Několik let trvající diskuse o potřebě samostatné právní úpravy EU pro zadávání koncesí, které byly dosud zadávacími směrnicemi regulovány jen v minimálním rozsahu, vyvrcholily v prosinci 2011 zveřejněním návrhu zcela nové směrnice (společně s návrhem nových směrnic pro veřejné a sektorové...
Několik let trvající diskuse o potřebě samostatné právní úpravy EU pro zadávání koncesí, které byly dosud zadávacími směrnicemi regulovány jen v minimálním rozsahu, vyvrcholily v prosinci 2011 zveřejněním návrhu zcela nové směrnice (společně s návrhem nových směrnic pro veřejné a sektorové zadavatele).
Koncese je v návrhu definována jako úplatná písemně uzavřená smlouva, jejímž předmětem je provedení stavebních prací či poskytování služeb a protiplnění za ně spočívá buď pouze v právu využívat stavbu či služby, které jsou předmětem smlouvy, nebo v tomto právu společně s částečnou platbou od zadavatele. Právo využívat stavbu nebo služby v sobě musí zahrnovat přenos podstatného ekonomického provozního rizika na koncesionáře, přičemž za převzetí podstatného provozního rizika se považuje situace, v níž není zaručena návratnost investic nebo nákladů vynaložených při provozování díla nebo služeb, které jsou předmětem koncese. Návrh se má vztahovat na zadávání koncesí s předpokládanou hodnotou vyšší než 5 mil. eur veřejnými i sektorovými zadavateli; pro koncese na služby mezi 2,5 a 5 mil. eur mají platit pouze určité uveřejňovací povinnosti.
Směrnice nestanoví žádné konkrétní druhy koncesních řízení. Místo toho upravuje jen určité procedurální záruky (pravidla), které musí zadavatelé v koncesních řízeních dodržet. Koncesní řízení mj. podléhá povinnosti uveřejnění oznámení v Úředním věstníku EU.
Ve vztahu ke kvalifikaci koncesionářů směrnice stanoví obdobně jako směrnice o veřejných zakázkách důvody pro vyloučení (tj. základní kvalifikační předpoklady); u profesních, ekonomických a finančních a technických kvalifikačních předpokladů však nejsou stanoveny konkrétní výčty povolených požadavků, ty musí být pouze přiměřené pro zajištění, že uchazeč má právní postavení, finanční kapacitu a obchodní a technické schopnosti plnit koncesní smlouvu.
Návrh směrnice vyžaduje, aby koncese byly zadávány na základě objektivních kritérií, která zajistí shodu se základními zásadami a hodnocení nabídek v podmínkách účinné soutěže. Zadavatel může, aby vyhověl výše uvedeným požadavkům, využít kritérium ekonomicky nejvýhodnější nabídky. Obdobně jako v návrhu nové směrnice pro veřejné zakázky je umožněno využít hodnocení pomocí nákladů životního cyklu anebo hodnotit u koncesí na služby organizaci, kvalifikaci a zkušenosti týmu určeného k plnění koncese.
Návrhem směrnice se mění rovněž přezkumné směrnice 89/665/EHS a 92/13/ES tak, že do jejich předmětu spadají i koncese zadávané podle nové směrnice.
Návrh obsahuje poměrně ambiciózní lhůtu pro transpozici do národních právních řádů, a to do 30. června 2014. Dopad nové směrnice v ČR však zřejmě nebude s ohledem na existenci koncesního zákona příliš velký, neboť s určitým zjednodušením můžeme konstatovat, že stávající koncesní zákon není s návrhem směrnice v rozporu.
Návrh nyní čeká projednání v Evropském parlamentu, přičemž v průběhu legislativního procesu může dojít k jeho změnám, a není ani vyloučeno, že směrnice nebude schválena vůbec.
DAVID DVOŘÁK
MT Legal s.r.o., advokátní kancelář
Mgr. David Dvořák, LL.M., je partnerem MT Legal s. r. o., advokátní kanceláře.