Moderní technologie, zejména internetové sociální sítě a jednoduché on-line převody peněz a platební systémy daly vzniknout novému odvětví, zvanému crowdfunding. Jedná se o způsob získávání finančních prostředků na určitý neziskový projekt formou sbírky s využitím webu a různých sociálních sítí....
Moderní technologie, zejména internetové sociální sítě a jednoduché on-line převody peněz a platební systémy daly vzniknout novému odvětví, zvanému crowdfunding.
Jedná se o způsob získávání finančních prostředků na určitý neziskový projekt formou sbírky s využitím webu a různých sociálních sítí. Jde o moderní podobu kolektivního financování, a to zpravidla drobnými částkami od různých lidí, jichž bývá i několik stovek.
Svojí podstatou jde o fundraising, jehož výhodou je možnost propagovat veřejnou sbírku hromadně přes internet a »sdílet« projekt s co největším počtem kontaktů na sociálních sítích. Pomocí crowdfundingu se většinou financují nápady z oblasti vzdělávání nebo kultury.
Představte si, že chcete vydat netradiční učebnici nebo nahrát hudební album. Coby amatéři však nemáte kontakty na velké mediální domy, přesto má váš projekt potenciál a je zajímavý. Jediné co chybí, jsou obvykle peníze. Je těžké sehnat sponzora či partnera, který zaplatí celou částku potřebnou k realizaci projektu. Crowdfunding nabízí využít jako zdroj peněz masu, veřejnost, jež se s projektem ztotožní a bude jej podporovat. Pokud se vám podaří oslovit dostatečný počet lidí, kteří se na projektu budou nadšeně podílet byť jen minimální částkou, může se podařit vybrat po malých částech potřebný obnos.
Služba nazvaná Kickstarter dala tisícovkám lidí šanci na realizaci jejich snu. Na Kickstarteru se po desítkách dolarů vybírají miliony na nezávislé filmy, technologické novinky a i ty nejnepředstavitelnější projekty. Pokud nechybí nápad, potenciál a hlavně lidé, kteří chtějí svojí troškou peněz přispět na zajímavou věc, o jejímž úspěchu nepochybují.
Kolektivní spolupráce ve spojení se sílou internetu, sdílení a možností jednoduše poslat peníze, znamená šance na splnění jakéhokoliv snu realizátora, ale i vznik projektů, na něž by se obtížně sháněly peníze od velkých partnerů či sponzorů.
I u nás už vznikají platformy podobné Kickstarteru, např. Fondomat nebo Nakopni mě. Zatímco v zahraničí jde o osvědčený model, jenž pomohl na svět mnoha nezávislým projektům, v naší zemi je crowdfunding zatím v plenkách. Většinou se nepodaří vybrat potřebný obnos peněz. Proč?
Veřejnost může být ovlivněna negativními zkušenosti, např. s podvodnými charitativními sbírkami na ulicích a platformy zaměřené na crowdfunding nejsou dosud příliš známé, o důvěře v jejich transparentnost je ještě předčasné mluvit. Jde totiž o nový obor, který se teprve rozjíždí a jehož výhody zná jen malá část veřejnosti.
Přesto, pokud půjde vše tak, jak má, se služby jako Fondomat nebo Nakopni mě za rok či dva stanou zajímavou alternativou, jak získat prostředky na projekt, který by bez kolektivní spolupráce a skládání malých částek z kapes příznivců a nadšenců nikdy nevznikl.
Důležité je, aby se hned v počátcích tohoto segmentu u nás podařilo zafinancovat nějaký projekt, který skončí úspěchem a stane se známým ve spojení s vybíráním peněz na bázi crowdfundingu.
JAN HANDL
ICT publicista