01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

HORECA FORUM: Regiony táhnou

V pořadí již 3. ročník projektu HORECA FORUM se uskutečnil na sklonku loňského roku ve Veletržním paláci v Praze jako součást doprovodného programu 11. ročníku veletrhu hotelnictví a gastronomie HORECA. Devět přednášek mělo společného jmenovatele: Cestovní ruch v regionech jako nástroj ekonomického rozvoje.

Jakkoliv nelze pouze kopírovat způsoby podpory a rozvoje agroturistiky na rakouském venkově, tamní zkušenosti, o nichž na konferenci HORECA FORUM mluvil vyslanec Rakouska pro zemědělství a životní prostředí v Česku, Polsku a na Slovensku dr. Peter Hancvencl, jsou zajímavé i pro nás. Čeští podnikatelé v cestovním ruchu, ale i obce a města by například měli zbystřit pozornost, když tento zkušený rakouský expert jako silnou stránku našeho venkova vyzvedával množství šlechtických sídel, která představují důležitý potenciál pro rozvoj venkovské turistiky.

OPOMÍJENÉ MÍSTNÍ SPECIALITY

Hrubě zanedbávaným marketingovým nástrojem v ČR zůstává propagace regionů prostřednictvím místních gastronomických specialit. Ing. Michal Burian, předseda European Centre for Ecology and Tourism (ECEAT), si posteskl, že vymezování české kuchyně pouze na svíčkovou, vepřo-knedlo-zelo či smažený sýr je nejen pochybné, ale z hlediska marketingu v cestovním ruchu nepřijatelné. Představil projekt Stezky dědictví, jehož náplní je »rozbít« česká gastronomická klišé a vyzvednout rozmanitost jídel v různých koutech ČR. Daniel Meller, vydavatel časopisu RevueHotel, jeho slova potvrdil a doplnil informacemi o partnerském projektu Gastronomia Bohemica.

NÁVRAT DO ROKU 2008 BY POTĚŠIL

Ing. Filip Remenec, tiskový tajemník agentury CzechTourism, připomněl, že loňský strmý pokles v příjezdovém cestovním ruchu oslabil výkonnost tohoto odvětví nejen u nás, ale v celé Evropě. Dotčena je letecká doprava, hotelový průmysl potažmo veškerá návazná struktura služeb v cestovním ruchu. Už letos by však mohl přijít návrat na úroveň roku 2008.

O rostoucím zájmu regionů a měst o obnovu kdysi proslavených a dnes zanedbaných lázeňských středisek hovořila Marie Massarová, majitelka incomingové CK Prague International. Tyto aktivity jdou ruku v ruce s budováním nových, moderních wellness center a balneo provozů. Wellness jako produkt cestovního ruchu má zejména s narůstajícím tempem životního stylu vysoký obchodní potenciál.

KRIZE: PŘÍLEŽITOST KE ZMĚNĚ

Mgr. Olga Soboleva ze společnosti Spa Resort Tree of Life rozebrala význam cestovního ruchu jako hospodářského odvětví a vysvětlila nutné strategické kroky pro zvládnutí přechodného krizového období. Ing. Petr Kratochvíl, odborný konzultant v cestovním ruchu, zdůraznil potřebu systémově změnit orientaci z ryze příjezdového cestovního ruchu na cestovní ruch domácí, přičemž nynější krizové období je k tomu ideální příležitostí. Mgr. Eva Torčíková, ředitelka Klastru cestovního ruchu (KLACR) v Moravskoslezském kraji, v té souvislosti představila projekt klastrové spolupráce v regionu severní Moravy a Slezska založený na efektivní kooperaci, koordinaci a komunikaci jednotlivých členů KLACR, tedy fyzických osob, firem, sdružení i veřejnosprávních institucí zabývajících se cestovním ruchem.

Jižní Morava je dlouhodobě nejnavštěvovanějším regionem ČR v rámci domácího cestovního ruchu, z hlediska příjezdového je na třetí příčce. Ing. Lukáš Bačík, manažer Centrály cestovního ruchu - Jižní Morava (CCRJM), proto představil projekty destinačního marketingu na jižní Moravě, které zahrnují i přeshraniční spolupráci s partnerskými subjekty v Rakousku. Cílem aktivit CCRJM je posílit image regionu.

Celodenní konferenci zakončil JUDr. Ladislav Jíša, prorektor Vysoké školy cestovního ruchu, hotelnictví a lázeňství a dlouholetý ředitel mezinárodního festivalu televizních a rozhlasových pořadů o gastronomii Znojemský hrozen. Tento projekt se stal prestižní mezinárodní akcí. Propagace města Znojma, Jihomoravského kraje a potažmo celé ČR je díky Znojemskému hroznu obrovská a hospodářský přínos pro město a region nezanedbatelný.

MARTIN RANDUS
ředitel kongresového oddělení Agentura Carolina spol. s r. o.

Konferenci zahájila rektorka Vysoké školy cestovního ruchu, hotelnictví a lázeňství doc. Ing. Věra Seifertová, CSc.

Na konferenci HORECA FORUM byla připomenuta, v české municipální sféře poměrně ojedinělá marketingová strategie cestovního ruchu a kultury, kterou dala zpracovat táborská radnice. Strategie, financovaná i z ROP NUTS II Jihozápad, obsahuje mj. návrhy na podporu zajímavých projektů v Táboře (na snímku), jako by byl skanzen husitského válečnictví, kulturní aréna na hladině rybníka Jordán, Muzeum čokolády a marcipánu či multifunkční kulturní centrum s technickým zaměřením v bývalé Křižíkově elektrárně.

FOTO: ARCHIV

ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV MĚSTA

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down