Elektronická komunikace bezpochyby šetří čas. E-mail je rychlý a běžně využívaný způsob písemného styku firem, organizací veřejné správy i soukromých osob. I když je oproti některým ostatním písemným formám výměny informací rychlejší, velmi často se v něm využívají všeobecně známé zkratky (obvykle...
Elektronická komunikace bezpochyby šetří čas. E-mail je rychlý a běžně využívaný způsob písemného styku firem, organizací veřejné správy i soukromých osob. I když je oproti některým ostatním písemným formám výměny informací rychlejší, velmi často se v něm využívají všeobecně známé zkratky (obvykle pocházejí z angličtiny), které sepsání e-mailu ještě zrychlí.
Zkratky jako např. LOL - laughing out loud (hlasitě/hodně se směji), OMG - oh my God! a FYI (viz dále) se na jaře dostaly i do Oxfordského slovníku angličtiny, a tím pádem patří mezi oficiální anglická slova.
Tento trend ukazuje, že zkratky se už dávno nepoužívají pouze v komunikaci studentů na chatu, ale pronikají i do oficiální komunikace lidí, kteří se třeba ani neznají osobně a mají mezi sebou velmi formální vztah. Je otázkou, zda je to dobře nebo špatně, ale každopádně by se nikdo neměl urazit, pokud v nějakém neformálním e-mailu zkratku použijete.
Není na škodu seznámit se s několika nejpoužívanějšími zkratkami. Často se můžeme setkat s akronymy BTW - by the way (mimochodem), FYI - for your information (pro vaši informaci), IMHO - in my humble/honest opinion (podle mého skromného mínění), ASAP - as soon as possible (co nejdříve), FAQ - frequently asked questions (často kladené otázky), FW - forward (přeposlání e-mailu dalšímu adresátovi), TIA - thanks in advance (předem děkuji) a WAYTA - what are you talking about? (o čem to mluvíš?).
Dále existují desítky dalších zkratek pro popis nejrůznějších situací a jevů. Zkratky vznikají spontánně, nejstarší z nich se začaly používat v době, kdy si lidstvo nepředstavovalo počítače a současnou komunikaci ani v těch nejodvážnějších představách. První případ užití zkratky OMG byl Oxfordskou univerzitou zaznamenán před téměř sty lety, v roce 1917. Zkratky tedy rozhodně nepřišly až s elektronickou komunikací, byly zde o mnoho dříve. Jejich širšímu používání se bude pravděpodobně bránit čím dál tím méně lidí. Jako ilustrace trendu může posloužit třeba oblíbená zkratka OK, kterou se nebojí v e-mailové komunikaci používat snad nikdo.
Pokud budete mít pro začátek problém nějaké zkratky použít, je to pochopitelné. Zvláště v případě formální e-mailové komunikace může použití značek protějšek rozzlobit. Člověk, který obdrží e-mail plný zkratek, se může domnívat, že si ho nevážíme a komunikaci s ním odbýváme. Pokud jsou ovšem obě strany při komunikaci svolné ke zkracování a nevadí jim, není jediný důvod, proč občas zkratku nepoužít. Přece jen vznikly kvůli tomu, aby šetřily čas. K vyjádření emocí (úsměv, rozčilení) je možné použít neformální emotikony, tedy smajlíky. Mimochodem, v elektronické komunikaci bychom se všichni měli řídit takzvanou netiketou, tedy nepsaným desaterem pro pohyb na internetu. Netiketa je jakousi novou obdobou klasické etikety, tedy pravidel chování.