01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Efektivnost financování regionálního školství

Efektivnost financování regionálního školství Při současném systému řízení školství v ČR množství finančních prostředků pro regionální školství se přímo odvíjí od velikosti rozpočtu resortu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), tj. kapitoly 333 státního rozpočtu. Prostředky...

Efektivnost financování regionálního školství

Při současném systému řízení školství v ČR množství finančních prostředků pro regionální školství se přímo odvíjí od velikosti rozpočtu resortu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), tj. kapitoly 333 státního rozpočtu.

Prostředky poskytované pro resort školství se běžně člení na neinvestiční výdaje (NIV) a na výdaje na investice. Ministerstvo rozepisuje podle velikosti částky schválené ve státním rozpočtu na příslušný rok a částky pro školské úřady v jednotlivých okresech (stav do roku 2000). V rámci fungování krajského zřízení od letošního roku tyto rozpočtové kompetence přejdou z dosavadních školských úřadů (fungujících v rámci dosavadních okresů) na krajské úřady a jejich specializované orgány.

Hospodaření

Všechny školy, předškolní zařízení a jiná školská zařízení jsou dnes převážně samostatnými právními subjekty, tzn. že mají právní subjektivitu. Hospodaří většinou jako příspěvkové organizace (vyhláška č. 205/91 Sb.). Tyto subjekty mohou vykonávat hospodářskou činnost, pokud to není na úkor jejich vlastního poslání a stanovených úkolů příslušným zřizovatelem. Z výsledků hospodářské činnosti mohou příslušné školy či školská zařízení dotovat své fondy.

Rozhodující část výdajů ve školství představují neinvestiční výdaje. Jejich výši ovlivňují zejména současné úkoly školství, počet vyučovaných žáků a počet tříd.

Mezi nejvýznamnější neinvestiční výdaje patří mzdy a materiální výdaje. Podíl mzdových výdajů na celkových neinvestičních výdajích činí 55-60 % z celkového ročního rozpočtu. Výše mzdových výdajů závisí jednak na platících mzdových předpisech ve školství, jednak na organizačních pokynech MŠMT z hlediska velikosti, tzv. pracovních úvazků pro pedagogické a další pracovníky, velikosti tříd, dělení tříd do menších skupin (např. při výuce cizích jazyků, při různých praktických cvičeních, při laboratorních cvičeních apod.).

Materiální výdaje představují souhrn finančních prostředků potřebných zejména pro provoz škol (např. náklady na energie, údržbu, modernizaci škol apod.).

Rozdělování prostředků

Všeobecnou zásadou přerozdělování financí je, aby poskytované finanční prostředky pro jednotlivé typy škol a školních zařízení co nejobjektivněji odpovídaly podávaným nebo plánovaným výkonům v rámci stanovených kritérií. Finanční prostředky se v zásadě poskytují podle počtu vzdělávaných žáků a podle ceny vzdělání, jež je normativně stanovena pro příslušný typ školy. Mezi závazné ukazatele pro neinvestiční výdaje patří: mzdové prostředky včetně zákonných odvodů z mezd, ostatní neinvestiční výdaje (např. dotace pro soukromé a církevní školy) a limit počtu zaměstnanců.

Při současném systému rozpočtování je rozpis finančních prostředků ve školství realizován tzv. normativní metodou, tj. podle průměrných neinvestičních výdajů připadajících na jednotku výkonu, tj. na jednoho žáka vzdělávaného, stravovaného, ubytovaného apod.

Finanční normativ je částka vyjádřená v Kč, která udává průměrný příspěvek státu (dotační minimum) na pokrytí nákladů spojených s příslušnou činností (vzdělávání, stravování apod.) na jednoho žáka na určitém typu školy za jeden rok. Při rozlišování rozpočtů dle místa jejich tvorby se rozlišují normativy republikové a místní (okresní). Republikové normativy vyjadřují průměrný příspěvek státu na jednoho žáka. Místní normativy jsou upravené republikové normativy, které co nejobjektivněji zohledňují podmínky jednotlivých škol a zařízení v příslušných okresech.

Regionální školství se podílí rozhodující mírou na celkových výdajích resortu MŠMT. V roce 1999 to bylo 78,65 % (52,05 mld. Kč).

