01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Hezká místa pro cyklisty

Stálý nárůst kilometráže cyklistických tras a stezek v Česku vyžaduje nejen efektivnější přístup k volbě tras a jejich povrchů, ale také k jejich vybavenosti. Do ní spadá jak směrové a informační značení či místa pro odpočinek cyklistů, parkování kol, tak další účelový mobiliář, který podél stezek umísťujeme s cílem zabezpečit informovanost a pohodlí uživatele.

Zážitek z jízdy po výletních trasách v současnosti příliš velké potěšení z vybavenosti stezek nepřináší. Levné unifikované prvky převládají nad originalitou a opravdu funkčním a trvanlivým řešením. Inspirace zahraničními příklady, které lze vyjádřit pojmy "umění na stezkách" nebo "interpretace dědictví", u nás dosud bývá onou příslovečnou "vlaštovkou, která jaro nedělá".

SMĚROVÉ ZNAČENÍ

K základní vybavenosti stezky patří především směrové značení. O uživatelské hodnotě žlutých cyklistických značek, především jejich čitelnosti z větší dálky či při větší rychlosti, určitě lze vést dlouhé diskuse. Zejména připomeneme-li si mnohem větší a přehlednější značení, jaké je běžné například v Německu či Belgii. Ještě důležitější otázkou je, kdy a jak bychom měli pro značení stezky používat číselné označení nebo kdy a jak naopak logo. Odpověď je totiž nutná pro vytváření jména a celkové identity stezky potřebné k marketingu.

Snaha Klubu českých turistů značit stezky vedoucí z bodu A do bodu B číslem víceméně vyloučila možnost vyznačit okruhy a vedla k vytvoření spleti jedno- až čtyřmístných čísel, která pro běžného cykloturistu rozhodně nejsou dobrým průvodcem.

Zkušenosti s použitím loga pro značení tematických okruhů a dlouhých stezek procházejících několika regiony má u nás zejména Nadace Partnerství. Už několik let je uplatňuje na Moravských vinařských stezkách, na dálkové stezce Greenway Praha-Vídeň a nejnověji i na Greenway Labe. Logo na značkách vtiskuje stezce její jedinečnost a snadno převede cyklistu půlkou Evropy, a to i přes rozličnost národních systémů cyklistického značení.

INFORMAČNÍ PANELY

Důležitou vizitkou stezky i jejího správce je turistický informační systém sestávající zejména z informačních panelů, případně poutačů. Na většině stávajících stezek je však uniformita panelů zřejmá už na první pohled. Panely také často bývají z nevhodných materiálů. Především plastové tabule jsou málo odolné vůči útokům vandalů. Podle zkušeností Nadace Partnerství je obvykle velmi složité přesvědčit investora o tom, aby peníze vložené do samotné stezky zúročil i kvalitními informačními panely, které svým grafickým ztvárněním vtisknou stezce nezaměnitelný charakter.

"Snažíme se pro každou stezku vytvořit originální formu rámu i grafiku samotného panelu. Panely stezky Greenway Praha-Vídeň připomínají věže měst a spirálovité logo je symbolem věčné cesty," připomíná manažer této stezky Jakub Smolík.

Na informačních panelech Moravských vinařských stezek zase najdete dřevěnou šroubovici a příčnou kládu z vinných lisů. Na jaké jiné stezce než vinařské by takový panel mohl stát? "Rámy na panely jsou z akátového dřeva, které svou životností předčí dokonce i dub. Samotné panely byly vyrobeny z plechu, zezadu je kryjí desky, zatímco přední stranu chrání kvalitní fólie proti UV záření. Garantujeme sedmiletou životnost," potvrzuje manažer Moravských vinařských stezek Jan Grombíř.

ODPOČÍVADLA

Zůstaňme ještě na Moravských vinařských stezkách. U jejich panelů nechybějí ani lavičky pro posezení. "Běžně vidíme informační panely, u kterých se nedá zastavit," vysvětluje Jan Grombíř. "Panel sice stojí u cesty, ale místo samo o sobě k zastavení a přečtení panelu příliš neláká. Není o co si opřít kolo, často chybí stín i střecha nad hlavou." Místo pro odpočívadlo má přirozeným způsobem lákat k zastavení. Mělo by být současně příjemné i krásné a nabídnout dostatečné informace.

Pro dobrý příklad toho, že se vyplatí investovat do originálního a komplexního řešení, si můžete zajet na turistický hraniční přechod mezi Mikulovem a rakouskou obcí Ottenthal, kde se potkávají Moravské a Rakouské vinné cesty. Rám informačního panelu ve tvaru vinného lisu je pro okolí působivou dominantou, posezení pro dvanáct lidí je řešeno jako sluneční hodiny, lavičky vybízejí nejen k posezení, ale i k protažení zad. Čtyři informační panely nesou mapu Mikulovské vinařské stezky včetně průtahu stezek městem Mikulov a informují o značení vinných stezek jak na Moravě, tak v Rakousku, stejně jako o certifikaci Cyklisté vítáni v obou sousedních regionech. To vše samozřejmě dvojjazyčně. Nechybí ani přístřešek a dvě standardní popelnice, které Městský úřad v Mikulově nechává pravidelně vyvážet.

Jinak však manažeři programu Greenways Nadace Partnerství odpadkové koše instalovat nedoporučují. Tabulka "Odneste si, prosím, svoje odpadky" je ekologičtějším řešením. Důvěřujme!

INSPIRACE ZE ZAHRANIČÍ

V zahraničí osvědčené způsoby vybavování cyklistických stezek se začínají v České republice přebírat a stávají se u nás novým trendem. Vybavenost stezky má přispět k estetickému dotvoření celkového prostředí a vypovídat o historii stezky či regionu.

Snad nejvýstižnějším příkladem ze zahraničí jsou stezky vybudované na opuštěných železničních tratích. Valdštejnská stezka z Chebu do německého Markredwitzu je ukázkou, že i u nás lze stezku využít pro interpretaci dědictví regionu. Je vedena v trase bývalé železnice a zachovalé artefakty, které na ní byly využity jako mobiliář, jsou nejen funkční, nýbrž i krásné.

Věřme, že koordinované investice krajů do budování bezpečných cyklistických stezek se stanou současně podnětem ke zkrášlení míst podél nich. Cyklisté, chodci či bruslaři budou na svoji stezku, své město, svůj region právem opět o trochu víc hrdí.

JURAJ FLÁMIK
koordinátor programu Greenways Nadace Partnerství

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down