Dopravní podnik města Ústí nad Labem převzal 16. ledna 2023 k dvouměsíčnímu testování čistě elektrický a kompletně nízkopodlažní autobus Scania Citywide LF. Dopravní podnik chce z tohoto testování získat zkušenosti s provozem jednoho z možných řešeních při přechodu na 100% bezemisní dopravu.
Elektrická Scania je součástí nejnovější generace autobusů švédského výrobce a díky osmi bateriím s celkovou kapacitou 264 kWh nabízí dostatečný dojezd na jedno nabití pro celou řadu městských nebo příměstských linek.
Společnost Scania nabídla dopravnímu podniku možnost vozidlo testovat v provozu na běžných linkách MHD. Autobus bude průběžně nasazován řadu linek. Průměrně v provozu ujede každý den 138 km.
,,Podle našeho názoru jsme si autobus zapůjčili v ideální době pro testování bateriového elektrického vozidla, tedy v zimě, což je pro takový vůz nejnáročnější období. Cestujícím chceme ukázat jednu z možností vývoje bezemisní městské hromadné dopravy, a zároveň tak získat z provozu cenné zkušenosti, které mohou být v budoucnu rozhodující při nákupu dalších vozidel
a budování případné infrastruktury,“ uvedl Jakub Kolář, provozně technický náměstek výkonné ředitelky dopravního podniku.
„V podobě elektrického nízkopodlažního autobusu Scania Citywide LF si mohou zástupci dopravního podniku, jeho řidiči i cestující vyzkoušet to nejlepší, co nabízíme pro městské autobusové linky,“ říká Lukáš Martinů, manažer prodeje autobusů
Scania (CZ & SK). Vozidlo Scania Citywide LF je zástupcem nejnovější generace autobusů značky. Zvenku se vyznačuje minimalistickým moderním designem a je postaven na zcela novém podvozku. Kromě čistě elektrické verze se nabízí s celou řadu pohonných ústrojí. K dispozici je tedy i s konvenčními diesely, plynovými motory a rovněž v hybridní podobě. Mezi priority při vývoji autobusu jako takového patřilo snížení spotřeby paliva, co nejvyšší bezpečnost pro řidiče i cestující a designéři si dali záležet rovněž na interiéru vozidla. Řidiči tak mohou ocenit pohodlnou ergonomickou sedačku ISRI s vyhříváním i celkové provedení palubní desky s přehledným rozmístěním snadno dostupných ovladačů.
Materiály v prostoru pro cestující minimalizují hlučnost a jeho design vytváří světlé, prostorné
a přívětivé prostředí pro pasažéry. Pohodu na palubě navíc zvýší nezávislé topení a klimatizace.
Bezpečnosti prospějí i účinné Bi-LED světlomety a asistenční systémy. Autobusu nechybí varování
před vozidly ve slepém úhlu a funkce snížení rizika střetu se zranitelnými účastníky silničního
provozu. Elektrická verze je vybavena celkem osmi bateriemi o souhrnné kapacitě 264 kWh, čtyři jsou
umístěné na střeše, čtyři v zadní části autobusu. Na jedno nabití je v závislosti na provozu
a vnějších podmínkách možné ujet až 220 kilometrů. Nabíjení je možné pomocí dobíjecí stanice
se stejnosměrným proudem o výkonu až 150 kW, případně s využitím pantografu o výkonu
až 300 kW.
S dobíjením pomůže dálkově řízená stanice
Dopravní podnik města Ústí nad Labem bude vozidlo nabíjet v areálu autobusové vozovny
v Předlicích, a to v průběhu dopolední přestávky a v nočních hodinách. Scania kromě samotného
vozidla dodá k testování i přenosnou dobíjecí stanici Kempower T-Series vybavenou systémem
řízení dobíjení se vzdáleným přístupem. „Díky tomuto systému je možné na dálku řídit dobíjení,
nastavovat časové programy, například z důvodu nabíjení v nízkém tarifu, sledovat spotřebu
elektřiny, případně nastavit dobíjecí výkon tak, aby nedošlo k přetížení elektrické sítě, nebo
překročení rezervované kapacity v depu. Autobus s plně vybitou baterií se na této stanici dobije
za pět hodin,“ říká Marcel Demský, E-mobility Infrastructure Manager Scania CER.
„Po předání vozidla Dopravnímu podniku města Ústí nad Labem proběhne rovněž důsledné
technické školení řidičů a dalšího personálu, aby dokázali naplno využít možnosti tohoto
elektrického autobusu a dobíjecího systému,“ doplňuje Lukáš Martinů. Cestující v Ústí nad Labem
si budou moci jízdu čistě elektrickým autobusem Scania Citywide LF vyzkoušet až do 17. března 2023.
Po načtení QR kódu vylepeného ve vozidle budou navíc všichni cestující moci ohodnotit
svoji zkušenost s elektrickým autobusem.
„Cílem testování je zejména ověření provozně technických parametrů tohoto druhu pohonu a jeho
možností nabíjení. Data, která získáme z provozu, nám ověří vhodnost tohoto pohonu do našeho
prostředí. Získáme také přesnou představu o nákladech na elektrickou energii potřebnou pro
provoz vozidla, potřebu technické infrastruktury a náročnost případné údržby vozidla. Jeden
z důležitých výsledků testování autobusu je i komfort pro cestující a jejich názor,“ uvedla Simona
Mohacsi, výkonná ředitelka dopravního podniku.
Pro dopravní podnik mohou bateriové elektrobusy představovat možnost doplnění plánované flotily vodíkových autobusů.*
/zr/