01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Efektivní úřad za přispění EU

»Konečně jsme se dočkali!« Takové zvolání bychom mohli v současnosti zaslechnout z nejedné radnice. Téměř po dvou letech příprav odstartoval příjem žádostí o podporu na rozvoj a zefektivnění chodu městských úřadů. Je to první příležitost svého druhu v programovém období 2007-2013, kdy je možné získat na tento účel dotační prostředky z Evropské unie.

MIROSLAV KADLEC

Konkrétně se nabízí možnost čerpat podporu v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost, oblasti podpory 4.1 Posilování institucionální kapacity a efektivnosti veřejné správy. Žadatelem mohou být všechny obce s rozšířenou působností. Do projektu je však možné zahrnout i jednotlivé obce nacházející se ve správním obvodu dané obce s rozšířenou působností. Do cílové skupiny patří vedle samotné obce i její zaměstnanci a volení zastupitelé, dále zřizované a zakládané organizace včetně jejich zaměstnanců. Žadatel může získat 85 % z uznatelných nákladů projektu během následujících tří let.

V první výzvě lze podávat žádosti o dotace do 2. února příštího roku. Pro 205 obcí s rozšířenou působnosti je k dispozici celkem 800 milionů korun a limit na jeden projekt je 10 milionů korun.

MODELOVÝ PROJEKT

Na příkladu modelového projektu s příznačným názvem Efektivní úřad si ukažme podporované aktivity vyhlášené výzvy. Východiskem pro přesné určení efektivního úřadu je hexagon veřejné správy (viz obr. 1). Je základním rámcem, který definuje rozvojové směry funkčnosti efektivní a kvalitní veřejné správy. Jejich naplnění je klíčové pro dosažení optimálního stavu implementace.

Projekt podporuje využití nástrojů k dosažení vyšší kvality a efektivity výkonu veřejné správy na městských úřadech, případně v organizacích zřízených obcemi. Uskutečnění projektu se promítne do všech oblastí zodpovědnosti organizace. Je plně v souladu se Strategií realizace Smart Administration v období 2007-2015. Postup jednotlivých kroků k realizaci příslušných aktivit projektu znázorňuje obr. 2.

Modelový projekt zahrnuje:

implementaci procesního řízení v organizaci,

integraci projektového řízení ve vybraných procesech,

vytvoření rozvojových strategií včetně strategie využitelnosti stávajícího potenciálu,

podporu řízení rozpočtového procesu a optimalizaci a zefektivnění ekonomických procesů,

podporu rozvoje lidských zdrojů - vzdělávání v oblasti rozvoje kompetencí a dovedností se zaměřením na v projektu řešenou problematiku.

PŘÍNOSY PROJEKTU

Proces přeměny organizace na efektivní úřad nikdy nekončí. Je proto důležité stanovit si jasné a srozumitelné cíle a při uskutečnění jednoho opatření uvažovat o dalším, které bude následovat. Už pouhá faktická realizace projektu přináší městu mnoho dílčích zlepšení, optimalizaci a v konečném důsledku úsporu rozpočtových nákladů.

Hlavní přínosy projektu jsou:

zkvalitnění řízení interních procesů,

finanční úspora,

možnost financování celé řady běžných nákladů, především mzdových a nákladů na expertní služby,

zvýšení důrazu na strategické řízení a plánování,

eliminace neshod při řízení projektů,

zprůhlednění a zefektivnění organizačních vazeb,

snížení možnosti pochybení zaměstnanců,

zvýšení dovedností, znalostí i kompetencí zaměstnanců,

možnost využití systému na všechny projekty, na nichž participují zapojené organizace,

vytvoření nových pracovních míst, nebo jejich udržení.

RADA PRO POTENCIÁLNÍ ŽADATELE

Města by neměla otálet s přípravou projektu a čekat na poslední dny výzvy. Vzhledem k tomu, že projekty se budou schvalovat průběžně, může nastat situace známá z jiných programů: Příjem žádostí se po vyčerpání alokace předčasně zastaví.

MIROSLAV KADLEC
senior manažer, AQE advisors, a. s.

 

Občané Znojma mohou na městském úřadě využívat také elektronickou podatelnu.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down