01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Elektronická komunikace /1

Elektronická komunikace bezpochyby šetří čas. E-mail je rychlý a běžně využívaný způsob písemného styku firem, organizací veřejné správy i soukromých osob. I když je oproti některým ostatním písemným formám výměny informací rychlejší, velmi často se v něm využívají všeobecně známé zkratky (obvykle...

Elektronická komunikace bezpochyby šetří čas. E-mail je rychlý a běžně využívaný způsob písemného styku firem, organizací veřejné správy i soukromých osob. I když je oproti některým ostatním písemným formám výměny informací rychlejší, velmi často se v něm využívají všeobecně známé zkratky (obvykle pocházejí z angličtiny), které sepsání e-mailu ještě zrychlí.

Zkratky jako např. LOL - laughing out loud (hlasitě/hodně se směji), OMG - oh my God! a FYI (viz dále) se na jaře dostaly i do Oxfordského slovníku angličtiny, a tím pádem patří mezi oficiální anglická slova.

Tento trend ukazuje, že zkratky se už dávno nepoužívají pouze v komunikaci studentů na chatu, ale pronikají i do oficiální komunikace lidí, kteří se třeba ani neznají osobně a mají mezi sebou velmi formální vztah. Je otázkou, zda je to dobře nebo špatně, ale každopádně by se nikdo neměl urazit, pokud v nějakém neformálním e-mailu zkratku použijete.

Není na škodu seznámit se s několika nejpoužívanějšími zkratkami. Často se můžeme setkat s akronymy BTW - by the way (mimochodem), FYI - for your information (pro vaši informaci), IMHO - in my humble/honest opinion (podle mého skromného mínění), ASAP - as soon as possible (co nejdříve), FAQ - frequently asked questions (často kladené otázky), FW - forward (přeposlání e-mailu dalšímu adresátovi), TIA - thanks in advance (předem děkuji) a WAYTA - what are you talking about? (o čem to mluvíš?).

Dále existují desítky dalších zkratek pro popis nejrůznějších situací a jevů. Zkratky vznikají spontánně, nejstarší z nich se začaly používat v době, kdy si lidstvo nepředstavovalo počítače a současnou komunikaci ani v těch nejodvážnějších představách. První případ užití zkratky OMG byl Oxfordskou univerzitou zaznamenán před téměř sty lety, v roce 1917. Zkratky tedy rozhodně nepřišly až s elektronickou komunikací, byly zde o mnoho dříve. Jejich širšímu používání se bude pravděpodobně bránit čím dál tím méně lidí. Jako ilustrace trendu může posloužit třeba oblíbená zkratka OK, kterou se nebojí v e-mailové komunikaci používat snad nikdo.

Pokud budete mít pro začátek problém nějaké zkratky použít, je to pochopitelné. Zvláště v případě formální e-mailové komunikace může použití značek protějšek rozzlobit. Člověk, který obdrží e-mail plný zkratek, se může domnívat, že si ho nevážíme a komunikaci s ním odbýváme. Pokud jsou ovšem obě strany při komunikaci svolné ke zkracování a nevadí jim, není jediný důvod, proč občas zkratku nepoužít. Přece jen vznikly kvůli tomu, aby šetřily čas. K vyjádření emocí (úsměv, rozčilení) je možné použít neformální emotikony, tedy smajlíky. Mimochodem, v elektronické komunikaci bychom se všichni měli řídit takzvanou netiketou, tedy nepsaným desaterem pro pohyb na internetu. Netiketa je jakousi novou obdobou klasické etikety, tedy pravidel chování.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down