Celkem 54 projektů z Česka a Slovenska se utkalo v soutěži o Cenu Víta Brandy 2022. Hlavní cenu za nejlepší realizace dopravních staveb a proměn ve veřejném prostoru si odnesl ateliér Jakub Cigler Architekti za revitalizaci Moskevské ulice v Praze. Ocenění v dalších kategoriích získali také autoři realizací v Brně, Třebíči, Mikroregionu Ivančicko a ve městě Strmilov.
„Je důležité povzbudit zástupce měst, aby vnímali, že dopravě může pomoci i orientace na pěší a cyklistickou dopravu. Soutěže jako Cena Víta Brandy mohou pomoci ke sdílení zkušeností dobré praxe,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka, který byl čestným hostem slavnostního předávání cen 24. března v komunitním centru Rybářský dům na pražské Kampě .
„Do soutěže bylo přihlášeno celkem 54 projektů z Česka i ze Slovenska a výběr těch nejlepších jsem porotcům nezáviděl. Ocenění si zaslouží všichni, kdo opatření pro cyklisty a chodce plánují a realizují a mění pohled na veřejný prostor,“ řekl Jaroslav Vymazal, předseda spolku Partnerství pro městskou mobilitu.
Hlavní Cenu Víta Brandy 2022 za dopravní stavbu nebo opatření získala společnost Jakub Cigler Architekti za revitalizaci Moskevské ulice v Praze 10. Zvláštní cena za opatření pro chodce byla udělena Atelieru Fontes za projekt cesty podél Staré Ponávky nad sídlištěm Komárov v Brně a zvláštní cena za opatření pro cyklisty městu Třebíč za plošná opatření pro cyklisty. Speciální cenu poroty obdržela komunitní skupina místních dobrovolníků města Strmilov za projekt cesty strmilovské vody.
Do výběru nejlepších projektů se mohli zapojit i všichni obyvatelé České a Slovenské republiky, kteří prostřednictvím hlasovací metody D21 poslali celkem 3 058 hlasů. Cenu veřejnosti získal Mikroregion Ivančicko za cyklostezku Oslavany–Ivančice. Výsledné pořadí je ke zhlédnutí na webu Participace 21.
Spolek Partnerství pro městskou mobilitu, který soutěž organizuje, se věnuje problematice městské a regionální mobility a podporuje kvalitní proměny veřejného prostoru. Přihlášené projekty najdete na webových stránkách platformy CityChangers Česko, která sdružuje příklady dobrých změn, jejich autory a ambasadory a dlouhodobé iniciativy v městské mobilitě a dopravě v Česku a na Slovensku. Cílem soutěže o Cenu Víta Brandy je představit dopravní stavby a opatření pro rozvoj aktivní mobility a kultivování městského prostředí, které mohou posloužit jako příklady i pro ostatní města.
V rámci vyhlášení cen byla také pokřtěna čerstvě vydaná česká verze publikace Evropský atlas mobility. Její česká verze vznikla díky spolupráci dvou organizací – Heinrich-Böll-Stiftung a Partnerství pro městskou mobilitu. Elektronická verze atlasu je ke stažení na webových stránkách cz.boell.org/atlas-evropske-mobility.
Proměnu veřejného prostoru ve městech podporuje také Státní fond dopravní infrastruktury. „Od roku 2000 do roku 2021 bylo na tyto účely poskytnuto přes tři tisíce příspěvků jednotlivým subjektům v celkovém objemu přeš 9 mld. Kč, a to konkrétně na zvyšování bezpečnosti budováním bezbariérových chodníků (přes 5 mld. Kč), na cyklostezky (přes 3 mld. Kč) a na mimoúrovňové křížení komunikací (více jak 1 mld. Kč),“ potvrdil ředitel SFDI Zbyněk Hořelica.
Výsledkům soutěže se bude podrobněji věnovat také květnové vydání časopisu Moderní obec.*
/zr/
Foto: Simona Dvořáčková
Hromadný snímek zástupců všech oceněných projektů (na 3. a 4. místě zleva je dvoučlenná delegace za vítězný projekt revitalizace Moskevské ulice na Praze 10).