Finanční podpora Vytváření podmínek pro aktivní formy trávení volného času doznalo v posledních letech na území ČR příznivých dopadů především v oblasti rozvoje tzv. šetrných forem cestovního ruchu. Velkému zájmu se mezi turistickou veřejností těší především cykloturistika. Od roku 1998, kdy byla...
Finanční podpora
Vytváření podmínek pro aktivní formy trávení volného času doznalo v posledních letech na území ČR příznivých dopadů především v oblasti rozvoje tzv. šetrných forem cestovního ruchu.
Velkému zájmu se mezi turistickou veřejností těší především cykloturistika. Od roku 1998, kdy byla otevřena široké veřejnosti první dálková cyklotrasa Praha - Vídeň v rámci projektu podpory ekologické dopravy a šetrné turistiky - GREENWAYS ve spolupráci s komunální a podnikatelskou sférou, státní správou a pod gescí Klubu českých turistů, doznala tato aktivita pozitivní odezvu i v ostatních regionech a místech soustředěného cestovního ruchu na území celé České republiky.
V současné době je pro zájemce o cykloturistiku na území České republiky k dispozici více než 10 500 km značených cyklistických tras a stezek s cílem postupného rozšiřování této sítě o zhruba 2000 km ročně.
Finanční podpora ze strany Ministerstva pro místní rozvoj pro koordinaci a přípravu regionálních a mikroregionálních projektů na výstavbu a značení turistických a cykloturistických tras dosahuje pro příjemce a koordinátora (Klub českých turistů - ústředí) finanční objem 7 mil. Kč ročně. Jde především o úhradu nových směrovek na cyklotrasách mimosilničních úseků.
Dálkové cyklotrasy
V rámci těchto výdajů byly například realizovány regionální projekty dálkových cyklotras - Moravské dálkové cyklotrasy, Jantarová stezka, cyklotrasy v Národním parku Podyjí, na území Chráněné krajinné oblasti Broumovsko, Český ráj, Poodří a další.
Vzhledem k tomu, že cykloturistika patří v současné době k velmi oblíbenému způsobu trávení volného času v celé ČR, roste i aktivita především profesních sdružení cestovního ruchu v mikroregionech a na území 14 nových krajů.
Významným nástrojem podpory rozšiřování sítě nových cyklistických tras na území České republiky je i státní Program obnovy venkova. V roce 2001 bylo ze strany obcí a měst připraveno více než 150 konkrétních projektů se zaměřením na oživení venkovského prostředí rozvojem ekologické cyklodopravy v rámci dotačního titulu Integrované projekty venkovských mikroregionů.
Objem požadavků na poskytnutí příspěvku z Programu obnovy venkova přesáhl hranici 30 mil. Kč. Tento trend každoročně narůstá a signalizuje vstřícný zájem především malých obcí pro vylepšení nabídky turistických atraktivit ve venkovském prostoru na trhu cestovního ruchu v tuzemsku.
Posázavská cyklotrasa
Pro letošní turistickou sezónu byla 20. června 2001 slavnostně otevřena "Posázavská cyklotrasa", která prochází Vysočinou v délce trasy 220 km ve směru od Týnce nad Sázavou až do Žďáru nad Sázavou. Podél trasy jsou k dispozici kapacity ubytovacích a stravovacích zařízení, servisní služby pro opravu kol a síť potřebných turistických a informačních center.
Tímto novým turistickým produktem bude výrazně oživen domácí cestovní ruch na Vysočině, především pro oslovení potenciálních klientů (zejména pro rodiny s dětmi a seniory).
Dalším nástrojem finanční podpory na výstavbu a údržbu cyklistických stezek v roce 2001 investorům (obce, města, podnikatelé) je Státní fond dopravní infrastruktury, který poskytuje příspěvky na výstavbu a údržbu cyklistických stezek v rozsahu téměř 10 mil. Kč.
Lze očekávat, že se budou každoročně postupně zvyšovat možnosti dotačních titulů ze státních prostředků, neboť cyklistická doprava v České republice vychází z Charty o dopravě, životním prostředí a zdraví a z vládního usnesení číslo 706/2000 - vytváření strategie rozvoje cyklistické a pěší dopravy.
Rostislav Hošek,
odbor cestovního ruchu
Ministerstva pro místní rozvoj