01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Důraz na ekologii

Důraz na ekologii Ve vysokomýtské Karose se 1696 zaměstnanci probíhá v současné době komplexní rekonstrukce. Její dokončení má napomoci v příštím období k naplňování zásad ozdravování životního prostředí. Tím spíš, že podnik je výrobcem autobusů, jejichž výroba sama vyžaduje nemálo technologických...

Důraz na ekologii

Ve vysokomýtské Karose se 1696 zaměstnanci probíhá v současné době komplexní rekonstrukce. Její dokončení má napomoci v příštím období k naplňování zásad ozdravování životního prostředí. Tím spíš, že podnik je výrobcem autobusů, jejichž výroba sama vyžaduje nemálo technologických postupů v provozech, kde se pracuje s chemií a dalšími náročnými materiály.

Počet vyrobených autobusů je úctyhodný. V roce 2000 jich vyjelo z Vysokého Mýta 1251. Z nich asi 62 procent splnilo požadavky na export. Polovinu - přesně 580 - tvořily školní autobusy pro Francii, kde má český výrobce u tohoto druhu zajištěn prioritní trh.

Proč nepřipomenout, že je to díky kvalitnímu provedení, prokázané spolehlivosti a v neposlední řadě také dosažení menší spotřeby pohonných hmot. Rovněž tato skutečnost - i když vlastně nepřímo, mimo výrobní závod, v silničním provozu - má vliv na ekologické podmínky.

Uvedené autobusy patří k těm, jež společně s ostatními typy pomohly vytvořit v roce 2000 obrat ve výši přes čtyři a půl miliardy korun, což je oproti předešlým letům prokazatelný nárůst. Tuto situaci ovlivňují bezpochyby krátké dodací lhůty - pěti i čtyřměsíční.

Rozmanité použití

Letos už také "karosáři" dokončili na 440 vozidel. Z nich téměř 390 bylo do konce dubna prodáno. Potvrzuje se, že prodej vysokomýtských autobusů u nás zaznamenal jisté další zvýšení zájmu. V loňském roce se v České republice prodalo 473 vozidel různého provedení. Celou třetinu z nich nakoupily dopravní podniky, a tak se s těmito typy setkávají cestující v mnoha našich místech a městech.

Mnohdy je to právě tam, kde se tak předchází vyšším provozním nákladům. Slouží například i přepravě lyžařů a jiných návštěvníků hor. Je tomu tak třeba ve Špindlerově Mlýně, z Trutnova do Pece pod Sněžkou nebo do Prkenného dolu u Žacléře.

Slovensku bylo dodáno 120 provedení, do východních zemí zatím asi sedmdesát vozidel.

K současnosti Karosy přidejme ještě nejbližší záměry, jejichž realizace, ač především výrobně-obchodního charakteru, přece jen souvisejí s pozorností vůči ekologickým otázkám.

Na počátek října se totiž připravuje výroba nových autobusů, s jejichž prodejem se počítá nejen na export, ale také na náš vnitřní trh. Vozidla budou vybavena motory, které splňují náročné požadavky normy modelů EURO 3.

Také školní typy

U školního typu Rekreo se v nejbližší době počítá s prodloužením z dosavadních 11,3 metru na rovných 12 metrů. K vybavení patří nové typy sedadel včetně sedadla určeného pro řidiče. Pamatuje se rovněž na nízkopodlažní autobusy, u nichž se dbá na dodržení nejpřísnějších ekologických norem. Kloubové provedení v délce bezmála 18 metrů je vybavováno i pro osoby se sníženou pohyblivostí a pro cestující na invalidním vozíku.

Zatím se do předsériové výroby připravuje linkový autobus 15 metrů dlouhý, až pro 105 cestujících, z nichž může 71 usednout.

V souvislosti s výstavbou nové lakovny a s rekonstrukcí výrobních provozoven si všimněme i jedné výrobní technologické změny. Po třicetileté praxi se stavbou karoserií z panelů přechází Karosa ke skeletovým konstrukcím.

Všechny připravované a už také vyráběné typy může tedy zasáhnout kataforéza. Je to v podstatě technologický postup s ponořováním montážních celků do antikorozních ochranných nátěrových lázní. Vzniknou tak předpoklady pro naprosté dodržování nejpřísnějších ekologických norem. Jde o přínos nejenom pro pracovníky, ale také pro zvýšenou ochranu odpadních vod, vnitřního i vnějšího ovzduší.

Rovněž o těchto faktorech se před novináři - nedávno např. při shromáždění manažerů a dalších odborníků - zmínil generální ředitel Ing. Rudolf Černý. Připomněl, že se v počátku devadesátých let šetřilo. Akcionáři Karosy zůstávali i bez dividend. Ovšem v zájmu nynější rekonstrukce. Přináší kromě zracionalizované výroby a ozdravění pracovního prostředí i důraz na ekologii.

Josef Farský

FOTO JAN PAVLÍČEK

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down