01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Ekologicky šetrnou dopravu podpoří jízda na elektrokole

Přemýšlíte o alternativních způsobech přepravy pracovníků obecního nebo městského úřadu případně městské policie? Příležitostí může být elektrokolo. JAK ELEKTROKOLO FUNGUJE Elektrokolo, též pedelec (pedály + elektromotor), funguje jako běžné kolo s rozdílem, že po zahájení šlapání se aktivuje...

Přemýšlíte o alternativních způsobech přepravy pracovníků obecního nebo městského úřadu případně městské policie? Příležitostí může být elektrokolo.

JAK ELEKTROKOLO FUNGUJE

Elektrokolo, též pedelec (pedály + elektromotor), funguje jako běžné kolo s rozdílem, že po zahájení šlapání se aktivuje elektromotor, který přidává výkon podle potřeby. Elektropohon není nutné využívat stále, i bez něj lze jet jako na klasickém kole, např. v situaci, kdy je baterie vybitá. E-kolo patří na silnice i stezky pro jízdní kola. Lze je přepravovat v dopravních prostředcích. K jízdě není třeba žádné oprávnění a při věku jezdce nad 15 let ani ochranná přílba.


Své zkušenosti popsal Mgr. Jakub Ditrich z firmy ekolo.cz s. r. o.: »Elektrokola jsou především dopravní prostředky a nejvíce modelů je určeno pro dopravu ve městech. Nejoblíbenější jsou skládací elektrokola, oblíbená jsou i robustní městská elektrokola, jež zvládnou transport nákladu do 40 kg. Na trhu jsou i modely terénních kol, které umožňují dlouhé výlety v kopcovitém terénu bez fyzického vyčerpání.«

BEZPEČNOST A DOBÍJENÍ

Na e-kole jezdí děti, dospělí i senioři. Platí však, že kdo není schopen jízdy na kole, nemůže ovládat ani elektrokolo. Jde o nový dopravní prostředek pro denní použití, ne sportovní náčiní nebo asistenční pomůcka.

Elektrokolo musí být vybaveno v souladu s vyhláškou o pravidlech provozu na pozemních komunikacích. Maximální výkon elektromotoru je 250 W, rychlost, při níž se vypíná asistence elektromotoru, je 25 km/h a váha elektrokola včetně baterie by neměla překročit 25 kilogramů. Pro dopravu po městě je dobré mít oblečení s reflexními prvky, mít v dobrém stavu osvětlení kola. Na delší cesty pak s sebou brát nabíječku.

Baterii doplníme s miniaturní nabíječkou z libovolné zásuvky 230 V (u většiny elektrokol baterii snadno vyjmeme z rámu). Objem elektřiny pro kompletní nabití standardní baterie je asi 0,5 kWh (v penězích 0,8-2,50 Kč dle tarifu dodavatele elektřiny).

Lithiové baterie, jimiž jsou vybavena moderní elektrokola, lze nabíjet kdykoli. Přibližně platí, že za 1 hod. nabíjení ujedeme dalších 20 km. Nejlepší je nabíjet elektrokolo po jízdě přes noc, kdy nabíječka nejen zcela doplní kapacitu, ale zároveň srovná i kapacitu jednotlivých článků. Životnost baterie by měla být u kvalitních elektrokol asi 25 tis. najetých km. Výběru typu a výrobce baterie věnujeme zvýšenou pozornost. Baterii lze úspěšně recyklovat asi z 80 %.

Letos v září se v rámci akce »Václavák bez aut« proměnila spodní část hlavního pražského náměstí v jednu velkou testovací zónu elektrokol. Na akci Magistrátu hl. m. Prahy a MČ Praha 1 se podílela také společnost ekolo.cz.

FOTO: EKOLO.CZ

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down