01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Funkce krajských knihoven

Reforma veřejné správy určuje do značné míry také rozsah a kvalitu poskytování veřejných knihovnických a informačních služeb, a zejména jejich dostupnost občanovi. Činnost knihoven je dnes nemyslitelná bez úzké spolupráce. Hlavní složku tvořícího se národního knihovního systému představují knihovny...

Reforma veřejné správy určuje do značné míry také rozsah a kvalitu poskytování veřejných knihovnických a informačních služeb, a zejména jejich dostupnost občanovi. Činnost knihoven je dnes nemyslitelná bez úzké spolupráce.

Hlavní složku tvořícího se národního knihovního systému představují knihovny zřizované samosprávou a státní správou. Lepšímu porozumění možností knihoven v nastupující informační společnosti byl určen seminář Funkce krajských knihoven, pořádaný Sdružením knihoven ČR v Brně pro zástupce krajských zastupitelstev. Přednesené referáty se týkaly především nové legislativy 1,2), dále rozsáhlých vzdělávacích aktivit knihoven, problematiky doplňování knihovních fondů a regionálních funkcí 3).

Právě regionálním funkcím je v letošním roce v knihovnách věnována mimořádná pozornost. Jejich podstatou je pomoc velkých knihoven, vybavených odbornými pracovníky i technikou knihovnám menším s cílem především zajistit dostupnost veřejných knihovnických a informačních služeb po celém území ČR, vyrovnat rozdíly v poskytování služeb mezi městy a malými obcemi a udržení odborného standardu služeb při efektivním využití veřejných finančních prostředků.

Rozsah a úroveň regionálních funkcí se v jednotlivých částech naší republiky liší. Po provedení podrobných analýz činností účelově financovaných jako regionální funkce byl stanoven výčet aktivit, které jsou od letošního roku za regionální funkce považovány a na které lze čerpat účelovou státní dotaci.

Jedná se o následující činnosti:

[*] poradenská a konzultační činnost,

[*] vzdělávání knihovníků, semináře, koordinační porady,

[*] statistická vyhodnocení knihovnických činností,

[*] tvorba a cirkulace výměnných fondů,

[*] revize a aktualizace knihovních fondů

[*] nákup, zpracování a distribuce knihovních fondů pořízených z prostředků obce,

[*] servis informačních a komunikačních technologií pro základní knihovny provozované obcemi.

Garantem regionálních funkcí je dle ust. § 11 odst. 3 knihovního zákona krajská knihovna, která plní a koordinuje plnění regionálních funkcí vybraných základních knihoven v kraji. Výkonem regionálních činností může písemnou smlouvou pověřit některé základní knihovny v kraji.

Celostátním koordinačním a metodickým pracovištěm je dle doporučení Ministerstva kultury Národní knihovna ČR.

NESTANDARDNÍ ROK

Letošní rok je však z hlediska zajišťování regionálních funkcí zcela nestandardní, protože zaprvé v 26 okresech ještě existuje v různé míře financování této činnosti ze státního rozpočtu prostřednictvím okresních úřadů.

Jedná se o okresy Bruntál, Domažlice, Hodonín, Hradec Králové, Cheb, Chomutov, Jeseník, Kroměříž, Litoměřice, Most, Olomouc, Pelhřimov, Písek, Plzeň-sever (Plasy), Prachatice, Prostějov, Praha-východ (Říčany), Semily, Sokolov, Strakonice, Svitavy, Tábor, Teplice, Uherské Hradiště, Vyškov, Brno-venkov (Židlochovice).

NOVÁ PRACOVIŠTĚ

Zadruhé došlo ke zřízení 4 nových krajských knihoven - v Havlíčkově Brodě, Karlových Varech, Pardubicích a Zlíně.

Třetí skutečností charakterizující nestandardnost letošního průběhu je, že v některých okresech již v průběhu první etapy reformy veřejné správy bez ohledu na zajišťování uživatelských potřeb regionální funkce zanikly či byly minimalizovány a systémy bude nutno obnovit.

Jedná se o okresy Jihlava, Kutná Hora, Mělník, Nový Jičín, Nymburk, Opava (částečné financování z rozpočtů obcí), Příbram, Rychnov nad Kněžnou, Tachov, Třebíč, Žďár nad Sázavou.

POTŘEBA KONTINUITY

V současné době se knihovny, a zejména jejich uživatelé dočkali státní dotace. Poněvadž atributem regionálních funkcí je jejich kontinuita, způsobil pozdní přísun financí velké problémy. Zlepšení situace by mělo nastolit usnesení vlády 4) ze dne 29. 5. 2002, které určuje kvartální přidělování dotace, a to vždy k poslednímu datu prvního měsíce daného čtvrtletí.

Otázkou tedy zůstává, do jaké míry se podaří vyčlenit v příštích letech státní prostředky pro program zajištění výkonu regionálních funkcí 5), do jaké míry umožní financování regionálních funkcí také realizace rozvojových programů krajů tak, aby bylo naplněno právo občanů na rovný přístup k publikovaným dokumentům v jakékoliv formě.

Semináře pro poslance krajských a obecních zastupitelstev pořádané Sdružením knihoven ČR, jejichž první ročník letos proběhl, nabízí vhodnou platformu k diskusi nad aktuální problematikou poskytování veřejných knihovnických a informačních služeb a jejich dopadu na občany.

Poznámky:

1) Zákon č. 257/2001 Sb. ze dne 29. června 2001 o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon)

2) Vyhláška Ministerstva kultury ČR č. 88/2002 Sb., ze dne 21. února 2002 k provedení zákona č. 257/2001 Sb. o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb

3) Funkce krajských knihoven, sborník příspěvků ze semináře, konaném 19. března 2002 v Brně, sestavil Jaromír Kubíček, Brno, Sdružení knihoven ČR, 2002, 125 s., ISBN 80-86249-17-4

4) Usnesení vlády ČR ze dne 29. května 2002 č. 453 o nařízení vlády, kterým se stanoví pravidla poskytování dotací na podporu knihoven

5) Usnesení vlády ze dne 16. ledna 2002 č. 68 o Programu podpory zajištění výkonu regionálních funkcí knihoven

LEA PRCHALOVÁ,

členka Rady Sdružení knihoven

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down