Město Uherský Brod přešlo vloni v říjnu na ostrý provoz elektronické komunikace s občany. Pomohl mu v tom nový systém eObec, který je součástí klíčových aplikací eGovernmentu v ČR a je dostupný přímo z webu městského úřadu (www.ub.cz). O zkušenostech s tímto systémem jsme hovořili s Ladislavem Kryštofem, starostou Uherského Brodu.
Co nového přinesl systém eObec občanům města?
Především fungující nástroj, který jim umožňuje ve všední dny i ve svátky komunikovat se svým úřadem. V pohodlí svého domova mohou nyní vyřešit řadu životních situací, kvůli kterým museli předtím na úřad. Zjistí si, co budou v dané záležitosti potřebovat, kdy a kde mohou své potřeby řešit.
Pomáhá jim v tom rezervační systém, který je integrován do našeho elektronického vyvolávacího systému. Občané se mohou objednat na konkrétní den a hodinu a poslat vyplněný formulář žádosti, aby naši úředníci mohli celou agendu předem připravit. Vlastní kontakt občanů s úřadem se tím omezuje na nejkratší možnou dobu. Šetříme nejen jejich čas, ale optimalizujeme i samotný chod úřadu.
Jste připraveni na používání datových schránek?
Doposud jsem hovořil pouze o portálové části eObce, v níž datové schránky zatím žádnou roli nehrají. V budoucnu se ale počítá s tím, že by portálové formuláře jako zaručený doručovací kanál dokázaly využít systému datových schránek.
Nástroj eObec je zaměřen také na agendu úřadu. Jedním z jeho prvků je elektronická podatelna (ePodatelna), která má na starosti příjem a odeslání elektronických dokumentů prostřednictvím elektronické pošty a technických nosičů.
Datové schránky jsou nyní dalším komunikačním kanálem, se kterým dokáže ePodatelna komunikovat. Celé rozšíření je vyřešeno tak, aby se uživatelsky nijak nelišilo od stávajících komunikačních kanálů. Tím je zajištěn bezproblémový přechod na používání datových schránek.
Vyřešila eObec problém důvěryhodného uchovávání elektronických dokumentů?
Ano, a velmi důkladně. ePodatelna již v minulosti uměla s elektronickými dokumenty, přijatými a odeslanými elektronickou poštou, důvěryhodně manipulovat.
Nyní se tento modul aplikuje také na dokumenty přijaté a odeslané systémem datových schránek. Jde o jednoduché rozšíření, které neklade žádné další požadavky na obsluhu proti stavu, na který jsme byli již léta zvyklí.
Jak se evidují přijaté a odeslané dokumenty?
Společnost Asseco Czech Republic vyvinula eObec jako komplexní systém, který se nezabývá pouze příjmem a vypravením elektronického dokumentu. Je propojen se spisovou službou EZOP. To znamená, že žádný dokument, který projde ePodatelnou, se již nemusí duplicitně pořizovat ve spisové službě.
Veškerá data se evidují pouze jednou, oba systémy sdílejí společně identifikátory dokumentů. Proto lze s dokumenty pracovat jednotně v obou komunikujících systémech.
Mohou se na systém vašeho městského úřadu napojit i menší obce na Uherskobrodsku?
Systém eObec je regionální řešení. To znamená, že úřady, které již historicky používaly u nás hostovanou ePodatelnu pro komunikaci prostřednictvím elektronické pošty, přejdou bez jakýchkoliv problémů na komunikaci se systémem datových schránek.
Navíc budou mít jednoduchou a zejména jednotnou evidenci veškerých dokumentů, která splňuje všechny požadavky legislativy. Tímto způsobem jsme nejen minimalizovali agendy úřadů v našem regionu, ale také zprostředkovali jednoduchou vzájemnou komunikaci.
/sk/
Ing. Ladislav Kryštof: Šetříme čas občanů a současně optimalizujeme chod úřadu.