01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Dveře pro tok soukromých peněz do veřejných služeb se otevřely

Rozsah služeb, při jejichž poskytování spolupracuje veřejný a soukromý sektor, tzv. projekty PPP, by se měl postupně rozšiřovat. Napomoci tomu mají zejména nedávno schválené změny v legislativě.

Většímu rozšíření projektů PPP (Public Private Partnership), o nichž se u nás začalo více hovořit zhruba v roce 2002, bránila především nedůvěra a chybějící legislativa. Situace se však už výrazně změnila. V dubnu 2004 vzniklo PPP centrum, na Ministerstvu financí ČR (MF) existuje menší referát, který má regulaci projektů PPP na starosti, běží řada pilotních projektů a další se připravují. A co je nejdůležitější: letos v březnu Parlament schválil koncesní zákon včetně navazující legislativy, který nabude účinnosti letos 1. července. Výklad o přijatých i připravovaných změnách nám poskytla Ing. Kateřina Helikarová, vedoucí referátu regulace a metodiky Partnerství veřejného a soukromého sektoru Ministerstva financí.

HLAVNÍ PŘEKÁŽKY JSOU ODBOURÁNY

Princip PPP projektů spočívá v tom, že soukromý investor například vytvoří nějakou stavbu, a tu potom provozuje, přičemž za tuto službu získává sjednanou úplatu na základě udělené koncese. Až donedávna však u nás nebylo možné, aby partner z veřejného sektoru toto oprávnění udělil. Zákon o koncesích tuto skutečnost mění. Zároveň byly novelizovány zákony o rozpočtových pravidlech státu, o rozpočtových pravidlech územních samosprávných celků a o majetku státu. Jsou to vlastně tři novely v jednom zákoně, které vyvolal koncesní zákon a jež s ním úzce souvisejí.

Původně se rovněž předpokládalo, že bude nutné změnit pravidla pro účetnictví, ale ukázalo se, že projekty PPP mají tolik možných variant, že zatím není možné k nim přistupovat jako k celku. Případné změny zákona se proto uskuteční až na základě otestování jednotlivých příkladů.

Nedůvěru snad už odbouraly četné semináře a školení i konkrétní projekty. Pomáhají rovněž některé manuály uveřejněné na www.pppcentrum.cz i na www.mfcr.cz - například kodex řízení projektů, etický kodex či manuál pro řízení rizik. Kraje a obce však patrně nejvíc uvítají vzorovou koncesní smlouvu, která se objeví na webových stránkách koncem letošního prvního pololetí.

Další pomoc představuje velký projekt financovaný z prostředků EU, směřující k zlepšování schopnosti řídit některé veřejné záležitosti a v ČR zaměřený na aplikaci PPP. Zahájen bude letos na přelomu prvního a druhého pololetí a potrvá asi rok a půl. V jeho rámci budou zahraniční experti mj. zpracovávat metodiky a konkrétně pomáhat i krajům a obcím v přípravě projektů. Předpokládá se, že tato práce potrvá asi rok a půl. Některé výstupy včetně informací o vzdělávacích akcích se však objeví na webových stránkách MF a Centra PPP už letos.

PILOTNÍ PROJEKTY

Ministerstvo financí zatím nemá přesný přehled o všech projektech PPP, které u nás běží, protože dosud neexistovala povinnost o nich informovat. Nová legislativa už stanovuje, že každý návrh koncesní smlouvy musí ještě před projednáním v zastupitelstvu kraje nebo obce získat stanovisko MF. Tuto povinnost upraví vyhláška, která by měla být hotová v nejbližší době. Ministerstvo se bude vyjadřovat pouze k rozpočtovým dopadům připravované smlouvy.

Dobře jsou ovšem známy pilotní projekty, které schválila vláda. Patří k nim například ty, které jsou v gesci Ministerstva dopravy - železniční spojení z Prahy na Kladno, respektive spojení Prahy s letištěm v Ruzyni, úsek dálnice D3 Tábor-Bošilec, či tři projekty v gesci Ministerstva spravedlnosti (jedna věznice a soudní budovy v Karlových Varech a v Ústí nad Labem). Zajímavý je projekt Magistrátu města Brna a Jihomoravského kraje, spočívající v regeneraci Ponavy - části Brna - pro rekreační účely.

PENÍZE Z EU ZATÍM VYUŽÍT NELZE

Zapojit do procesu PPP peníze z fondů EU zatím není možné. Ale protože všechny členské země se o tuto možnost zajímají, živě se diskutuje o tom, jak v příštím programovém období soukromé finance s veřejnými propojit. Zatím je tu určitá kolize v předpisech, které veřejnou podporu upravují. Vzniká tu totiž otázka, zda by se nedotoval zisk soukromým firmám. Dále je to otázka časová - projekty PPP bývají dlouhodobé, zatímco projekty podporované z evropských fondů jsou vždy časově ohraničené a většinou krátkodobější. Rozdíl je i v kritériích, v požadavcích na detailnost údajů. U projektů PPP jsou definovány služby, ale už nikoli prostředky, jimiž k nim lze dojít, zatímco u projektů podporovaných z fondů EU se požaduje mnohem větší podrobnost. Je tedy otázkou, zda se podaří nastavit taková pravidla, která dosavadní rozpory odstraní.

JAK PRAKTICKY POSTUPOVAT

Čím začít, pokud kraj, město či obec usoudí, že je vhodné využít pro určitou oblast soukromý kapitál? Ing. Kateřina Helikarová zdůrazňuje, že forma PPP nebo koncese (rozdíl mezi oběma formami je obtížné vysvětlovat, ale vše lze najít v zákoně, zjednodušeně lze říci, že koncese je užší pojem, podmnožina PPP) je jen jednou z možností, jak zajišťovat veřejné služby, a rozhodně není vhodná pro vše. Proto první, co je nutné udělat, je zvážit, zda je volba PPP optimální variantou. Tento poznatek by měl vyplynout ze studie proveditelnosti (v zákoně se nazývá koncesní projekt). Pokud z velmi zevrubného ekonomického porovnání vyplyne, že forma PPP opravdu vhodná je, přichází na řadu výběr dodavatele. Soukromý partner musí být ze zákona, který je provázán se zákonem o veřejných zakázkách, vybrán ve výběrovém řízení.

Koncesní zákon rozlišuje tzv. významné a méně významné projekty. Významnost se odvíjí od předpokládaného příjmu koncesionáře, tj. soukromého partnera. Pokud jde o významný projekt, obsahuje jeho příprava jeden krok navíc - zastupitelstvo příslušného územního samosprávného celku musí předem schválit studii proveditelnosti (koncesní projekt). U všech projektů, významných i méně významných, musí proběhnout tzv. koncesní řízení, což je určení předpokládané hodnoty předmětu koncesní smlouvy (pojem je definován v zákoně). Pak teprve následuje výběr partnera a nakonec příprava návrhu koncesní smlouvy. Bez ohledu na rozsah projektu rovněž musí vždy návrh smlouvy projednat zastupitelstvo.

Co jsou významné projekty

Předpokládaný příjem koncesionáře je větší než:

250 mil. Kč - u projektu kraje

200 mil. Kč - u projektu obce nad 100 000

obyvatel

100 mil. Kč - u projektu obce od 15 tisíc do 100

tisíc obyvatel

50 mil. Kč - u projektu obce do 25 tisíc obyvatel

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down