V červnových volbách jsme si zvolili zástupce do Evropského parlamentu pro příštích pět let. Poslance, kteří budou mít možnost na evropském poli hájit nejen zájmy našeho státu, ale také prosazovat oprávněné potřeby obcí a měst. Otázkou však je, zda tak budou činit.
V tomto kontextu je více než zajímavé podívat se na výsledky průzkumu Svazu měst a obcí ČR, který se uskutečnil před volbami a zaměřil se na postoje kandidátů k roli místních samospráv na evropské úrovni a k evropské politice ovlivňující samosprávy. Z nově zvolených zástupců kromě mé osoby reagoval z ODS dále Evžen Tošenovský, Milan Cabrnoch a Andrea Češková, z ČSSD pak Jiří Havel, Richard Falbr a Libor Rouček a z KDU-ČSL Zuzana Roithová. Ze zvolených poslanců za KSČM neodpověděl nikdo. Souhrn i plné znění odpovědí naleznete na http://www.smocr.cz/cinnost/regionalni-rozvoj/postoje-kandidatu-do-evropskeho-parlamentu-vuci-roli-mistnich-samosprav.aspx.
SLUŽBY V OBECNÉM ZÁJMU
Jedno z témat tohoto průzkumu se zaměřilo například na Služby v obecném zájmu. Evropská legislativa týkající se veřejných zakázek a veřejné podpory dnes nepřímo nutí samosprávy zadávat služby jiným organizacím než těm, které zřizují a zavazuje je ke složitým procedurám při výběrových řízeních či při poskytování dotací a jiných formách podpory. Výrazně tak ovlivňuje činnost měst a obcí, jejich rozhodování a vzájemnou spolupráci.
Součástí Lisabonské smlouvy je Protokol o službách obecného zájmu, který zdůrazňuje "zásadní úlohu a široké rozhodovací pravomoci celostátních, regionálních a místních orgánů při poskytování, pořizování a organizování služeb obecného hospodářského zájmu, aby tyto služby co nejlépe odpovídaly potřebám uživatelů". Při praktické implementaci protokolu v případě přijetí Lisabonské smlouvy musíme vycházet z principu, že Evropská unie je založena na fungování společného trhu, jehož podstatou je hospodářská soutěž. Rovné podmínky pro takovou soutěž mezi jednotlivými subjekty má zajistit legislativa spojená se zadáváním veřejných zakázek a udílením podpory z veřejných prostředků. A právě obce nesporně patří mezi důležité zadavatele veřejných zakázek. Proto se při poskytování či nákupu veřejných služeb nebo udílení dotací určitým subjektům k jejich zajištění často dostávají do sféry vlivu legislativy Evropského společenství. Obce a města jsou v hospodářské soutěži postaveny na roveň komerčním subjektům, na rozdíl od nich však mají veřejný závazek zajišťovat občanům veřejné služby.
SLEDOVAT, VYHODNOCOVAT, OVLIVŇOVAT
Lisabonská smlouva se snaží tento problém určitým způsobem uchopit. Praktická implementace Protokolu o službách obecného zájmu však není dnes jasná. Je proto třeba, aby města, obce a jejich svazy, sdružení a asociace společně s námi velmi pečlivě sledovaly, vyhodnocovaly a ovlivňovaly návrhy legislativy i politiky Evropské komise v oblasti služeb v obecném zájmu.
Základní premisou musí být teze, že samosprávy odpovídají za zajištění veřejných služeb občanům, kteří jim za tímto účelem dali hlas ve volbách. Proto se musí svobodně rozhodovat, zda budou tyto služby poskytovat svými podniky, sdruží se kvůli tomu s jinými obcemi nebo zadají zakázku či poskytnou dotaci na obstarání služby soukromému subjektu. Místní veřejné služby v zásadě neovlivňují žádným významnějším způsobem vnitřní trh Společenství, a neměly by proto spadat pod acquis communitaire.
Poslanci Evropského parlamentu mohou nejen pozměňovat evropskou legislativu, ale také interpelovat na Evropské komisi, připravit písemné prohlášení, které upozorní na problémy měst a obcí a vyzve příslušné evropské instituce k přijetí nápravných opatření, a zejména pak neformálně lobbovat ve věci evropských fondů a iniciativ. Jejich možnosti ovlivňovat prostředí v evropských obcích a městech jsou proto poměrně značné.
Je zřejmé, že politické subjekty a jejich poslanci vykazují různou ochotu spolupráce a informovanost o zájmech a potřebách místních samospráv. Politika a legislativa Evropské unie se na první pohled může zdát vzdálená každodenním záležitostem, které musíme řešit; naše zkušenosti však jasně ukazují, že některé problémy naopak způsobuje a pro mnohé nabízí řešení. Diskutujme proto s našimi zástupci o potížích, které nás trápí. Jedině společným tlakem se nám podaří, že nově zvolení poslanci budou v Evropském parlamentu prosazovat i zájmy měst a obcí.
OLDŘICH VLASÁK
poslanec Evropského parlamentu a předseda Svazu měst a obcí ČR