Do regionálního školství v rámci okresu běžně patří:

[*] mateřské školy (MŠ),

[*] základní školy (ZŠ),

[*] střední školy (gymnázia, střední odborné školy, sloučené střední školy, střední odborná učiliště a střediska praktického vyučování),

[*] speciální školy (speciální MŠ, speciální ZŠ, zvláštní školy, pomocné školy, odborná učiliště, speciální pedagogická centra),

[*] vyšší odborné školy,

[*] školská zařízení pro aktivity a využití volného času: dětské domovy, domovy mládeže), středisko výchovné péče, školní jídelny, pedagogicko - psychologická poradna, služba škole, plavecká škola, škola v přírodě.

Regionální školství okresu Pardubice (stav v roce 1999)

Na jednotlivé druhy škol a počty jejich žáků jsou podle platných normativů přidělovány příslušné finanční prostředky. Školský úřad (ŠÚ) rozdělil celkem 737 427 000 Kč a ponechal rezervu 15 147 000 Kč. Na rok 1999 obdržely regionální školy okresu Pardubice od MŠMT (prostřednictvím ŠÚ) celkem 752 427 000 Kč. Rozdělení finančních prostředků pro jednotlivé skupiny škol podává tab. 1. Z údajů je patrné, že na celkových nákladech regionálního školství okresu Pardubice se podílely hlavně základní školy s částkou 265 876 tisíc Kč. Tato částka se zvyšuje ještě o náklady na provoz školních družin a základních uměleckých škol. Celkové náklady na základní školství činily tak 306 640 000 Kč, tj. 40,75 % z celkové rozpočtované částky. V přepočtu na jednoho žáka ZŠ činí NIV v daném roce 18 633 korun.

Na 2. místě z hlediska objemu NIV hrazených prostřednictvím ŠÚ jsou střední školy s rozpočtovanou částkou 92 144 000 Kč, tj. 12,24 %. Na investice bylo v roce 1999 v rámci okresu rozpočtováno celkem 77 561 000 Kč.

Regionální školství v okrese Chrudim

Přehled o celkových neinvestičních nákladech na provoz jednotlivých typů škol uvádí tab. 2. Z údajů je patrné, že podobně jako v okrese Pardubice, se na celookresních výdajích na regionální školství podílejí hlavně základní školy (včetně výdajů na základní umělecké školy), a to v daném případě asi 46 %.

Pro porovnání nákladů na 1 žáka základní školy v okrese Pardubice a v okrese Chrudim byly použity pouze globální výdaje, tj. celkové NIV, které jsou uvedeny v tab. 3. Z údajů je patrné, že vyšší výdaje v přepočtu na jednoho vzdělávaného žáka jsou na základních školách v okrese Chrudim, což souvisí hlavně s nižším celkovým počtem žáků ZŠ v okrese a s nižší naplněností jednotlivých tříd při stejných nákladech na mzdy, energie apod.

Podíl obcí na financování regionálního školství

Obec zřizuje a ruší se souhlasem ŠÚ předškolní zařízení, základní školy, základní umělecké školy a školská zařízení jim sloužící. Dále spravuje předškolní zařízení, základní školy a školská zařízení jim sloužící zejména tím, že zabezpečuje investiční výdaje a neinvestiční náklady kromě mzdových prostředků pro zaměstnance a nákladů na učebnice a školní pomůcky, které jsou hrazeny státem.

Obec zabezpečuje stravování dětí navštěvující předškolní zařízení a základní školy, které zřizuje. Může zřídit se souhlasem MŠMT předškolní zařízení, které jinak zřizuje ŠÚ, prokáže-li zejména potřebné finanční, materiální a personální zajištění.

Mezi hlavní výdajové položky obce či města na základní školství patří: provozní příspěvek, výdaje na školní jídelny, dále výdaje na provoz městského domu dětí a mládeže, náklady na tzv. velkou údržbu škol a školních zařízení a příspěvky do různých fondu sportu.

Obce se podílejí na financování hlavně hospodářského provozu základních a mateřských škol. Získávají ze státního rozpočtu dotace prostřednictvím okresního úřadu na jednoho žáka 1221 Kč.

Na neinvestiční výdaje bylo z prostředků státního rozpočtu v roce 1999 na okrese Pardubice vydáno:

- z rozpočtu ŠÚ: 306 640 000 Kč,

- z rozpočtu obcí: 20 094 000 Kč,

- celkem: 326 734 000 Kč.

Na jednoho žáka připadá 19 862 Kč.

