01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

E-aukce: Do ledna 2006 změna k lepšímu

Rychlost, efektivita a finanční úspornost - těmito slovy JUDr. Eva Kafková, ředitelka Krajského úřadu Moravskoslezského kraje, charakterizuje své zkušenosti s elektronickými aukcemi.

Zatím zkušební e-aukce na tomto krajském úřadu uspořádali na dodávky kancelářského papíru nebo tonerů do kopírek s tím, že dražitelé byli o e-aukci informováni a v danou konkrétní dobu zveřejňovali své nabídky. "Je důležité vědět," podotýká ředitelka krajského úřadu, "že e-aukce umožňuje, aby její průběh ze strany úřadu sledoval prakticky neomezený počet lidí. Tím je umožněna veřejná kontrola například zastupitelům, pokud budou mít zájem aukci sledovat."

JEDNODUCHÝ PRINCIP

V čem spočívá princip elektronické aukce? PhDr. Michal Šlachta, jednatel společnosti PPE.CZ, s. r. o., která je jednou z firem, dodávajících softwarové aplikace pro elektronické aukce, vysvětluje: "Celý proces přípravy, průběhu i vyhodnocení výběrového řízení, realizovaného formou on-line aukce, probíhá elektronicky v prostředí internetu. Zadání je rozesíláno účastníkům e-mailem, přes internet se přihlásí a během aukce sedí ve svých firmách u počítačů, kde vidí minimální nabízenou cenu jednotlivých položek i své nabízené ceny. A pokud má zájem a možnost svoji cenu snížit pod tuto aktuální minimální cenu, může tak učinit. Nevidí však, kdo jsou ostatní účastníci, ani kolik jich je."

VELKÝ KRAJ  I MENŠÍ OBEC

JUDr. Eva Kafková ovšem upozorňuje: "E-aukce je ideální pro nákup komodit, které nabízí více konkurenčních dodavatelů. Například když jde o kancelářské potřeby, úklidové a čisticí prostředky, výpočetní techniku, bílé zboží apod., tedy zejména o zboží, které je snadno porovnatelné z hlediska kvality a jednotkových cen za určený objem. Tam, kde se očekává kreativita a invence dodavatelů, jako třeba u nábytku či projektových dokumentací nebo údržby staveb, není dost možné e-aukci uspořádat. U požadované dodávky se totiž mohou objevit naprosto individuální parametry, které jsou mezi sebou navzájem neporovnatelné."

Ale nejen velký krajský úřad, nýbrž i malá obec může úspěšně zorganizovat elektronickou aukci. Například v Babicích na Uherskohradišťsku (1750 obyvatel) ji využili pro výběr firmy, která by poskytla internetové mikrovlnné spojení pro tamní obecní úřad. Starosta Miloslav Maňásek říká: "Od elektronické aukce jsme si slibovali získat co nejlepší cenovou nabídku. A nezklamali jsme se: Během zhruba hodinové aukce se cena jedenáctkrát snížila!"

DVA MILIÓNY (ZATÍM) LIMITEM

Zásadním omezením pro e-aukci je to, že ji nelze použít tam, kde zákon vyžaduje vypsání veřejné zakázky, tedy u finančních objemů nad dva milióny korun. V takovém případě se cena po otevření obálky nesmí měnit, zatímco e-aukce je založena právě na měnění, resp. snižování ceny. E-aukce se běžně také používají na elektronických tržištích, která představují zatím jedinou oficiálně uznanou metodu výběru dodavatelů pro státní správu. Klára Volná, tisková mluvčí Ministerstva informatiky, klade důraz na slovo "zatím", neboť v direktivách Evropské unie č. 17 a 18/2004 jsou e-tržiště a e-aukce rovnocenné a členské státy EU mají za povinnost do konce ledna 2006 obě tyto direktivy implementovat do své legislativy. "V ČR se e-aukce a e-tržiště objeví v zákoně o veřejných zakázkách, jehož novou verzi nyní velmi intenzívně chystá Ministerstvo pro místní rozvoj, s nímž v této záležitosti spolupracujeme," dodala Klára Volná. Jinými slovy řečeno, implementací zmíněných direktiv EU do nového zákona o veřejných zakázkách bude možné elektronicky zadávat i zakázky nad dva milióny korun.

Software - problém jen zdánlivý?

Mluvčí Ministerstva informatiky přesto upozorňuje: "Rozhodnutím vlády (číslo 677/2004) bude postupně státní správa zásobována všemi komoditami z centrálního místa, z jakési agentury. Protože elektronické zadávání veřejných zakázek bude od roku 2006 povinností, stát zcela jistě bude muset nějaký software užívat. Zakoupení vlastního software pak například i pro velký krajský úřad zůstává velkou otázkou..."

PhDr. Michal Šlachta však oponuje: "Pokud systém funguje na nejmodernější bázi tzv. vzdálené správy /ASP/, pak uživatel nemusí kupovat a provozovat drahý software, ale jen nakupuje službu a o software se mu stará poskytovatel. Nejjednodušší je srovnání s televizí - stačí, když máte anténu, umíte si televizor pustit a najít požadovaný program. Stejně tak k provozu takového systému není třeba žádného IT odborníka. O provoz systému se staráme my a uživatel se připojí přes internet do "své" nákupní síně a dělá si výběrová řízení."

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down