Praha, 10. 9. 2020 – Ve středu zakončená třídenní konference e-government 20:10 v Mikulově bilancovala stav digitalizace veřejné správy. Česká republika poskočila v letošním roce v rozvoji eGovernmentu na 39. místo na světě, což však zatím neodpovídá potenciálu ani ambicím naší země. Stát si v této souvislosti hodně slibuje od zavedení bankovní identity v příštím roce, která umožní čerpat digitální služby milionům uživatelů. Generálním partnerem akce byla společnost GORDIC, za kterou se právě k tématu digitálních služeb vyjádřili pokračovatelé této rodinné firmy: Marek a Michal Řezáčovi.
Ti představili nejenom softwarové nástroje, které GORDIC v této oblasti poskytuje, ale zamýšleli se i nad tím, jak učinit digitální služby atraktivnější pro jejich uživatele, tedy občany, a jejich poskytovatele - veřejné instituce na všech úrovních. „V našem rozsáhlém aktuálním průzkumu jsme zjistili, že úřady mají teď po první vlně pandemie jednak zcela jiné potřeby, ale také, že je jejich vnímání digitalizace často odlišné od pohledu státu nebo IT firem. Ukazuje se, že nestačí pouze přijmout legislativu a poskytnout příslušné technologie, ale uživatelé musí vidět, že jim elektronické služby něco reálného přináší,“ vysvětloval Marek Řezáč, ředitel pro strategický rozvoj a IoT. Apeloval tedy na organizace státní instituce i dodavatele, aby vnášeli do otázek digitalizace i pohledy koncových uživatelů.
Oba manažeři také upozornili na nutnost zjednodušení komunikace mezi občanem a úřady. Digitální služby veřejné správy musí být z portálů snadno dosažitelné a uživatelsky stejně přívětivé jako v komerční oblasti. Ředitel pro strategický rozvoj a kybernetickou bezpečnost Michal Řezáč představil mimo jiné možnosti Portálu občana GINIS: „Chceme, aby se díky responsibilitě a designu aplikace i samotných formulářů lidé cítili komfortně, ať už si chtějí vyřídit své záležitosti z mobilu, počítače nebo tabletu.“ Už dnes si mohou na portálu vyřešit své životní situace, bezpečně online uhradit poplatky bankovním převodem nebo QR kódem nebo si rezervovat čas úředníka.
-----------------------------------------------------------
GORDIC
Společnost GORDIC je lídrem v oblasti ekonomických a administrativních informačních systémů pro veřejnou správu s komplexní uživatelskou podporou. Její bezpečnou integrační platformu GINIS využívá cca 6000 organizací všech velikostí. GORDIC se také výrazně angažuje v oblasti kybernetické bezpečnosti a Internetu věcí. Společnost se pravidelně umísťuje v žebříčku časopisu Forbes mezi největšími rodinnými firmami České republiky.
Portál občana
Portál občana GINIS je webová aplikace pro online komunikaci občanů s úřadem bez nutnosti osobní návštěvy. Občané mohou jeho prostřednictvím efektivně komunikovat s úřady online. Jedná se o nástroj, který umožňuje například platit za veřejné služby přes mobilní telefon nebo prostřednictvím platební karty, řešit životní situace (formuláře), zvládnout žádosti o dotace, vyhledat stav svých pohledávek vč. historie plateb, rezervovat čas úředníka či pomáhat tvořit participativní rozpočet.
-----------------------------------------------------------*