Výdaje města Pardubice na základní školství (rok 1999)

Z analýzy rozpočtu města Pardubice za rok 1999 vyplývá, že výdaje na základní školství činily:

- běžné výdaje: 43 753 000 Kč,

- investiční výdaje: 35 569 000 Kč,

- celkem: 79 322 000 Kč.

To činí z celkového objemu rozpočtu města (988,7 mil. Kč) 8,02 %. V přepočtu na jednoho žáka (ve městě je 9987 žáků) ZŠ bylo z rozpočtu města ve sledovaném roce vydáno provozních nákladů 4380 Kč a nákladů celkem 7942 Kč. To znamená, že město muselo ze svého rozpočtu hradit rozdíl mezi objemem státní dotace (1221 Kč) a skutečnými provozními výdaji (4380 Kč) na 1 žáka, 3159 Kč, což je zhruba trojnásobek státní účelové dotace.

Výdaje města Chrudim na základní školství (rok 1999)

Z analýzy rozpočtu města Chrudim za rok 1999 vyplývá, že výdaje na provoz základních škol ve městě (včetně základních uměleckých škol) činily 20 746 300 Kč na 4217 žáků ZŠ. Na jednoho žáka ZŠ je vydáváno 3745 Kč neinvestičních nákladů, což je srovnatelné s výdaji ve městě Pardubice za stejný rok. Problémem je zařazování položek na tzv. velké opravy (rekonstrukce) škol, které někdy mohou mít charakter investic a mají být proto řazeny do investičních nákladů a nikoliv do nákladů provozních. Přehled podává tab. 4.

Náklady na školství patří v rámci státního rozpočtu (SR), i v rámci rozpočtů okresů (školských úřadů) a obcí k zásadním výdajovým položkám. V rámci SR činí výdaje resortu školství 11,1-11,5 % z celkových výdajů. Na těchto výdajích se ze 78-80 % podílejí výdaje na regionální školství. V podstatě jde o náklady na celou vzdělávací soustavu ČR bez vysokých škol a nákladů na výzkum a vývoj.

Jaroslav Pilný,

Fakulta ekonomicko-správní

Univerzity Pardubice

Tab. 1 Bilance regionálního školství

okresu Pardubice na rok 1999 (v tis. Kč)

Ukazatel Celkové NIV Z toho platy

Mateřské školy 78 417 56 922

Základní školy 265 876 186 565

Školní družiny 19 978 14 536

Gymnázia 45 209 27 009

Sportovní příprava 3 760 1 990

Střední odborné školy 92 144 53 477

Vyšší odborné školy 13 170 7 426

Střední odborná učiliště 71 624 38 440

Základní umělecké školy 20 786 16 973

Domovy dětí a mládeže 19 343 11 047

Pedagogicko - psych. poradna 7 438 4 520

DM s celodenním stravováním 23 654 13 551

Školní jídelny 56 899 36 197

Soukromé školy 18 829 -

Rezerva 15 147 10 156

Celkem 737 427 463 100

Pramen: databáze ŠÚ Pardubice

Tab. 2 Bilance regionálního školství

okresu Chrudim na rok 1999 (v tis. Kč)

Ukazatel Celkové NIV Z toho platy

Mateřské školy 58 786 42 112

Základní školy 225 880 154 882

Školní družiny 15 590 11 358

Gymnázia 22 373 13 048

Střední odborné školy + ISŠ 66 828 37 206

Vyšší odborné školy 13 170 7 426

Střední odborná učiliště 50 235 23 898

Základní umělecké školy 16 379 12 264

Domovy dětí a mládeže 3 482 2 229

Pedagogicko - psych. poradna 1 731 1 062

DM s celodenním stravováním 10 134 5 480

Školní jídelny 38 415 26 905

Soukromé školy 8 801 -

Ostatní 1 958 707

Celkem 523 686 332 865

Pramen: databáze ŠÚ Chrudim

Tab. 3 Porovnání nákladů na 1 žáka ZŠ v roce 1999 (v Kč)

Okres NIV % Počet žáků Na 1 žáka

Pardubice 306 640 40,75 16 457 18 633

Chrudim 257 849 46,10 11 780 21 888

Celkem 564 489 28 237

Průměr 43,45 19 991

Tab. 4 Porovnání nákladů na 1 žáka

ZŠ v roce 1999 (v Kč)

Město Počet žáků NIV celkem NIV/žák

Pardubice 9987 43 753 000 4380

Chrudim 4217 15 793 300 3745

Průměr 14 204 59 546 300 4192

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down