Osmá konference Svazu měst a obcí ČR Finanční správa a rozvoj měst a obcí se uskuteční v budově Radia Svobodná Evropa 10. a 11. listopadu. O dvoudenním jednání více než 400 starostů, primátorů a ostatních účastníků jsme hovořili s výkonným místopředsedou Svazu měst a obcí Jaromírem Jechem.
Kterým tématům se bude věnovat letošní finanční konference?
Program konference je koncipován podle požadavků starostů a primátorů. Zástupci Ministerstva financí je už tradičně seznámí s návrhem státního rozpočtu na rok 2006. Ministerstvo pro místní rozvoj bude prezentovat zkušenosti při čerpání prostředků ze strukturálních fondů EU. Hovořit se bude také o dalších zajímavých tématech, mj. o veřejné podpoře s ohledem na obce, partnerství veřejného a soukromého sektoru a využití zdevastovaných prostor a objektů, tzv. brownfields.
Podle nás bude starosty nejvíce zajímat výklad ministra financí k vývoji územních rozpočtů v kontextu připravovaných daňových reforem. Chceme vyvolat diskusi o dopadu snížení daní z příjmu na obecní rozpočty. Očekává se, že schodek může dosáhnout i více než 5 miliard korun, přičemž pro obce jsou příjmy z daní důležitým finančním zdrojem. Ministr Bohuslav Sobotka by měl vysvětlit starostům a primátorům, jakým způsobem bude stát tento propad obcím kompenzovat. A to i se zřetelem na to, že obce často musí vydávat finance na zajištění státních příslibů - například od povinnosti budovat čistírny odpadních vod, přes doplácení na přenesenou působnost až po finanční zajištění posledního "bezplatného" ročníku předškolní výchovy. Naše finanční komise stále diskutuje o určitých možnostech, jednou z nich je například zrušení tzv. poslaneckých dotací a včlenění těchto prostředků do rozpočtů obcí. Je možné také uvažovat o změně systému daní z nemovitostí či zahrnutí spotřební daně do sdílených daní obcí.
Chceme také diskutovat o připravované novele zákona o rozpočtovém určení daní ve vztahu k obcím. Požadavkem svazu je mimo jiné posílit motivační prvek při financování obcí, tj. zvýšit podíl obce na dani z příjmu podnikatelů (fyzických osob) na území obce ze současných 30 % na 50 %, dále odstranit jednotlivé velikostní kategorie obcí, aby nedocházelo k zásadním výkyvům v příjmech obcí v důsledku úbytku několika obyvatel obce apod.
Negativní dopad na financování obcí bude mít i přijetí návrhu zákona o hmotné nouzi v souvislosti s chystanou deregulací nájemného. Vláda navrhuje zavést doplatek na bydlení sociálně slabým občanům, který by měly vyplácet obce. Ministerstvo financí sice počítá se zvýšením rozpočtového určení daní zhruba o tři miliardy korun, ale tato částka stěží pokryje obcím náklady na tuto dávku.
V popředí našeho stálého zájmu jsou i další otázky, o kterých je nezbytné na tomto fóru diskutovat. Je to například úhrada výkonu přenesené působnosti obcím, specifickým problémem je pak úhrada pro obce III. typu.
V návaznosti na závěry jedné z vašich předchozích finančních konferencí vznikl v roce 2004 Výbor pro veřejné finance. Jak se osvědčují vzájemná jednání?
Zájmy našeho svazu v tomto výboru reprezentuje čtyřčlenná skupina, dále jsou jeho členy pracovníci Ministerstva financí, zástupci krajů, státních fondů a Poslanecké sněmovny. Schůzek se pravidelně zúčastňujeme, zatím jsme však například v jednání o změnách rozpočtového určení daní nepokročili ani o píď. Ministerstvo hájí názor, že bez politického zadání nemůže nic navrhovat. Je to sice pravda, ale nás zajímá, jak by se odvíjela další politická diskuse, pokud by takové zadání existovalo. Ministru Sobotkovi sice nechybí dobrá vůle ke spolupráci, ale jednání na nižších úrovních probíhají spíš formálně místo vzájemné výměny názorů. Je to škoda, neboť diskuse o tom, jak učinit veřejnou správu lepší, patří k dobrému vládnutí. Takové modely výborně fungují například ve skandinávských zemích.
Chci však zdůraznit, že dobrá spolupráce je s Ministerstvem vnitra, které akceptovalo náš požadavek a ustavilo pracovní komisi pro problematiku malých obcí. Vedle zástupců ministerstva se na její činnosti podílejí i zástupci Svazu měst a obcí ČR, Spolku pro obnovu venkova, krajů a odborné veřejnosti. V poslední době velmi vstřícně reaguje na naše podněty k vzájemné výměně legislativních návrhů také Ministerstvo pro místní rozvoj.
Je výsledkem této dobré spolupráce i zavedení tzv. zelené linky pro starosty? Kdo k tomu dal podnět?
Zajisté. První návrh na zřízení této protikorupční linky přednesl ministr pro místní rozvoj Radko Martínek a předseda svazu Oldřich Vlasák na IX. sněmu Svazu měst a obcí ve Žďáru nad Sázavou. Hned poté byla podepsána smlouva o vzájemné spolupráci. Dohoda zahrnovala mj. i ustanovení o zelené lince, která umožní přímý a rychlý kontakt mezi pracovníky ministerstva a svazu. Především starostové, ale i zastupitelé obcí a úředníci budou moci sdělit svá konkrétní podezření na korupční jednání ve vztahu k dotačním titulům z Ministerstva pro místní rozvoj či ze Státního fondu rozvoje bydlení. Na případný pokus o ovlivnění nebo zkorumpování může pochopitelně upozornit i kdokoliv z ministerských úředníků.
Zelená linka s číslem 234 709 709 bude fyzicky fungovat při našem svazu, neboť jen tak může být podle nás zajištěna nezávislost a kontrola předaných údajů. Oznámení budeme poskytovat Ministerstvu pro místní rozvoj. Stížnosti musí být vždy prošetřeny a musí být znám výsledek. Provozování zelené linky bude probíhat na základě jasných pravidel a metodiky.
Svaz podepsal letos 22. července dohodu o spolupráci také s vládou. Není to pouze formální záležitost?
Není, už jsem zmínil, že usilujeme o to, aby se i v ČR nastolil model dobrého vládnutí. Myslím, že každoročně nastává posun k lepšímu. Nehledě na to, že Svaz je řádným připomínkovým místem Legislativní rady vlády ČR. S vládními představiteli se budeme setkávat nejméně jednou ročně, a to vždy při sestavování legislativního plánu práce vlády na nadcházející rok. Na tomto setkání budeme společně projednávat námi předložené návrhy a připomínky.