Pomocníkem pro evropská města a obce usilující o dosažení místní udržitelnosti se po roce 2000 staly Společné evropské indikátory (ECI).
Iniciativu K profilu udržitelného rozvoje na místní úrovni: Společné evropské indikátory poprvé představila třetí Evropská konference o udržitelných městech a obcích v Hannoveru v únoru 2000. Hned v počátku se k ní připojilo 47 obcí z celé Evropy. Nyní ukazatele místní udržitelnosti aplikuje asi 150 evropských měst.
Čtyři česká města
Od září 2003 aplikuje evropské indikátory město Vsetín, ještě téhož roku se k němu přidal Hradec Králové. V letošním roce se připojily Chrudim a Hodonín.
Letos v září se uskutečnil ve Vsetíně, Chrudimi a Hodoníně asi čtrnáctidenní průzkum týkající se základních indikátorů Spokojenost občanů s místním společenstvím a Mobilita a místní přeprava cestujících. Počet respondentů se řídil počtem obyvatel daného města, přesto ve všech třech městech byla oslovena téměř tisícovka lidí. O náhodný výběr dotazovaných z evidence obyvatel se postaral počítač. Dotazování respondentů probíhalo prostřednictvím vyškolených studentů.
Průzkum v Chrudimi
"V Chrudimi dostalo čtrnáct spolupracujících studentů seznam třiapadesáti adres respondentů a seznam "náhradníků" (pro případ, že by dotazované osoby podvakrát nezastihli doma). Všichni studenti podepsali prohlášení o ochraně osobních údajů a při návštěvách se museli prokázat průkazem tazatele," vysvětlovala koordinátorka projektu Zdravé město Šárka Trunečková.
V dotazníku lidé vyjadřovali míru spokojenosti například s bydlením, se základními veřejnými službami (zdravotnictví, sociální služby, školství apod.), s pracovními příležitostmi, s možnostmi pro záliby a koníčky aj. Celkem bylo v Chrudimi zpracováno 682 dotazníků. Na základní otázku Jak jste spokojen s vaší obcí jako s místem, ve kterém žijete a pracujete? byla nejčetnější odpověď mírně spokojen - 56,5 %, velmi spokojen - 33,7 %, mírně nespokojen - 7,6 % a velmi nespokojen - 2,2 %.
Indikátor Mobilita a místní přeprava cestujících zkoumá mobilitu občanů žijících na území dané obce. Přispívá mj. ke zjištění, jak mobilita v daném městě zatěžuje životní prostředí. Respondenti v Chrudimi uvedli, že se po městě pohybují automobilem - 36,7 %, chodí pěšky - 36,5 %, jezdí na kole - 11,5 %, autobusem - 7,2 %, MHD - 5,4 % aj. V osobním automobilu jezdí spíše sám řidič - 51,5 %, s jedním spolujezdcem - 34,6 %, se dvěma a více spolucestujícími - 14 %. Jako důvod pro volbu osobního auta uvedli řidiči větší komfort - 30,1 %, možnost vyšší rychlosti - 29 %, jiné - 16,9 %.
V aplikaci dalších indikátorů místní udržitelnosti hodlá Chrudim pokračovat v rámci projektu Zdravé město.
Společné evropské indikátory
Základní povinné indikátory:
Spokojenost občanů s místním společenstvím
Místní příspěvek ke globálním klimatickým změnám (zejména emise CO2 a metanu z katastrálního území daného města)
Mobilita a místní přeprava cestujících (denní vzdálenosti přepravy cestujících a způsob dopravy)
Dostupnost veřejných prostranství a služeb
Kvalita místního ovzduší (počet dní s dobrou kvalitou ovzduší)
Doplňkové dobrovolné indikátory:
Cesta dětí do školy a zpět
Udržitelné řízení místní samosprávy a místního podnikání - podíl veřejných a soukromých organizací, které přijaly a užívají environmentální a sociální metody řízení
Podíl populace vystavené škodlivému hluku v prostředí
Udržitelné využívání půdy
Výrobky propagující udržitelnost
V roce 2003 byl navržen jedenáctý ukazatel - ekologická stopa, který komplexně hodnotí udržitelnost daného místa.