Vzdělávací centrum pro veřejnou správu ČR, o. p. s. (VCVS ČR) působí na "trhu" vzdělávacích institucí osmnáctou sezónu. "Za tu dobu prošly úspěšně našimi semináři, kurzy a projekty tisíce úředníků a zastupitelů, vždyť jen za minulý rok to bylo téměř 27 tisíc lidí," říká Mgr. Květa Halanová, ředitelka VCVS ČR, o. p. s.
Počet je to úctyhodný, ale není na úkor kvality poskytovaných vzdělávacích služeb?
Poskytovat kvalitní vzdělání znamená "vědět", vědět, co klient v této oblasti - veřejná správa - potřebuje. Naše vzdělávací centrum to ví. Nejsme ale jen pouhými zprostředkovateli seminářů, technickými organizátory vzdělávacích akcí. Celý náš systém postupuje tvořivě a se znalostí věci. Připravujeme vzdělávací programy účelné a potřebné, tak aby naši uživatelé našli to, co hledají, dovedli se prostřednictvím kurzů orientovat ve své praxi a zvyšovali svou profesionální úroveň. Velkou pomoc také čerpáme u našich partnerů, zvláště zainteresovaných ve správní radě, ať jsou to významná ministerstva, Svaz měst a obcí ČR či Asociace krajů ČR. Sledovat zákony, nová témata a možnosti je pro naše vzdělávací centrum samozřejmostí.
Společnost disponuje sítí jedenácti regionálních poboček, a tím pokrývá svou nabídkou vzdělávání celou republiku.
Zní to pěkně, ale co konkrétně bychom si měli představit pod "účelnými a potřebnými vzdělávacími programy"?
Vedle mnoha seminářů a přednášek se zabýváme projekty, které posilují aktivně kvalitu veřejné správy. V roce 2005 to byla například Benchmarkingová iniciativa, která vznikla jako dobrovolné, neformální sdružení obcí s rozšířenou působností. Účelem je porovnávat výkonnost a kvalitu poskytovaných služeb ve vybraných agendách přenesené a samostatné působnosti, hledat dobrou praxi, umožnit členům vzájemnou výměnu zkušeností a učení se od druhých. K 1. prosinci 2007 bylo jejími členy celkem 87 obcí.
Naše vzdělávací středisko je rovněž jedním z partnerů projektu Vzdělávání inspektorů kvality sociálních služeb, v němž by se mělo proškolit 90 inspektorů. Uskutečňuje se v rámci Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů a jeho lídrem je společnost EuroProfis.
Zajímavý a přínosný je i projekt Partnerství Královéhradeckého kraje, který probíhá od konce roku 2006 a měl by skončit letos v červnu. Podporuje rozvoj místních partnerství prostřednictvím benchmarkingové spolupráce poskytovatelů sociálních služeb se zadavateli při zapojení potřeb uživatelů na území Královéhradeckého kraje. Projekt jsme s krajským úřadem vytvořili, vzdělávací centrum vše vede, organizačně zajišťuje včetně lektorů a celé logistiky a administrace. Zjednodušeně řečeno, cílem je, aby krajský úřad měl informace o poskytovatelích sociálních služeb v kraji, mohl je porovnávat a měřit, a to i v souvislosti s dotacemi.
Jste bývalou dlouholetou starostkou menšího města, máte osobní zkušenost z různých školení a vzdělávacích programů. V čem je nutné změnit vzdělávání představitelů obcí a úředníků?
Moje osobní zkušenosti ze školení jsou dobré i špatné. Za největší chybu považuji pořádat školení příliš obecné, necílené a bez příkladů z praxe. Podle toho, jak sleduji naši společnost, snažíme se toho vyvarovat. Odpověď na druhou otázku by byla asi hodně dlouhá. První, co mne napadá, a nejsem tím zrovna moc populární mezi svými bývalými kolegyněmi a kolegy, je povinné vzdělávání starostů. Představovala bych si tak dva týdny řádného prezenčního školení do půl roku po zvolení. Možná i pro místostarosty. Řekněme minimum o nejdůležitějších zákonech, financování, školství, územním plánování, ale také komunikaci, zvládání stresu a práci s médii.
Jaké jsou vaše priority v nynější pozici?
Vybudovat (či spíše dobudovat) moderní vzdělávací instituci, kde se naši pracovníci budou cítit opravdu dobře, a to je bude motivovat k vymýšlení a realizaci takové nabídky vzdělávacích programů a projektů, kterou bude veřejná správa vyhledávat, využívat a oceňovat. Chtěla bych, aby společnost vytvářela ještě více cílených programů na zakázku. Nejbližším konkrétním cílem je získat certifikát jakosti pro naši společnost.
V České republice poskytují vzdělávací a školicí služby pro veřejnou správu desítky škol, agentur, sdružení a ostatních subjektů. Je možné v této konkurenci přicházet ještě s něčím novým, nebo si každý hraje na svém "písečku" a ostatní ho nemusí zajímat?
Konkurence je opravdu velká, ne však každý subjekt představuje kvalitu. A uživatelé to vědí, nebo na to postupně přicházejí. Byla bych blázen, kdybych se domnívala, že nás konkurence zajímat nemusí. Musí nás zajímat, sledujeme vše, co se na trhu objeví. Analyzujeme vzdělávací potřeby, hledáme nové odborníky i metody.
Nepřišla jsem do společnosti s představou, že si tu sednu a pojedu s proudem. To by mě ani nebavilo. Po volbách v roce 2006 jsem vystoupila z hodně rychlého vlaku komunální politiky a na jaře 2007 jsem přestoupila do rychlíku vzdělávání, oba jedou stejnou krajinou - veřejnou správou a já mám výhodu, že tu krajinu znám, znám obce a města, znám také lidi, kteří se tu pohybují. I to mi snad pomůže uspět.
LÝDIA STOUPOVÁ
Vzdělávací centrum pro veřejnou správu ČR, o. p. s.
Původně (v letech 1991-2000) to byla Nadace Fond pomoci místní správě ČR.
Vzdělávacím centrem pro veřejnou správu, o. p. s., je od roku 2000.
Je akreditováno u ministerstev vnitra, školství, práce a sociálních věcí.
Je členem Asociace institucí vzdělávání dospělých, České asociace vzdělávacích institucí veřejné správy a mezinárodních sdružení ENTO a NISPAcee.
Má 11 poboček v krajích: České Budějovice, Plzeň, Sokolov, Liberec, Pardubice, Jihlava, Brno, Ostrava, Olomouc, Zlín, Střední Čechy (v Praze).
Má oddělení projektů a komunikace i oddělení vzdělávání.
V roce 2007 uspořádalo celkem 945 vzdělávacích akcí, což představuje 1208 dnů.
V roce 2007 vydalo 20 835 osvědčení o absolvování.
V roce 2007 se zúčastnilo vzdělávacích programů celkem 26 570 osob.
Více informací najdete na www.vcvscr.cz.
ZDROJ: VCVS, o. p. s.