Snad každé jen trochu turisticky významné město či obec má dnes své turistické informační centrum. Po celé republice jich funguje zhruba 400. Jejich zřizovatelem jsou z více než poloviny města, zbytek je soukromých. "Pokud jde o soukromé subjekty, bývají to někdy cestovní agentury, které poskytují...
Snad každé jen trochu turisticky významné město či obec má dnes své turistické informační centrum. Po celé republice jich funguje zhruba 400. Jejich zřizovatelem jsou z více než poloviny města, zbytek je soukromých.
"Pokud jde o soukromé subjekty, bývají to někdy cestovní agentury, které poskytují informace spíše jako přidruženou činnost. Nejsme z toho moc nadšeni, pokud je ale prodej zájezdů druhořadý, tolerujeme to," řekl ředitel odboru regionalistiky České centrály cestovního ruchu - CzechTourism Petr Kratochvíl.
Informační centra se sdružila do asociace, která má asi 140 členů. Čile komunikují prostřednictvím internetu (www.atic.cz) i osobně, vydávají svůj zpravodaj a spolupracují s agenturou CzechTourism.
Asociace zavedla také minimální standardy poskytovaných služeb a stanovila podmínky činnosti. Jejím dílem je rovněž první kategorizace center, což znamená jejich rozčlenění do čtyř skupin označených písmeny A, B, C, D. Jim odpovídá počet přidělených hvězdiček: nejnižší kategorie, D, má jednu, nejvyšší, A, čtyři. Přesto je úroveň center i v rámci takto stanovených kategorií velice rozdílná. Z hodnocení, které uskutečnil CzechTourism, vyplynuly některé obecné závěry:
Pracovníci center se základní znalostí cizího jazyka mají strach mluvit. Pokud neznají jazyk, v němž se na ně cizinec obrací, nabízejí vysvětlení v jiném cizím jazyce, který alespoň trochu ovládají. Jazykový handicap nahrazují ochotou a zájmem o cestovní ruch.
Problém s otevírací dobou v podstatě není - na rozdíl například od zámků jsou centra v provozu po celý rok. Přesto by se jejich otevírací doba měla přizpůsobit turistům (např. mít otevřeno do 18 hodin a o víkendech). Nedostatkem je dostupnost materiálů mimo pracovní dobu infocenter (ve výloze, na informační tabuli), který by jednoduchým způsobem pomohl turistovi v orientaci. Například bylo téměř nemožné v pozdních odpoledních hodinách dopátrat se informací o ubytování. Cizojazyčné prospekty o místních kulturních památkách, o ubytování, stravování apod. jsou kvalitní. Nevyhovovala ani zavedená kategorizace. "Nám se nedařilo ji uchopit z hlediska jednoduché propagace, proto jsme ve spolupráci s asociací vymysleli označení jednotným symbolem, které může používat centrum splňující základní stanovená kritéria. Je to ono známé íčko v zeleném poli, jímž je dnes označeno něco přes 200 center. Taková informační centra pak lze považovat tzv. za oficiální, a ta propagujeme v zahraničí. Zatím jsme byli při přidělování symbolů benevolentní, ale koncem letošního roku uděláme fyzickou kontrolu, a to už budeme přísnější. Přes veškerou snahu je totiž ještě hodně co zlepšovat," řekl Petr Kratochvíl.
Hlavním problémem center je, jistě nikoli překvapivě, jejich financování. "Jejich žití je složité. Iniciovali jsme, aby turistické informace byly veřejnou službou, což vláda akceptovala. Znamená to, že by obec měla tuto činnost v případě ztráty hradit. Většina obcí to dělá, ale existují i takové, kde se mylně domnívají, že turistické centrum bude vydělávat," řekl ředitel Kratochvíl. Certifikaci této veřejné služby připravuje Ministerstvo pro místní rozvoj.
Základní kritéria pro činnost turistického informačního centra
Shromažďuje informace na základě jím stanovených zásad dokumentační činnosti a vytváří komplexní databanku cestovního ruchu dané oblasti. Databanka obsahuje turistické, kulturní a všeobecné informace, tj. informace o oblasti svého působení, jejích atraktivitách, ubytovacích a stravovacích možnostech, dopravě, obchodní síti, kulturních, sportovních programech. Základní podmínkou tvorby databanky je soustavnost a její úplnost a aktuálnost.
Poskytuje všemi dostupnými formami veřejnosti informace uložené v databance.
Může při výkonu své činnosti také nabízet další služby související s cestovním ruchem (např. působit jako cestovní agentura), jestliže nenaruší komplexnost, objektivitu a kvalitu poskytovaných informací.
Je otevřeno po celý rok či v sezóně, otevírací doba činí min. 5 dnů v týdnu a poskytuje bezplatné verbální informace aspoň v jednom světovém jazyce. Je připojeno k internetové síti.