01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Funkční období osadního výboru

Kdy dochází k ukončení činnosti osadního výboru zastupitelstva obce? Zastupitelstvo obce může podle § 120 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zřídit (usnesením) v části obce osadní výbor. Obecní zřízení výslovně nestanoví délku funkčního období...

Kdy dochází k ukončení činnosti osadního výboru zastupitelstva obce?

Zastupitelstvo obce může podle § 120 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zřídit (usnesením) v části obce osadní výbor. Obecní zřízení výslovně nestanoví délku funkčního období osadního výboru (obdobně toto však nestanoví ani v případě ostatních výborů zastupitelstva obce). To je významný rozdíl od úpravy funkčního období zastupitelstva obce, které je podle čl. 102 odst. 2 Ústavy ČR čtyřleté (v souladu s ústavní úpravou i zákon č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, v § 1 odst. 2 uvádí, že funkční období zastupitelstev obcí je čtyřleté).

S ohledem na neexistenci zákonného vymezení délky funkčního období osadního výboru je podle mého názoru na vůli zastupitelstva obce, na jakou délku funkčního období osadní výbor zřídí (možné je např. čtyřleté funkční období, které by se krylo s funkčním obdobím zastupitelstva obce, není ale vyloučena například varianta kratšího období s pravidelnou obměnou částí členů osadního výboru, popř. zřízení osadního výboru na dobu neurčitou). Volba předsedy osadního výboru (který na rozdíl od předsedů ostatních výborů nemusí být členem zastupitelstva obce - viz § 117 odst. 4 obecního zřízení) a dalších členů osadního výboru a jejich odvolávání z funkce je vyhrazenou pravomocí zastupitelstva obce [§ 84 odst. 2 písm. n), § 120 odst. 2 a 3 obecního zřízení], které v zásadě není omezeno v tom, aby měnilo stanovená pravidla ohledně funkčního období osadního výboru (například změna délky funkčního období z doby neurčité na dobu určitou). Vzhledem k tomu, že osadní výbor má vyjadřovat zájmy občanů části obce, pro kterou je zřízen, lze jen doporučit, aby zásahy zastupitelstva obce do samotné existence osadního výboru a jeho obsazení, měly vždy legitimní oporu těch občanů obce, kterých se činnost tohoto výboru bezprostředně dotýká.

K dotazu lze tedy učinit závěr: Stanovení délky funkčního období osadního výboru je pouze v pravomoci zastupitelstva obce, přičemž činnost osadního výboru může skončit jak s koncem volebního období zastupitelstva obce, které tento výbor zřídilo, anebo může přesáhnout i do volebního období nově zvoleného zastupitelstva obce - záleží pouze na vůli zastupitelstva obce.

Mgr. JAN BŘEŇ
právník

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down