01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Dokládání názorů představitelů obcí

Starosta veřejně podpořil jednu variantu výstavby dálnice přes území naší obce. Ta následně obdržela žádost podle zákona o svobodném přístupu k informacím o poskytnutí všech dokumentů, z nichž starosta při formulaci svého vyjádření vycházel. Je naší povinností takovou informaci poskytnout, když...

Starosta veřejně podpořil jednu variantu výstavby dálnice přes území naší obce. Ta následně obdržela žádost podle zákona o svobodném přístupu k informacím o poskytnutí všech dokumentů, z nichž starosta při formulaci svého vyjádření vycházel.

Je naší povinností takovou informaci poskytnout, když starosta tvrdí, že své stanovisko formuloval jako politik, a nešlo tudíž o oficiální vyjádření obce? A pokud ano, jak máme žádost vyřídit?

CO SE ROZUMÍ INFORMACÍ VE SMYSLU ZÁKONA Č. 106

Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, v platném znění ve svém § 2 odst. 4 z povinnosti poskytovat informace vylučuje dotazy na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací. Informací podle tohoto zákona se přitom rozumí pouze údaje, které jsou určitým způsobem zaznamenány, typicky na listině nebo na nosiči dat.

To znamená, že žádný povinný subjekt, tj. ani obec, nemá povinnost v režimu zákona o svobodném přístupu k informacím vysvětlovat či odůvodňovat jím zaujatá stanoviska či obhajovat zvolená řešení určitých situací.

Tato stanoviska nebo rozhodnutí se však mohou a obvykle se uskutečňují na základě předem zajištěných informací (podkladových materiálů), například právních či technických analýz nebo vyjádření. Tyto materiály pak již mají povahu informace ve smyslu zákona o svobodném přístupu k informacím.

DŮVODY PRO ODMÍTNUTÍ INFORMACÍ

Proto obdrží-li obec žádost o poskytnutí takových informací (například formou kopií dokumentů) podle zákona o svobodném přístupu k informacím, je její povinností tyto informace vydat, pokud jejich vydání nebrání - zcela nebo zčásti - některý z důvodů pro odmítnutí žádosti, uvedený v § 7 až 11 (například dokument může obsahovat obchodní tajemství, osobní údaje nebo utajované informace apod.). Poskytnutí podkladových materiálů může být omezeno i podle § 11 odst. 1 písm. b) zákona o svobodném přístupu k informacím, neboť to může být »nová informace, která vznikla při přípravě rozhodnutí povinného subjektu«.

Tento důvod však lze využít jen do doby, než je dané rozhodnutí učiněno (například než obec na základě podkladových materiálů rozhodne o uzavření smlouvy) a jen, když existuje legitimní zájem na tomto omezení, který v dané situaci objektivně převažuje nad právem na informace (srov. rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 2. 7. 2008, č. j. 1 As 44/2008-116 a ze dne 17. 1. 2008, č. j. 5 As 28/2007-89).

POVINNOST POSKYTNOUT I PODKLADOVÉ MATERIÁLY

Obec přitom má povinnost poskytnout i podkladové materiály, z nichž vycházel její představitel (starosta, místostarosta) při formulaci svého vyjádření, byť by snad své stanovisko formuloval jako politik. Nejde totiž o povinnost tohoto představitele označit všechny zdroje svého vyjádření, ale o povinnost obce vydat veškeré informace (dokumenty), které tomuto představiteli poskytla jako podklad k zaujetí jeho veřejného stanoviska (své stanovisko mohl formulovat i z jiných zdrojů). Obec poskytne jen ty, které svému představiteli vydala.

Žádost o poskytnutí těchto materiálů tudíž nelze chápat tak, že například starosta má doložit vše, z čeho čerpal, ale tak, že obec má vydat vše, co starostovi předem poskytla (žádost odkazuje na vyjádření představitele obce jen proto, aby blíže identifikovala množinu poptávaných informací).

Pokud obec žádné podkladové materiály svému představiteli neposkytla, musí žádost pro neexistenci informací odmítnout podle § 15 zákona o svobodném přístupu k informacím.

Jestliže podkladové materiály poskytla, bude je muset žadateli za podmínek výše popsaných vydat (srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 23. září 2010, č. j. 4 As 23/2010-61).

POVINNOST DOLOŽIT PROVĚŘENÍ INFORMACE

Obec je při vyřizování žádosti povinna do vedeného spisu řádně doložit, že existenci informací adekvátně prověřila. To zpravidla vyžaduje, aby jednotlivé složky obecního úřadu (odbory), jichž se věcně týká předmět vyjádření představitele obce, do spisu založily požadované informace nebo písemné sdělení, že představiteli obce žádné informace k formulaci jeho stanoviska neposkytly.

V některých případech bude nutné, aby i sám představitel obce do spisu založil své vyjádření, v němž označí dokumenty obce, které k formulaci svého stanoviska využil, nebo uvede, že pro formulaci svého stanoviska žádné dokumenty od obce nevyužil.

Takovou součinnost je představitel obce povinen poskytnout, neboť i on odpovídá za řádné a především za zákonné vyřizování žádostí obcí.

Nebude-li prověřování existence informací dostatečně průkazně doloženo do vedeného spisu, mohl by být postup obce při vyřizování žádosti shledán krajským úřadem nebo následně správním soudem jako nepřezkoumatelný.

To znamená, že žádný povinný subjekt, tj. ani obec, nemá povinnost v režimu zákona o svobodném přístupu k informacím vysvětlovat či odůvodňovat jím zaujatá stanoviska či obhajovat zvolená řešení určitých situací.

ADAM FUREK

právník

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down