01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Finanční kontrola

OTÁZKA: Prvního července tohoto roku nabyl účinnost důležitý zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů. Existují v tomto ohledu ještě další právní předpisy, o kterých by měly obce vědět? ODPOVĚĎ: V souvislosti se zákonem o finanční kontrole považujeme...

OTÁZKA: Prvního července tohoto roku nabyl účinnost důležitý zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů. Existují v tomto ohledu ještě další právní předpisy, o kterých by měly obce vědět?

ODPOVĚĎ: V souvislosti se zákonem o finanční kontrole považujeme za nutné upozornit čtenářskou obec na novou ministerskou prováděcí vyhlášku, která vstoupila v účinnost 1. března 2002.

Přesněji napsáno, jedná se o vyhlášku Ministerstva financí ČR č. 64/2002, kterou se provádí zákon o finanční kontrole. Zmíněnou vyhlášku Ministerstvo financí ČR stanoví k provedení ustanovení § 6 odst. 4 a § 22 odst. 5 uvedeného zákona. Dodejme, že k vydání této vyhlášky bylo předmětné ministerstvo legálně zmocněno podle ustanovení § 33 zákona o finanční kontrole.

Za nejdůležitější fragmenty této vyhlášky je nutno pokládat, že upřesňuje podrobnosti o kontrolních metodách a kontrolních postupech, a dále pak, že stanoví strukturu a rozsah zpráv o výsledcích finančních kontrol, postup a termíny jejich předkládání.

Mgr. Petr Kolman,

právník,

člen Zastupitelstva Městské části Brno - Komín

Novela zákona o odpadech

OTÁZKA: V letošním prvním pololetí byl novelizován zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech (dále jen zákon). Novela vstoupí v platnost 1. ledna 2003. Kterých zákonných ustanovení se změny týkají?

ODPOVĚĎ: Zákonem č. 275/2002 Sb. publikovaným v částce č. 102, jež byla rozeslána dne 28. června tohoto roku, byl novelizován § 17 zákona. Tím, že byl do textu přidán jeden odstavec, je tu jeden zcela nový § 17a a v § 83 byl doplněn odstavec 13.

OTÁZKA: K jakým podstatným změnám došlo?

ODPOVĚĎ: Všechna nová ustanovení se týkají financování svozu komunálního odpadu. Staronově je zavedena jednak možnost platby za odpad, jednak obnoven poplatek za komunální odpad. Současně zůstává zachován zákonem o místních poplatcích zavedený místní poplatek za komunální odpad. Obec si tak od příštího roku, jehož prvého ledna zákon nabude účinnosti, může zvolit ze tří způsobů "placení" svozu komunálního odpadu, a to:

- uzavřít v souladu s budoucím ustanoveními § 17 odst. 5 zákona smlouvu o úhradě za svoz komunálního odpadu;

- stanovit dle budoucího § 17a zákona poplatek za komunální odpad;

- setrvat u místního poplatku za komunální odpad.

OTÁZKA: Jaký je rozdíl mezi poplatkem podle § 17a zákona a místním poplatkem podle § 10b zákona o místních poplatcích?

ODPOVĚĎ: Rozdíl je jak ve způsobu výběru, tak i jeho stanovení. Místní poplatek je vybírán od každého jednotlivého poplatníka - fyzické osoby, ten druhý je vybírán prostřednictvím plátce, kterým je vždy vlastník nemovitosti. Při stanovení výše místního poplatku postupuje obecní zastupitelstvo v souladu s ust. odst. 3 § 10b zákona o místních poplatcích a jeho výše nemůže nikdy překročit 500 Kč. Naproti tomu při stanovení poplatku podle § 17a zákona není žádným limitem vázána. Při správě obou poplatků se však postupuje podle stejného předpisu, jímž je zákon o správě daní a poplatků!

OTÁZKA: Jestliže tedy vlastník nemovitosti odpovídá v případě poplatku podle § 17a zákona za jeho výběr, jak má postupovat v případě, že některý z poplatníků u něj bydlících odmítne poplatek uhradit?

ODPOVĚĎ: Nastane-li tato varianta, pak podle § 17a odst. 4 oznámí plátce tuto skutečnost obci, která poplatek na základě toho vyměří platebním výměrem.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down