01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Doporučení pro Plán odpadového hospodářství původce - obce

Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, ukládá v § 44 původci odpadů zpracovat plán odpadového hospodářství (POH), pokud produkuje více než 10 t nebezpečného...

Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, ukládá v § 44 původci odpadů zpracovat plán odpadového hospodářství (POH), pokud produkuje více než 10 t nebezpečného odpadu nebo více než 1000 t ostatního odpadu. Dále v odst. 9 tohoto paragrafu určuje ministerstvu stanovit prováděcím předpisem obsah plánu odpadového hospodářství původce odpadů. Odbor odpadů Ministerstva životního prostředí (MŽP), vědom si náročnosti přípravy POH, připravil Metodický návod pro zpracování Plánu odpadového hospodářství původce, a to jak pro obce, tak pro ostatní původce (firmy).

Obsah metodického návodu

Metodický návod je vydáván s cílem sjednotit přístupy původců odpadů - obcí při přípravě a zpracování Plánu odpadového hospodářství obce (POH obce) a je jednou z pomůcek, které by měly být pro dotčené subjekty návodem pro dosažení cílů stanovených v Plánu odpadového hospodářství ČR (POH ČR) a POH krajů. Návod by měl usnadnit původci - obci zpracování POH a sjednotit pohled na některé nejednoznačnosti, které mohou vyplynout z ustanovení dotčených právních předpisů.

Metodický návod pro zpracování POH původce - obce je doporučeným postupem. Obec může postupovat při zpracování podle jiného schématu, ale vždy musí vycházet ze zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a předpisů ho provádějících, zejména § 28 vyhlášky MŽP č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady ve znění pozdějších předpisů, POH ČR a závazné části POH příslušného kraje.

Předpokladem pro kvalitní zpracování POH původce obecně je naplnění jeho obsahu věcně správnými daty přehledným a srozumitelným způsobem, stanovení ekonomicky reálných cílů a cílových hodnot a účinných opatření a programů pro jejich dosažení. Cíle by měly vycházet z potřeb obce, ale jejich rámec musí být v souladu s POH příslušného kraje. Metodický návod obsahuje podrobnosti a doporučené postupy vycházející ze zákona o odpadech a předpisů ho provádějících a řeší problematiku přípravy a zpracování POH obce.

Účelem návodu je zajistit, aby POH obce byl zpracován v doporučeném obsahovém rozsahu a s využitím ukazatelů (indikátorů) stanovených pro monitoring odpadového hospodářství.

Hlavní zásady zpracování plánu

připravit plánovací (řídící) dokument pro odpadové hospodářství původce - obce vycházející z priorit předcházení vzniku odpadů, omezovaní jejich množství a nebezpečných vlastností, zvyšování podílu úpravy vznikajících odpadů s následným využitím (recyklací) takto upravených odpadů a optimalizace nakládání s odpady při všech činnostech původce - obce,

závazným podkladem je závazná část POH kraje vyhlášená obecně závaznou vyhláškou příslušného kraje,

plánovací období je nejméně 5 let a změna plánu musí být provedena do 3 měsíců od změny podmínek, na jejichž základě byl plán zpracován,

data využívaná pro přípravu POH obce jsou data z povinné evidence původců odpadů podle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech, vykazovaná za období 2000 - 2003, při využití dat je nutné uvádět vždy jejich zdroj,

POH obce je zaměřen na odpady, které produkuje obec, jako jejich původce, tedy nikoli pouze odpady komunální,

zvýšený, jednorázový vznik odpadů vlivem přírodní katastrofy nebo jiné mimořádné situace, kterou původce - obec nemohl ovlivnit, se nepovažuje za produkci odpadů započítávanou pro výpočet limitů k vypracování POH,

POH obce bude posuzován z hlediska vlivů na životní prostředí pouze tehdy, pokud tak stanoví závěr zjišťovacího řízení /§ 10a odst. 1 písm. b) zákona č. 100/2001 Sb./.

