01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

FONDY PODPOŘÍ STRUKTURÁLNÍ POLITIKU

Nevratná finanční podpora Evropské unie (EU) přichází do České republiky od roku 1990 ve formě vybraných programů a projektů. Jen za poslední období 1995-1999 činily celkové dotace Phare víc než 330 miliónů EUR, přičemž jejich čerpání ještě probíhá. Největší podíl prostředků - asi 45 % - je určen...

Nevratná finanční podpora Evropské unie (EU) přichází do České republiky od roku 1990 ve formě vybraných programů a projektů.

Jen za poslední období 1995-1999 činily celkové dotace Phare víc než 330 miliónů EUR, přičemž jejich čerpání ještě probíhá. Největší podíl prostředků - asi 45 % - je určen pro program Phare CBC, který podporuje přeshraniční spolupráci. Týká se oblastí sousedících s Německem a Rakouskem, a od loňského roku i regionů, které mají společnou hranici s Polskem a Slovenskem.

V uplynulém období byly příspěvky EU určeny také na výstavbu transevropských dopravních sítí v rámci projektu infrastrukturní integrace. Určitý objem prostředků byl vynaložen na podporu projektů ve vybraných mikroregionech, na rozvoj malých a středních podniků, související trh práce a lidských zdrojů. Pozornost byla věnována rovněž životnímu prostředí.

Phare hradilo zapojení našich studentů a učitelů do společných projektů evropských vysokých škol v rámci programu Tempus a účast ve vzdělávacích programech Socrates, Leonardo a Mládež pro Evropu.

HLAVNÍ ÚKOLY

Programy jsou v současnosti stále víc zaměřovány na priority spojené s přibližováním kandidátských zemí k Evropské unii. Pro toto předvstupní období je vytyčeno několik cílů. Podpora Unie má pomoci kandidátským zemím nastartovat, případně urychlit odstraňování hlavních problémů v oblasti strukturální politiky zejména v legislativě, realizaci programů a jejich kontrole.

Dále je to příprava uchazečských zemí na respektování acquis communautaire, tedy souboru legislativy Evropské unie, který vytváří právní rámec upravující práva a povinnosti členských států i orgánů EU. Třetím úkolem je připravit se na přijímání řádově vyšších objemů strukturální podpory po vstupu do Unie.

Tato koncepce mimo jiné znamená, že velká část prostředků bude využita i na projekty, které pomohou pozvednout ekonomickou a sociální úroveň regionů na úroveň EU. K tomu také směruje začínající realizace Speciálního přípravného programu pro oblast hospodářské a sociální soudržnosti, na který Brusel vyčlenil celkem 7 miliónů EUR. Jeho součástí je vytvoření komplexního, dlouhodobého školícího programu, který připraví pracovníky z centrální sféry a regionů na úkoly, jež vyplynou z budoucího zapojení ČR do systému přijímání podpor ze strukturálních fondů a Kohezního fondu. Z nich dosud čerpají jen členské země.

PILOTNÍ PROGRAMY

Další projekt se zaměřuje na vytvoření institucionální a administrativní kapacity nezbytné k přípravě národní rozvojové strategie. Je realizován formou tzv. twinningu, znamenajícího technickou pomoc, kterou naší zemi poskytují zkušení experti z členských zemí Unie. V rámci speciálního přípravného programu budou rovněž pokračovat aktivity zahájené již v roce 1997 ve dvou pilotních mikroregionálních projektech - venkovském regionu Jeseníky a růstovém regionu Olomoucko. Unie se podílí na jejich financování na základě zpracovaných priorit. Získané zkušenosti budou uplatněny v dalších regionech. Posledním takzvaným podprogramem je příprava na uplatnění dvou nových začínajících programů, kterými jsou ISPA a SAPARD. Oba společně s programem Phare budou od roku 2000 hlavními nástroji finanční pomoci Evropské unie pro ČR.

Předpokládá se, že na zmíněné programy vynaloží EU ročně celkem 156-181 miliónů EUR. Fondu Phare by mělo připadnout celkem 79 miliónů, programu ISPA 55-80 miliónů a pro SAPARD se počítá s celkem 22 milióny EUR. Česká republika při jejich maximálním využití tak může získat přibližně 5,5 až 6,5 miliardy korun ročně. Je ale nutné uvést, že skutečné čerpání bude jako v předcházejících letech závislé na dobré připravenosti projektů a na hladkém průběhu všech souvisejících procedur.

PHARE POKRAČUJE

Letošní podpora z fondu Phare má být vynaložena mimo jiné na investiční projekty, které budou pomáhat odstraňovat nerovnoměrnosti ve vývoji různých regionů. V nich může Phare podporovat realizaci opatření, která sledují tyto hlavní cíle:

[*] Zvýšení aktivity produktivního sektoru. Půjde především o podporu podnikání a podporu restrukturalizace a modernizace průmyslových odvětví.

[*] Posílení kapacity lidských zdrojů. Týká se zejména oblasti rekvalifikace pracovních sil a snižování nezaměstnanosti.

[*] Zlepšení infrastruktury pro podnikání. Podpora bude zaměřena na zlepšení dopravy a na ekologické projekty.

