Zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, který nabyl účinnosti letošního 1. května, má vést - v souladu s evropskými zadávacími směrnicemi - k hospodárnému vynakládání veřejných prostředků a větší transparentnosti při zadávání veřejných zakázek. Mnohá města už také pracují na úpravě vlastních vnitřních pravidel pro zadávání veřejných zakázek, aby je přizpůsobila novému zákonu.
Jsou města na tyto úpravy skutečně připravena? Ptali jsme se ve třech z nich.
KLADNO: KRITÉRIEM BUDE I ISO
Středočeské Kladno chystá úpravu těchto pravidel ze dvou důvodů. První náměstek primátora Ing. Dan Jiránek poukazuje totiž jak na změny vyplývající ze zákona č. 40/2004 Sb., tak na fakt, že magistrát plánuje získat certifikaci systému řízení kvality podle normy ISO. Jeho vedení nyní ve spolupráci s právníky, daňovými specialisty a auditory připravuje nový vnitřní předpis, jímž se město ve výběrových řízeních bude řídit.
"Dosavadní systém zadávání veřejných zakázek vycházel z předpokládané ceny zakázky," připomíná vedoucí tiskového úseku Ladislav Pavlík. "Do limitu 100 tisíc a jeden, resp. dva milióny korun, o zakázkách pro město rozhodovali vedoucí odborů, v další kategorii spolu se členem vedení města a v nejvyšší kategorii si právo rozhodování vyhradila rada města. Tato pravidla v podstatě zůstanou platit i nadále, ovšem změní se systém hodnocení předložených nabídek." Podle Ladislava Pavlíka v prvním kole výběru dodavatele veřejné zakázky by měla rozhodovat hodnocení kvality práce přihlášených firem a jejich odborná úroveň, plnění termínů, ale například také to, zda firma vlastní certifikát ISO. Ve druhém kole, v souladu s euronovelou, bude rozhodující už pouze cena.
Certifikace podle ISO má být v Kladně vůbec jedním z rozhodujících faktorů pro hodnocení dodavatelů, zejména po zavedení systému řízení jakosti na tamním magistrátu. Součástí nových pravidel bude také každoroční pravidelné hodnocení úrovně práce dodavatelů, což se pro ně stane významným motivačním prvkem, neboť každé snížení kvality se může odrazit v dalších výběrových řízeních.
HRADEC KRÁLOVÉ: JEN AKCE KRYTÉ ROZPOČTEM
Také v Hradci Králové přehodnocují dosavadní systém pro zadávání veřejných zakázek městem. Nová vnitřní směrnice k tomu je již v připomínkovém řízení a v konečné fázi o ní rozhodne rada města.
Zatím platí systém, že u veřejné zakázky malého rozsahu do 300 tisíc korun schvaluje vedoucí příslušného úseku přímé zadání uchazeči, který předložil nejlepší nabídky. Podmínkou ovšem je, že předtím musí být provedeno poptávkové řízení nejméně u tří subjektů za účelem zjištění ceny obvyklé. Zadání (podmínky) veřejné zakázky od 300 tisíc do 2,5 miliónu korun schvalují primátor, jeho náměstci nebo tajemník magistrátu. Rada města pak schvaluje zadání veřejné zakázky, kdy výše budoucího závazku přesáhne 2,5 miliónu korun. Ing. Jaroslava Fikrová, vedoucí oddělení interního auditu a kontroly Magistrátu města Hradec Králové, v té souvislosti zdůrazňuje, že jakákoliv veřejná zakázka může být zadána pouze na akce, které jsou kryty rozpočtem města schvalovaným zastupitelstvem.
Výběrová řízení organizuje vždy odbor, do jehož působnosti zakázka patří a který spravuje příslušnou rozpočtovou kapitolu. "Využít k zadávání veřejných zakázek služeb odborných firem v podstatě lze, ale u nás se této možnosti příliš nevyužívá. Důvodem je jednak rozhodovací oprávnění, které nelze delegovat na cizí firmu a je vždy v kompetenci příslušných orgánů města, jednak finanční náročnost těchto služeb," podotýká Ing. Jaroslava Fikrová.
V Hradci Králové u veřejné soutěže, výzvy více zájemcům a u zjednodušeného zadání obvykle probíhají dvě kola pro výběr dodavatele. V prvním kole komise pro otevírání obálek (jmenovaná tajemníkem magistrátu) posuzuje formální správnost a úplnost nabídek i kvalifikační předpoklady podle zákona a zadaných podmínek. O hodnocení a případném návrhu na vyřazení některých nabídek komise sepisuje protokol. Ve druhém kole hodnotitelská komise (jmenovaná radou města) vybírá nejvhodnější nabídku pro město podle zadaných podmínek. Důležitým kritériem je nabídnutá cena, ale také zkušenosti firmy, reference, certifikáty, další nabízené služby jako servis, záruky apod. Rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky přísluší radě města.
Jakmile město zadá veřejnou zakázku firmě, která byla nejúspěšnější ve výběrovém řízení, již dále nesleduje její subdodavatele, ani způsob, jak si je městem vybraná firma zajišťuje. A to i v případě, že subdodávky přesáhnou hodnotu 2 miliónů korun.
HLUČÍN: VÝBĚR ZVLÁDÁ SÁM
V Hlučíně na Opavsku zatím dosavadní systém zadávání veřejných zakázek podle Ing. Jarmily Harazinové, vedoucí odboru vnitřní správy Městského úřadu Hlučín, nepřehodnocují. Výběrová řízení standardně organizují odbory, do jejichž kompetence předmět dodávky spadá. "Vzhledem k tomu, že zadávání veřejných zakázek prozatím zvládáme vlastními silami městského úřadu, nevyužíváme k tomu služeb odborných firem," dodává Ing. Jarmila Harazinová. Komise posuzující nabídky je jmenována radou města a skládá se ze členů zastupitelstva, zaměstnanců radnice a odborníků pro danou oblast. Konečné slovo o tom, které nabídce bude dána přednost, má rada města. Také na zakázky v hodnotě nižší než 2 milióny korun musí existovat nabídky více dodavatelů, které jsou posouzeny a porovnány. Pro každou veřejnou zakázku je na základě informací z internetu, ale i telefonních seznamů a dalších databází sestavován seznam možných dodavatelů, z něhož výběrová komise vybere, kolik a které dodavatele osloví.
VŠICHNI: INFORMOVAT VEŘEJNOST
V žádném z oslovených měst neopomíjejí o výběrovém řízení informovat veřejnost. V Kladně se obyvatelé města i další zájemci dozvídají o celém průběhu řízení - od jeho zadání až po konečné rozhodnutí - z internetových stránek (letos 3. místo v soutěži Zlatý erb - kategorii nejlepší webová stránka města), stejně jako z úřední desky. Do otevření obálek magistrát pouze nic nesděluje o počtu nabídek, datu doručení ani o nabízejících firmách. V Hradci Králové informují veřejnost zejména přes média, a to formou tiskových konferencí po každém jednání rady a zastupitelstva. Podobně je tomu v Hlučíně, kde radnice výsledky výběrových řízení zveřejňuje na vlastních webových stránkách, prostřednictvím měsíčníku Hlučínské noviny a také je prezentuje přímo v prostorách městského úřadu.