy je parkování a použití MHD dohromady mnohem výhodnější.
„Systém parkovišť P+R s městskou hromadnou dopravou dohromady rozhodně funguje a plně podporujeme jeho další rozšiřování. Dobrým příkladem je třeba Praha, která má takových záchytných parkovišť více než dvacet. Díky tomu se daří auta dostávat z center měst, a naopak přivést cestující do MHD. Pokud město přidá k parkování ještě zvýhodněnou cenu za jízdné, může to být rozhodně velmi motivující,“ uvedl předseda Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) Tomáš Pelikán.
Zřejmě nejvýhodnější kombinaci mohou využívat od července letošního roku motoristé v Plzni. Parkovací lístek z parkoviště na Borech v Dobřanské – Kaplířově ulici jim funguje jako celodenní jízdenka v MHD. Za denní parkování a jízdné na 24 hodin tak řidiči zaplatí jen 60 korun.
V podobném režimu funguje jedno parkoviště v Olomouci, parkovací lístek z podzemního parkoviště u hlavního vlakového nádraží platí 60 minut jako jízdenka na MHD.
„V Českých Budějovicích lze ze záchytného parkoviště Jírovcova využít parkovací lístek jako jízdenku pro jednu osobu, a to výhradně na elektrobusové lince 23, která parkoviště spojuje s centrem města. S parkovacím lístkem může uživatel cestovat na vyhrazené lince po dobu 24 hodin, což je i maximální délka parkovného,“ přidal zkušenost ředitel Dopravního podniku města České Budějovice Slavoj Dolejš.
K využívání odstavného parkoviště motivují motoristy také v Ostravě. Na parkovišti P+R Hlučínská mají uživatelé MHD celodenní parkovné za 1 korunu. V Mariánských Lázních může obdržet zdarma parkovací kartu na jednom konkrétním parkovišti každý, kdo si pořídí roční jízdenku MHD.*
/zr/
Ilustrační foto: archiv SDP ČR