Program ISPA se soustřeďuje na financování projektů v oblasti životního prostředí a dopravní infrastruktury. Evropské komisi bylo před koncem loňského roku předloženo ke schválení pět návrhů projektů v oblasti dopravy, vhodných pro podporu. Patří k nim mimo jiné modernizace a optimalizace tratí Otrokovice - Přerov a Ústí nad Orlicí - Česká Třebová i výstavba části dálnice Ostrava, Rudná - Hrušov /Koblov/. Z návrhů na zlepšení životního prostředí byla doporučena rekonstrukce kanalizační sítě v Ostravě.

PILÍŘEM BUDE SAPARD

Základní podmínkou pro využívání předvstupního programu SAPARD je schválení návrhu "Plánu rozvoje zemědělství a venkova ČR", který byl předložen k posouzení Evropské komisi. Po oficiálních konzultacích, které probíhaly s novými představiteli bruselské administrativy letos v lednu, byla změněna původní širší verze strategických priorit. Byly vytyčeny jen tři priority, aby program byl přehlednější a mohl být i lépe kontrolován.

Jednou z nich se nyní stávají investice do zemědělského hospodaření. Konkrétně do technologií, meliorací, pozemkových úprav a podobných opatření. Dále budou investice zaměřeny do oblasti zpracování, marketingu a obchodu se zemědělskými produkty. Třetí prioritou se stane rozvoj venkova, obcí a mikroregionů. Dotace z Unie budou použity ke zlepšení jejich infrastruktury, podpoří živnosti a malé podnikání, aby lidé na venkově našli pracovní uplatnění v různých službách včetně cestovního ruchu.

Upravený návrh plánu s novými prioritami byl projednán na Ministerstvu pro místní rozvoj a Ministerstvu zemědělství a zaslán do Bruselu ke konečnému projednání a schválení. Tato procedura může trvat do poloviny letošního roku. Až poté se pro ČR dokument "Plán rozvoje zemědělství a venkova" stane závazným a získá platnost předvstupní program SAPARD včetně zatím předpokládaných 22 miliónů EUR finanční pomoci.

Atest od Evropské komise musí ještě získat Platební agentura ustavená na Ministerstvu zemědělství. Je to místo, kterým půjdou všechny toky peněz z Bruselu pro programy tohoto ministerstva i Ministerstva pro místní rozvoj. V předstihu mají vzniknout i výběrové komise a výbory na národní a regionální úrovni. Ty budou rozhodovat o tom, které projekty obdrží podporu z programu SAPARD.

Časové posunutí schvalovacího procesu v příslušném orgánu v Bruselu má za následek, že vyhodnocování projektů v rámci programu SAPARD podaných v loňském roce (celkem 186 a Ministerstvo pro místní rozvoj je podpořilo částkou 39 miliónů korun) může začít až v závěru letošního roku.

Platí to i o žádostech o dotace z EU. K tomu je ještě nutné předem vypracovat příslušnou konkrétní metodiku. Žádosti mohou podávat obce, mikroregiony, zemědělské i nezemědělské podnikatelské subjekty působící na venkově.

Z tohoto určení vyplývá, že ne všechny oblasti v ČR budou moci čerpat z prostředků uvedeného programu. Bude se týkat jen venkovských regionů postižených vysokou mírou nezaměstnanosti.

FINANČNÍ SPOLUÚČAST

Podmínkou pro přijetí dotací z Bruselu je spolufinancování projektů z jiných zdrojů. U investiční části projektů Phare i programu ISPA by tato účast měla činit nejméně 25 %. Stejný podíl se předpokládá u programu SAPARD v případě, že projekty předloží obce a veřejnoprávní neziskové organizace. U podniků vytvářejících zisk se má spolufinancování na realizaci projektu zvýšit až na dvě třetiny celkových nákladů. Předpokládá se, že úhrada této spoluúčasti bude ze státního rozpočtu, z jiných veřejných zdrojů nebo i zdrojů soukromých, případně od mezinárodních finančních institucí. Odhaduje se, že v předvstupním období dosáhne více než 2 miliardy korun ročně.

Ministerstvo financí počítá pro tyto účely pro letošní rok s rezervou ve Všeobecné pokladní správě.

ROLE CENTRA

Náležitou roli při naplňování programů Evropské unie sehrává Centrum pro regionální rozvoj ČR u projektů, jejichž realizace je v kompetenci Ministerstva pro místní rozvoj.

Centrum například v letošním roce zabezpečuje 30 % celkových finančních prostředků přidělovaných EU na program Phare CBC - program přeshraniční spolupráce. Plní rovněž funkci implementační jednotky pro pilotní projekty (regiony Jeseníky a Olomoucko). Jejich realizaci bude zajišťovat společně s regionálnímu rozvojovými agenturami. Má se podílet i na přípravě monitorovacího systému pro strukturální fondy.

JAN BEDNAŘÍK

Upravený návrh plánu s novými prioritami byl projednán na Ministerstvu pro místní rozvoj a Ministerstvu zemědělství a zaslán do Bruselu ke konečnému projednání a schválení. Tato procedura může trvat do poloviny letošního roku.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down