Poslední vývoj dění v Dopravním podniku (DP) hl. m. Prahy přitahuje pozornost zejména k hospodaření této akciové společnosti, jejímž stoprocentním vlastníkem je hlavní město Praha. DP hl. m. Prahy se od roku 2008 zlepšuje z hlediska negativního výsledku ekonomické přidané hodnoty EVA (Economic...
Poslední vývoj dění v Dopravním podniku (DP) hl. m. Prahy přitahuje pozornost zejména k hospodaření této akciové společnosti, jejímž stoprocentním vlastníkem je hlavní město Praha. DP hl. m. Prahy se od roku 2008 zlepšuje z hlediska negativního výsledku ekonomické přidané hodnoty EVA (Economic Value Added). Nicméně i přes tuto pozitivní zprávu v roce 2010 pro pražský dopravní podnik v něm EVA skončila s výsledkem -3,9 mld. Kč v absolutním vyjádření, resp. -6,02 % v relativním vyjádření.
Připomeňme, že EVA de facto udává tzv. ekonomický zisk, tedy ten, který firma vygenerovala po odečtení účetních nákladů, daní a nákladů na cizí i vlastní kapitál. Z ekonomického hlediska to znamená, že subjekty, které vložily své finanční prostředky do dané společnosti, měly v každém roce možnost je na trhu zhodnotit efektivněji, čili ve větší míře. Z výsledku EVA v DP hl. m. Prahy tak lze vyvodit, že podnik nebyl schopen poskytnout tržní zhodnocení pro své akcionáře a věřitele a že jejich kapitál naopak každoročně znehodnocoval.
Také při pohledu na některé další dopravní podniky v České republice není možné si nevšimnout, že hospodaření v městské dopravě u nás je z hlediska EVA neefektivní, neboť veškeré hodnocené podniky v roce 2010 skončily se zápornou EVA (viz tabulka).
Přitom DP hl. m. Prahy je v absolutním vyjádření jednoznačně největším znehodnocovatelem prostředků, které do něho vložili akcionáři a věřitelé. V relativním vyjádření, tedy v případě, kdy bereme v potaz nejenom výsledek hospodaření, avšak také množství používaného kapitálu, si pražský dopravní podnik stojí poměrně obstojně a obsazuje 4. příčku v roce 2010. Nejhůře si naopak z hlediska EVA vedly dopravní podniky v Olomouci, Děčíně a Mostu a Litvínově.
Uvedený výsledek dokládá, že další investice do dopravních podniků v zemi nejsou vhodné a že naopak je nutná jejich restrukturalizace a reorganizace napříč celou Českou republikou.
MICHAL ŘIČAŘ
analytik skupiny Bisnode
Hospodaření DP hl. m. Prahy
|
EVA abs. (tis. Kč). |
EVA relat. (v %) |
2010 |
-3 877 597 |
-6,02 |
2009 |
-6 562 011 |
-10,36 |
2008 |
-6 454 616 |
-9,93 |
ZDROJ: SKUPINA BISNODE
Hospodaření v městské dopravě z hlediska EVA v roce 2010
|
EVA abs. (v tis. Kč) |
EVA relat. (v %) |
Plzeňské městské dopravní podniky, a. s. |
-27 236 |
-2,01 |
DP města Hradce Králové, a. s. |
-36 237 |
-3,74 |
DP města Brna, a. s. |
-229 392 |
-4,36 |
DP hl. m. Prahy, a. s. |
-3 877 597 |
-6,02 |
DP měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a. s. |
-95 615 |
-8,25 |
DP Ostrava, a. s. |
-425 166 |
-9,2 |
Městský dopravní podnik Opava, a. s. |
-22 169 |
-9,22 |
DP města Pardubic, a. s. |
-42 544 |
-10,06 |
DP města České Budějovice, a. s. |
-81 687 |
-10,28 |
DP města Olomouce, a. s. |
-78 733 |
-11,53 |
DP města Děčína, a. s. |
-41 688 |
-12,01 |
DP měst Mostu a Litvínova, a. s. |
-70 574 |
-14,33 |
ZDROJ: SKUPINA BISNODE