Pro zpracování plánu je doporučeno

POH obce je zpracováván za účelem stanovení cílů a souboru opatření (programů) k jejich dosažení ve stanovených termínech. Vstupní analýza současného stavu odpadového hospodářství obce (svazku obcí) je nutnou podkladovou, nikoli však hlavní částí plánu,

zajistit maximální provázanost POH obce s relevantními programovými dokumenty zpracovávanými v obci, kraji (např. realizační programy POH ČR, programy snižování emisí, krajské energetické koncepce apod.) a koordinaci mezi orgány výkonu veřejné správy v jednotlivých oblastech v obci (zejména ochrana ovzduší, IPPC, ochrana přírody, územní rozvoj atd.),

pro jednotlivé (vybrané) skupiny odpadů stanovit v POH obce zásady pro předcházení a omezování vzniku odpadů, optimalizaci nakládání s nimi a cíle, nástroje a opatření (programy) pro dosažení těchto cílů. Pro cíle definovat cílové hodnoty vybraných indikátorů, které je možné hodnotit (měřit). Cíle je doporučeno dělit na cíle dlouhodobé (5 a více let) střednědobé (2 - 5 let), krátkodobé (do 2 let) a operativní (ihned),

mezi cíle plánu zahrnout pouze takové, jejichž naplnění mohou obce v rámci svých kompetencí garantovat nebo ovlivnit použitím vhodných nástrojů řízení OH nebo realizací navržených opatření (programů),

kromě hlavních cílů POH obce, které musí být v souladu se závaznou částí POH kraje, resp. POH ČR může obec stanovit další cíle a pro všechny takto stanovené cíle definovat nástroje a opatření (programy) k jejich dosažení, včetně odpovědnosti za jejich realizaci, nutné zdroje a termíny kontroly jejich dosažení,

opatření a programy pro naplnění cílů sestavit do časového scénáře (v tabelární formě) a rozčlenit je na opatření (programy) základní (podporující hlavní cíle vyplývající z právních předpisů, POH ČR, POH kraje nebo vyplývající z odkazu na významné odborné argumenty) a opatření (programy) doporučené, jejichž aplikace vychází z dalších, specifických cílů a podmínek obce a povede prokazatelně k naplnění cílů POH ve smyslu předcházení vzniku odpadů, omezování jejich množství a nebezpečných vlastností a optimalizace nakládání s nimi (např. dobrovolné nástroje, optimalizace rozhodovacích procesů orgánů obce),

u všech navrhovaných základních opatření (programů) zvážit jejich dopad z hlediska ekonomické náročnosti, environmentální účinnosti a sociální akceptovatelnosti, uvést a posoudit možná rizika jejich realizace,

pokud obec nezpracovává POH sama, je při zadávání díla nutné respektovat požadavky zákona o veřejných zakázkách.

Plán odpadového hospodářství bude v ČR podle Informačního systému odpadového hospodářství zpracovávat přibližně 450 obcí a více než 4500 podniků. Zpracování POH původců včetně obcí, je náročná odborná činnost, jejíž výsledek musí být v souladu s POH ČR a POH příslušného kraje.

Doporučený obsah POH obce

Název dokumentu

Účel Plánu odpadového hospodářství obce

Působnost a doba platnosti POH obce

Identifikační údaje obce

Zpracovatel POH obce, pokud ho obec nezpracovává sama

Přehled druhů a kategorií produkovaných odpadů, způsoby nakládání s nimi a způsob jejich využití nebo odstranění

Vyhodnocení stávajícího způsobu nakládání s odpady s požadavky stanovenými v zákoně a prováděcích právních předpisech

Vyhodnocení souladu odpadového hospodářství obce se závaznou částí plánu odpadového hospodářství kraje

Přehled cílů POH obce a opatření (programů) k jejich dosažení (i termíny), které bude obec realizovat.

Příjmy a výdaje na odpadové hospodářství, struktura zdrojů a dynamika změn - komunální odpad

Přílohy

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down