V současnosti již existuje poměrně široká nabídka e-learningových kurzů pro veřejnou správu, které se věnují průběžnému vzdělávání úředníků nebo vzdělávání vedoucích úředníků vyplývajícímu ze zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů. Jaké zkušenosti má s tímto typem vzdělávání pardubická Virtuální univerzita pro veřejnou správu?
Vhodnost e-kurzů pro veřejnou správu vyplývá zejména ze specifických vzdělávacích potřeb úředníků na různých pracovních pozicích. Dále z rozsahu a charakteru povinného průběžného vzdělávání. A také z omezených finančních prostředků na vzdělávání.
SMYSL E-LEARNINGU
Tkví v tom, že tvůrce kurzů stanoví kompetenční profil absolventa a jemu přiřadí vhodné výukové formy, které aplikuje do elektronické platformy (podle toho také název "e" jako elektronický a "learning" jako učení). Ta funguje jako multimediální báze a obsahuje mnoho moderních a interaktivních nástrojů. Patří mezi ně především:
chat, diskusní fóra, vnitřní e-mail, možnost zveřejnění informací uvnitř studijní skupiny (například tzv. nástěnka),
multiple-choice testy,
zadání úkolů a jejich odevzdávání prostřednictvím platformy,
videosekvence, zvukové prvky,
možnost práce off-line,
kalendář, poznámkový blok aj.
Tento typ vzdělávání přináší též zajímavé nástroje pro vyučující - tutory kurzů. Elektronické platformy jim umožňují efektivní administraci kurzu - vedení studijních výsledků, průběžný přehled o splněných úkolech, jednoduchou práci s adresáři či kontakty. Zároveň obsahují nástroje pro sledování práce studentů, doby studia, stavu rozpracovanosti úkolů, případně pomohou odhalit technické studijní potíže již v jejich zárodku.
Výhody e-learningu jsou:
neustálá dostupnost na internetu (studovat je tedy možné odkudkoliv),
možnost studovat podle vlastního tempa a časových možností,
interaktivnost celého procesu výuky (možnost využití zvukových, obrazových a textových prvků pro oživení výuky),
relativně nízká cena (výhodnost vzdělávání je třeba analyzovat v kontextu s ušetřenými cestovními náklady, ušlým výdělkem a úsporou času).
Nevýhody e-learningu jsou:
relativně velká časová zátěž (kurzy jsou většinou časově omezeny a výuka musí být zvládnuta v daném rozmezí, a to bez ohledu na pracovní vytížení),
neosobnost e-learningové formy může některým studentům vadit,
v některých případech nižší možnost komplexní praktické výuky (například zpracování komplikovanějších úkolů je bez bezprostřední asistence vyučujícího obtížné),
více odpovědnosti je přenecháno na studentech. Ti sami rozhodují o hloubce studia, kvalitě zpracovaných úkolů či samotném dokončení studia.
JAK TO VIDÍ STUDENTI
Na všechny tyto aspekty musela reagovat rovněž Fakulta ekonomicko-správní Univerzity Pardubice, jedna z akreditovaných institucí pro realizaci vzdělávacích kurzů pro úředníky veřejné správy. Tyto kurzy se souhrnně nazývají Virtuální univerzita pro veřejnou správu. Poskytují vzdělávání v oblastech řízení lidských zdrojů a projektového managementu se zaměřením na místní správu. V letošním roce k nim přibude výuka ovládání programu MS Word a Excel. Kurzy je možné studovat i v anglickém jazyce. Studium trvá 10 týdnů a je v rozsahu 80 hodin.
"Před "ostrým startem" vzdělávacích kurzů jsme pilotně ověřovali obsah i formu e-kurzů. Na základě reakcí jsme upravili e-learnigovou platformu Moodle.cz, změnili některé interaktivní prvky a přizpůsobili výuku více potřebám studentů. S novými zájemci se však objevují i nové potíže a nedostatky. Řešíme je průběžně tak, abychom naplnili cíle poskytovaného vzdělávání," říká Ing. Jan Stejskal, Ph.D., vedoucí projektu Virtuální univerzita pro veřejnou správu.
V současné době studuje na této virtuální univerzitě třicet úředníků z celé ČR. Podle studentky JUDr. Jany Blahové, vedoucí odboru Kanceláře starosty a tajemníka Městského úřadu v Moravské Třebové, je aktuálním problémem například poměrně složitý výukový text. Svým vysokoškolským charakterem nemusí vyhovovat všem. Elektronická výuka nabízí nové poznatky, časovou variabilitu a jiné výhody, ale na strukturu kurzu je třeba si zprvu zvyknout. "Z mnoha informací mne skutečně zaujala jen část, která je použitelná pro moji práci. I přesto pozitivně hodnotím fakt, že se kurzy zabývají problematikou obce. S tím se setkáváme jen ojediněle a doporučení obdobných školení z podnikatelské sféry bývají pro úředníky někdy úsměvná. Takže další plus bod na závěr," doplňuje JUDr. Jana Blahová. Její slova potvrzuje kolegyně z úřadu Mgr. Ing. Dana Buriánková, která se rozhodla studovat oba kurzy najednou - Projektový management pro místní správu i Řízení lidských zdrojů.
CO Z TOHO VYPLÝVÁ?
Tutoři by měli po uzavření kurzů zjistit zpětnou vazbu, ze které budou vyplývat jejich přednosti a nedostatky.
Při rozhodování o vzdělávání se formou e-learningu by měli potenciální studenti zvážit zejména, kolik času jsou ochotni studiu věnovat včetně zohlednění časového horizontu do plánovaného konce studia.
Potenciální studenti by si měli uvědomit, že z žádného e-kurzu pravděpodobně nevyužijí všechny poznatky v praxi. Zdánlivě "nadbytečné" učivo mohou však využít pro svůj rozvoj v dalších oblastech činnosti.
Fakulta ekonomicko-správní Univerzity Pardubice připravuje od 12. ledna další kurzy Virtuální univerzity pro veřejnou správu - Projektový management a Řízení lidských zdrojů pro místní správu. Více informací lze najít na www.upce.cz/fes/studium.
MILOŠ CHARBUSKÝ